کد خبر: ۷۷۳۸
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰- 21 May 2021
دکتر طحان‌نظیف:

شورای نگهبان بر اساس قانون و ضوابط شرعی حکم می‌کند/ در شورای نگهبان مصلحت‌سنجی و اعمال سلیقه نمی‌شود

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: در شورای نگهبان ضابطه حاکم است و به هیچ وجه اعمال سلیقه نمی‌شود؛ در مورد انتخابات ریاست جمهوری، ما فقط نگاهمان به مر قانون است.

شورای نگهبان بر اساس قانون و ضوابط شرعی حکم می‌کند/ در شورای نگهبان مصلحت‌سنجی و اعمال سلیقه نمی‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، دکتر هادی طحان‌نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان با حضور در برنامه «قرن جدید» سایت آپارات به پرسش‌های مطرح شده پاسخ داد که اهم اظهارات وی به شرح زیر است؛

* مراحل پنج‌گانه تمدن نوین اسلامی توسط رهبر معظم انقلاب ترسیم شده است که ما باید در قرن جدید مراحل باقی‌مانده از آن را تکمیل کنیم.

* ما برخی ساختارها را در ابتدای انقلاب داشته‌ایم و در آن زمان کارآمد هم بوده‌اند، اما امروز پاسخگوی نیازهای ما نیستند اهداف تغییر نکرده است اما طرق و اقتضائات تغییر کرده‌اند. در این جاها است که ما نیاز به اصلاح و تحول داریم.

* ما قرار است که اسلام را در شئون مختلف کشور پیاده کنیم و امروز باید بررسی کنیم که در این زمینه چه میزان توفیق داشته‌ایم، ما باید نگاه کنیم که بعد از ۴۰ سال قوانین و ساختارهای ما چقدر به اسلام نزدیک است و وقتی بررسی می‌کنیم می‌بینیم که در برخی از حوزه‌ها نگاه، نگاه حداقلی بوده است و به تعبیری نگاه عدم مغایرت با شرع بوده است و نگاه انطباقی و حداکثری نبوده است.

* شورای نگهبان حتماً علاقه دارد که به این سمت حرکت کند اما بعضی از موضوعات چند وجهی هستند، مثلاً حوزه‌های علمیه باید به این موضوع ورود کنند و نگاه‌شان را تغییر دهند، این مطالبه را مقام معظم رهبری سال‌ها قبل، از حوزه‌های علمیه مطرح کرده بودند؛ حوزه‌های علمیه باید درگیر این مسائل باشند.

* ممکن است در جایی نیاز شود که قانون اساسی را اصلاح کنیم این هیچ اشکالی ندارد من احساس می‌کنم، از موضوع اصلاح قانون اساسی تابو ساخته شده است. اصلاحات طبیعتاً در ادبیات من یک اصلاحات رو به جلو است. ما نمی‌خواهیم به عقب برگردیم، ما می‌خواهیم یک گام به جلو پیش برویم و ما دنبال تضمین اسلامیت نظام هستیم.

* گاهی وقت‌ها وقتی چند مصوبه را جدا بررسی می‌کنیم می‌بینیم هیچکدام خلاف شرع و قانون اساسی نیستند اما وقتی همه اینها با هم انجام می‌شوند مغایرت با قانون اساسی یا شرع پیدا می‌کنند، باید سیستماتیک و نظام‌مند به این موضوعات نگاه کرد. یک تمدن شاخصه‌هایی دارد که اجزائش باید با هم به صورت شبکه‌ای قابل جمع و سازگار باشند.

* وقتی مصوبه‌ای از طریق مجلس به ما ارسال می‌شود ما برای بررسی آن، جلسه تشکیل نخواهیم داد تا بازوهای مشورتی و تخصصی ما درباره آن اظهارنظر کنند و این بازوهای مشورتی، پژوهشکده و مجمع مشورتی فقهی شورای نگهبان هستند که به لحاظ قانونی و فقهی مشورت‌های تخصصی می‌دهند.

* شورای نگهبان مصلحت‌سنجی نمی‌کند و بر اساس قانون و ضوابط شرعی حکم می‌کند.

* مصلحت به معنای فقهی‌اش در شورای نگهبان مد نظر فقها قرار دارد اما اگر با در نظر گرفتن آن هم، باز با مصوبه شورای نگهبان مخالفت شود، مرحله دیگری وجود دارد و آن هم مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

* در شورای نگهبان ضابطه حاکم است و به هیچ وجه اعمال سلیقه نمی‌شود و تأکید همه اعضاء بر اجرای مر قانون است.

* در مورد انتخابات ریاست جمهوری، ما فقط نگاهمان به مر قانون است و در این‌باره قانون اساسی همه چیز را مشخص کرده است و ما چیزی را به این موارد نمی‌توانیم اضافه یا کم کنیم.

* رئیس‌جمهور باید برای اداره کشور برنامه داشته باشد، امروز مهمترین چالش جمهوری اسلامی چالش کارآمدی است، مردم اگر کارآمدی را حس نکنند ممکن است سرمایه اجتماعی نظام و مشروعیت نظام دچار خدشه شود. کسی باید انتخاب شود که بتواند عنصر کارآمدی را نمایان کند.

* شورای نگهبان از شکست یا پیروزی هیچ فرد یا گروهی خوشحال یا ناراحت نمی‌شود، البته خوشحال می‌شود که کسی با تمامی اوصاف قانون اساسی کار را در دست بگیرد.

* در باب تأثیر گفتمان دولت جوان حزب‌اللهی بر روند شورای نگهبان باید گفت که در بعضی موارد حس می‌شود که این پوست‌اندازی لازم است که در مدیریت کشور انجام شود؛ اما در هر صورت اگر ما شرط لازم را جوانی بدانیم شرط کافی جوانی نیست.

* اگر جوانی بود که در کنار جوانی‌اش عنصر تخصص، کارآمدی و مدیر و مدبر بودن را داشته باشد، شورای نگهبان توجه و بررسی خواهد کرد.

فیلم کامل گفتگو با دکتر طحان نظیف را در زیر مشاهد کنید:

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

دکتر طحان نظیف سالروز تاسیس سپاه پاسداران را تبریک گفت

توضیحات سخنگوی شورای نگهبان درباره تایید طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

عملیات «وعده صادق» پاسخ به شرارت‌های رژیم صهیونیستی بود

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پربازدید ها

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی