کد خبر: ۷۷۷۷
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۰- 28 May 2021
دکتر محمد دهقان:

شورای نگهبان طبق قانون عمل می‌کند و به دنبال تأیید صلاحیت افراد از جناح‌های مختلف نیست/ در بررسی صلاحیت‌ها مجموع مسائل دیده می‌شود

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: ما در بررسی صلاحیت‌ها مجموع مسائل را نگاه می‌کنیم و صرفاً اینکه فرد در خارج از کشور درس خوانده یا اقامت داشته و یا فرزند او خارج از کشور است، علت تامه رد صلاحیت نیست.

شورای نگهبان طبق قانون عمل می‌کند و به دنبال تأیید صلاحیت افراد از جناح‌های مختلف نیست/ در بررسی صلاحیت‌ها مجموع مسائل دیده می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، محمد دهقان عضو حقوقدان شورای نگهبان عصر چهارشنبه (۵ خرداد ۱۴۰۰) با حضور در برنامه «پرونده ویژه» شبکه سوم سیما در تشریح روند بررسی صلاحیت نامزد‌های کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری، با بیان اینکه روند رسیدگی به صلاحیت داوطلبان کاملاً چارچوب‌دار است، گفت: در جلسات شورای نگهبان گزارش مراجع نظارتی به دقت بررسی می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه شورای نگهبان در تأیید صلاحیت‌ها به دنبال مصلحت‌سنجی نیست، تصریح کرد: ما موظف هستیم طبق قانون عمل کنیم، به همین دلیل به دنبال تأیید صلاحیت افراد از جناح‌های مختلف نیستیم.

دکتر دهقان با بیان اینکه شورای نگهبان به هیچ‌عنوان ورود سیاسی و مصلحت‌سنجی به پرونده‌ها ندارد، افزود: ما کاملاً بر اساس قانون، پرونده افراد را مورد بررسی قرار می‌دهیم و حداقل‌ها و کف صلاحیت‌ها را مورد نظر قرار می‌دهیم، اما اینکه منظور این باشد که از یک جناح سیاسی فلان شخص را انتخاب کنیم و از جناح دیگر گزینه‌های مختلف را رد کنیم اصلاً اینطور نیست.

عضو حقوقدان شورای نگهبان خاطرنشان کرد: هر داوطلبی که کف صلاحیت را داشته باشد و بتواند هفت رأی اعضای شورای نگهبان را کسب کند، تأیید صلاحیت می‌شود. ممکن است برخی کاندیدا‌ها ۶ رأی هم آورده باشند، ولی چون به ۷ رأی نرسیدند به هر حال احراز صلاحیت نمی‌شوند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به این سؤال که چطور ممکن است فردی که صلاحیت او در انتخابات‌های گذشته رد شده، در این انتخابات تأیید صلاحیت شده باشد؟ خاطرنشان کرد: مسأله اینجاست که فاصله بین دو انتخابات ممکن است شرایطی را به وجود بیاورد که باعث رد یا تأیید صلاحیت یک فرد شود. به این معنا که گاهی وقت‌ها اتفاق می‌افتد فردی از لحاظ قضایی یک اتهامی متوجه او بوده و پرونده مفتوحی دارد، لذا امکان تأیید صلاحیت او وجود ندارد تا تکلیف پرونده قضایی او مشخص شود چرا که ممکن است منجر به محکومیت او شود.

وی ادامه داد: ممکن است پس از گذشت زمان این فرد از اتهام وارده به شکل قطعی رفع اتهام و تبرئه شود و بر اساس استعلام جدیدی که از مراجع قانونی گرفته می‌شود، مشکلی جهت شرکت در انتخابات نداشته باشد؛ بنابراین هرچند در دوره گذشته صلاحیت این فرد تأیید نشده بود، اما اگر در این دوره ثبت‌نام کند، با توجه به اینکه مشکل او مرتفع و تبرئه شده است، صلاحیت او تأیید می‌شود.

دکتر دهقان در پاسخ به این سؤال که آیا اقامت فرزندان و بستگان کاندیدا‌ها در یک کشور خارجی یا اقامت مضاعف بستگان کاندیدا‌ها می‌تواند موجب رد صلاحیت یک کاندیدا شود؟ تصریح کرد: ما مجموع مسائل را نگاه می‌کنیم و اشکالی ندارد فرزند مسئولین خارج از کشور درس بخوانند، ولی در اسناد بالادستی تحصیل مسئولین در خارج از کشور نفی شده است و اینکه طوری متبادر شود که یک پای من در داخل و یک پایم در خارج از کشور است ممکن است اثرگذار باشد، ولی صرفاً اینکه فرد در خارج از کشور درس خوانده یا اقامت داشته علت تامه رد صلاحیت نیست.

عضو حقوقدان شورای نگهبان تأکید کرد: البته هیچ یک از کاندیدا‌ها صرفاً به این علت رد صلاحیت نشده است و مجموع مسائل است که مطرح می‌شود و پس از آن رأی‌گیری صورت می‌گیرد.

وی درباره تعداد تأیید صلاحیت نامزد‌ها که شائبه‌هایی مطرح شده بود، تأکید کرد: اصلاً تا زمانی که رأی‌گیری‌ها انجام نشده بود، هیچ یک از اعضای شورای نگهبان از جمله بنده نمی‌دانستم که تعداد کاندیدا‌های تأیید صلاحیت شده چند نفر است؛ لذا این موضوع که از قبل تعداد نامزد‌هایی که تأیید می‌شوند، مشخص است، از اساس غلط و کذب است.

دکتر دهقان در پایان خاطرنشان کرد: در بررسی صلاحیت‌ها و رأی‌گیری برای کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری، تعدادی از داوطلبان که بیشتر در معرض رأی بوده و رأی نسبی داشتند، صلاحیت آن‌ها دوباره بررسی و رأی‌گیری شد تا حق داوطلبی تضییع نگردد؛ به هر حال در نهایت با توجه به استعلام‌ها و بررسی بر روی سابقه مدیریتی این افراد، صلاحیت برخی از آن‌ها تأیید نشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

همه باید همت کنند تا مشکلات معیشتی حل شود

بازدید دکتر صادقی مقدم از غرفه انتشارات پژوهشکده شورای نگهبان

افکار عمومی مهم‌ترین ابزار حقوق بشر در قبال مسئله غزه است

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

توصیه آیت‌الله جنتی به منتخبان مجلس دوازدهم؛ اولویت اصلی چاره‌اندیشی برای حل مشکلات کشور باشد

بازدید دکتر مولابیگی از غرفه انتشارات پژوهشکده شورای نگهبان

گزارش تصویری حضور دکتر طحان نظیف در دانشگاه قم

دکتر طحان‌نظیف به دانشگاه قم رفت و پاسخگوی سوالاتی درباره قانون اساسی شد/ سخنگو: اساتید و دانشجویان حقوقی یاری‌گر شورای نگهبان باشند

بازدید دانشجویان عضو انجمن علمی حقوق دانشگاه امام صادق(ع) از پژوهشکده شورای نگهبان

گزارش تصویری نشست هم‌اندیشی مدیران و اساتید حوزه با سخنگوی شورای نگهبان

پربازدید ها

نظر شورای نگهبان درباره لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب

انتخابات مرحله دوم در ۸ حوزه انتخابیه تمام الکترونیک برگزار می‌شود/ متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تایید شده؛ اجرای آن منوط به ابلاغ برنامه هفتم است

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس و اساسنامه‌های دولت + جزئیات

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبر معظم انقلاب آغاز به کار می‌کند

توضیحات سخنگوی شورای نگهبان درباره تایید طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها

معلمان به شورای نگهبان آمدند/ دکتر طحان‌نظیف: بسیاری از ناظران انتخاباتی فرهنگیان هستند

شورای نگهبان، آماده دریافت گزارش تخلف احتمالی نامزد‌ها است

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد