کد خبر: ۷۷۰۸
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳- 17 May 2021
دکتر کدخدایی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر

حدود ۴۰ داوطلب طبق مصوبه شورای نگهبان مدارک لازم را ارائه کرده‌اند

سخنگوی شورای نگهبان گفت: بر اساس ضوابطی که شورای نگهبان جهت ساماندهی ثبت‌نام‌ها اعلام کرد، از ۵۹۲ داوطلب، حدود ۴۰ نفر منطبق با مصوبه شورای نگهبان مدارک لازم را ارائه کرده‌اند.

حدود ۴۰ داوطلب طبق مصوبه شورای نگهبان مدارک لازم را ارائه کرده‌اند

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، دکتر عباسعلی کدخدایی رئیس پژوهشکده و سخنگوی شورای نگهبان در برنامه شب گذشته (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰) تیتر امشب شبکه خبر درباره فرایند بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری گفت: مهلت قانونی ما از امروز شروع می‌شود، لیکن مدارک امروز از سوی وزارت کشور برایمان ارسال شد و فردا اولین جلسه شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌هاست. باید دید چند روز طول می‌کشد که به اعلام نتیجه هم برسیم.

دکتر کدخدایی درباره اینکه مصوبه شورا در کاهش ثبت‌نام‌های بی‌رویه تأثیرگذار بود، گفت: فکر می‌کنم خود دوستان رسانه‌ای هم می‌دانند، آمار قبلی ما در دوره گذشته بیش از ۱۶۰۰ ثبت‌نام بود؛ لذا اگر این مصوبه نبود، پیش‌بینی می‌شد بالای ۳ هزار ثبت‌نام داشته باشیم.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه تعداد اسامی که وزارت کشور به ما اعلام کرده ۵۹۲ نفر است، ادامه داد: البته این تعداد، مجموع ثبت‌نام‌هاست و طبق ضوابطی که ما اعلام کردیم، نبوده است؛ از ۵۹۲ ثبت‌نام‌کننده، حدود ۴۰ داوطلب منطبق با مصوبه شورای نگهبان مدارک لازم را ارائه کرده‌اند.

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان درباره مدارکی که از سوی وزارت کشور به شورای نگهبان ارسال می‌شود، گفت: قبلاً مدارک ارسالی معمولاً دو قطعه عکس و یک فرم ثبت‌نام بود، اما در حال حاضر با توجه به مصوبه شورای نگهبان مدارک تحصیلی، سوابق شغلی، گواهی عدم سوء پیشنیه و... ارسال شده که افراد ملزم بودند هنگام ثبت‌نام ارائه کنند.

دکتر کدخدایی تصریح کرد: اسامی داوطلبان تحویل شورای نگهبان شده ولی آنچه برای ما اعتبار دارد، شرایطی است که از سوی این شورا اعلام شده است؛ یعنی بقیه افرادی که مدارک اعلامی را تحویل نداند، صلاحیت آنها بررسی نخواهد شد چون ثبت‌نام‌هایی که بر اساس مصوبه شورای نگهبان نبوده باشد را ما به رسمیت نمی‌شناسیم.

وی افزود: ممکن است در حین بررسی صلاحیت‌ها از برخی داوطلبان مدارکی برای رفع نقص مدارک خواسته شود یا داوطلب برای تکمیل مدارک فرصتی گرفته باشد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه تلاش ما این است که در فرصت ۵ روزه کار بررسی صلاحیت‌ها انجام شود، افزود: اگر شرایط به‌گونه‌ای باشد که نیاز به زمان بیشتری داشته باشیم طبق قانون ناچار به تمدید وقت مذکور هستیم. بنابراین شورای نگهبان در موعد قانونی هر زمان در مورد احراز صلاحیت‌ها به نتیجه برسد، نتایج را به وزارت کشور اعلام می‌کند تا اسامی را اعلام نمایند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره تبلیغات کاندیدا‌ها گفت: بعد از اینکه شورای نگهبان اسامی را به وزارت کشور اعلام کند، وزارت کشور هم موظف است ظرف یکی دو روز اسامی را اعلام کند و تبلیغات از ۷ خرداد آغاز خواهد شد و به مدت ۲۰ روز ادامه خواهد داشت.

دکتر کدخدایی گفت: ما به ملاحظات سیاسی مبنی بر شکسته شدن آرا از لحاظ تعداد داوطلبان اعلامی ورود نمی‌کنیم و این کار از شورای نگهبان به دور است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ممکن است فردی باشد که حضورش میزان مشارکت را بالاتر ببرد ولی شرایط قانونی را در برخی موراد نداشته باشد، گفت: ملاک ما قانون است و تکلیف ما هم احراز شرایط قانونی است. ما اگر در هر جهت آن شرایط را نادیده بگیریم یا بخواهیم خلاف آن شرایط اضافه‌ای را داشته باشیم. مرتکب خلاف قانون شدیم. و این قانوناً و شرعاً پسندیده نیست.

سخنگوی شورای نگهبان درباره پیشنهاد به افرادی که پیش‌تر تأیید صلاحیت‌ نشده بودند، ثبت نام نکنند، گفت: در این خصوص تأکید کردم، از جهت قانون حق افراد است که در انتخابات ثبت‌نام کنند و از این جهت هیچ ممنوعیتی نیست ولی با توجه به تجربه شخصی عرض کردم برای انتخابات مجلس هم عموماً مراجعه می‌کنند همین نکته را عرض می‌کنیم. اگر کسی در گذشته صلاحیتش تأیید نشده و شرایط او هم تغییر نکرده است، به آنها هم همین پیشنهاد را دادم که خودتان و مردم را به زحمت نیاندازید ولی از لحاظ قانونی حق ثبت‌نام دارند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با تأکید بر اینکه میزان حال فعلی افراد در بررسی صلاحیت‌هاست، گفت: در بررسی صلاحیت‌ها، صلاحیت افراد فقط برای یک دوره بررسی می‌شود و در دور بعدی، حتی اگر رئیس‌جمهور مستقر هم باشد، صلاحیتش را مجدد بررسی می‌کنیم.

دکتر کدخدایی درباره شیوه کار بررسی صلاحیت نامزدها در شورای نگهبان گفت: ما در مرحله نخست به هر میزان که پرونده‌ها آماده باشد، به اعضای شورای نگهبان ارائه می‌شود و یک به یک نسبت به آنها، ارزیابی و بررسی و رأی‌گیری انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه برای تأیید صلاحیت داوطلبان، ۷ رای اعضای شورای نگهبان نیاز است، خاطرنشان کرد: اگر فردی ۶ رأی یا کمتر داشته باشد، صلاحیت او احراز نشده، تلقی می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه شورای نگهبان نه فشاری را تحمل می‌کند و نه به سفارشی عمل می‌کند، گفت: تصمیمات شورای نگهبان مستند به مدارک و شرایطی است که فرد دارد و در طول بررسی اگر مدارک جدیدی به ما برسد ممکن است تجدیدنظر شود.

سخنگوی شورای نگهبان درباره امکان اعتراض نامزدهای ثبت‌نامی به احراز صلاحیت‌ها گفت: ما در انتخابات ریاست جمهوری اصولاً رد صلاحیت نداریم؛ طبق قانون فقط احراز صلاحیت داریم، یعنی افراد باید واجد شرایط مندرج در اصل ۱۱۵ قانون اساسی باشند تا اعضای شورای نگهبان بتوانند صلاحیت آنها را برای تصدی پست مهم ریاست جمهوری احراز کنند.

وی افزود: ما نسبت به افرادی که صلاحیت نداشته باشند هیچ‌گونه اظهارنظری نمی‌کنیم یعنی قانون تکلیفی در این خصوص نکرده است. به عبارتی دیگر ما افرادی که واجد شرایط باشند و صلاحیت‌شان احراز شوند را برای وزارت کشور اعلام می‌کنیم و نسبت به بقیه افراد ساکت هستیم؛ فلذا دلایل اینکه گفته شود چرا صلاحیت داوطلب احراز نشده بی‌معناست، چون مفهومی که در رد صلاحیت انتخابات مجلس داریم را در انتخابات ریاست جمهوری نداریم.

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان درباره سخت شدن بررسی صلاحیت‌ها در این دوره نسبت به دوره‌های پیشین انتخابات ریاست جمهوری که تنوع داوطلبان با گرایش‌های متفاوت حضور دارند، گفت: ما در سنوات گذشته هم داوطلبانی با سلایق متفاوت مانند سال ۸۴ داشته‌ایم؛ در برخی از سال‌ها نیز تعدد افراد شاخصی که ثبت‌نام کردند را داشته‌ایم؛ طبیعتاً الان ممکن است یک فضای سیاسی دیگری باشد، اگرچه اعلام کردیم که افراد فاقد صلاحیت ثبت‌نام نکنند، اما اصرار داشتیم که افراد توانمند ثبت‌نام کنند.

دکتر کدخدایی با بیان اینکه سلایق مختلف سیاسی در این دوره از انتخابات ثبت‌نام کردند، گفت: هرچند وجود تنوع سلایق سیاسی در حیطه اختیارات ما نیست و شورای نگهبان صرفاً موظف به اجرای مر قانون است اما امیدوارم در نهایت به همین شیوه ادامه یابد و همه بتوانند نامزد مورد نظرشان را انتخاب کنند.

وی افزود: اعتراض داوطلب در انتخابات مجلس شورای اسلامی در هیأت‌های اجرایی یا در هیأت‌های نظارت یا در هیأت مرکزی نظارت و نهایتاً در شورای نگهبان ممکن است ولی در انتخابات ریاست جمهوری مستقیماً اعضای شورای نگهبان به اعتراض رسیدگی و تصمیم‌گیری می‌کنند. البته در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری هیأت نظارت را داریم، اما هیأت‌های نظارت در استان‌ها و شهرستان‌ها فقط بر روند همه مراحل رأی‌گیری، نظارت می‌کنند.

وی ادامه داد: ما در چاپ تعرفه‌های انتخابات نیز نظارت داریم و تعرفه‌ها باید از لحاظ فرمت در شورای نگهبان به تأیید برسد؛ لذا در چاپ و توزیع هم نمایندگان ما حضور دارند و در روز رأی‌گیری هم ناظرین ما بر سر صندوق‌های رأی‌گیری حضور دارند.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه ناظرین ما از بین همه قشرهای مردم و در هر شغلی که عشق به نظام و آرمان‌های انقلاب دارند، انتخاب می‌شوند گفت: این ناظرین هم در طی سال آموزش‌های لازم را برای نظارت صحیح در روز برگزاری انتخابات می‌بینند و این کار جذب و سازماندهی ناظرین نیز عموماً از سوی دفاتر استانی ما طی فرخوانی انجام می‌شود. صندوق‌های انتخابات هم توسط ناظرین پلمپ و فک پلمپ می‌شوند.

دکتر کدخدایی با بیان اینکه به هیچ‌وجه نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که چه تعداد از داوطلبان تأیید صلاحیت می‌شوند، گفت: هیچ وقت نتوانستیم چنین مطلبی را از پیش اعلام کنیم، چون ملاک و معیار ما قانون اساسی و شرایطی است که در قانون اساسی آمده و در این دوره مواردی که در سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری آمده را هم داریم و آنچه در مصوبه شورای نگهبان براساس این سیاست‌ها اعلام شده، مورد توجه شورای نگهبان قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر تمام افرادی که ثبت کردند شرایط قانونی را داشته باشند به هر حال ما موظفیم اسامی آنها را اعلام کنیم و سقف مشخصی برای تعداد اعلامی داوطلبان نداریم و تعداد افرادی که تأیید صلاحیت شده‌اند در ادوار مختلف انتخابات ریاست جمهوری متغیر است و شورای نگهبان برای احراز صلاحیت‌ها مقید به عدد خاصی نبوده است.

سخنگوی شورای نگهبان تأکید کرد: پیش‌گویی‌های رسانه‌ای و مطالب منتشره در فضای مجازی که محملی است برای اینکه هر مطلبی از قبیل رد و تأیید صلاحیت پیش از بررسی در شورای نگهبان گفته شود، فاقد اعتبار است؛ لذا در این خصوص که پیش‌بینی کنیم چه تعدادی تأیید صلاحیت خواهند شد، نمی‌توان هیچ حدس و گمانی داشت و بنده هم مطلع نیستم فردا در شورای نگهبان چه اتفاقی رخ خواهد داد و تصمیم و نظر آقایان نسبت به افراد چیست.

دکتر کدخدایی درباره نظارت بر فرایند تبلیغات گفت: در بحث تبلیغات ما به استناد اصل ۹۹ قانون اساسی باید نظارت مؤثر داشته باشیم. اما انتخابات ریاست جمهوری با انتخابات مجلس تفاوت دارد، در انتخابات مجلس گاهی اوقات تبلیغات را رصد کردیم، بررسی صلاحیت‌ها هم دوباره انجام شده است ولی در انتخابات ریاست جمهوری تاکنون رویه‌ای در این خصوص نداشتیم که بگوییم تبلیغات را رصد کردیم و یک یا چند نفر از نامزدها صلاحیتشان تأیید نشد. البته این بدین معنا نیست که افرادی که تأیید می‌شوند هر چه دلشان می‌خواهد در پشت تریبون‌ها و متینگ‌ها بیان کنند.

وی افزود: ما انتظار داریم وعده‌های صحیح داده شود و بنا به فرمایش مقام معظم رهبری صحبت‌های فریبنده از سوی داوطلبان گفته نشود و بیشتر بحث کارآمدی و برنامه‌ها بیان شود و از مطالبی که اختلاف‌انگیز و مغایر با منافع ملی است، حتماً خودداری شود.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در بخش دیگری از اظهارات خود درباره تمرکز بیشتر یا کمتر بر برخی شروط اصل ۱۱۵ قانون اساسی گفت: برخورد با شرایط یکسان است ولی برخی شروط شکلی است، مثلاً گفته شده است ایرانی‌الاصل این مورد پرامترها و معیارهای خاص خود را دارد، تاجایی که شما رجل سیاسی و مذهبی را می‌خواهید ارزیابی کنید یا مدیر و مدبر بودن را من فکر می‌کنم این چهار تا شرط به هر حال از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ به همین خاطر هم هست که برای روشن شدن این مسائل در سیاست‌های ابلاغی از طرف مقام معظم رهبری به شورای نگهبان واگذار شد و معمولاً این چهار تا شرط خیلی محل بحث است و این چهار شرط باید در یک داوطلب ریاست جمهوری یک هماهنگی و ترازی را داشته باشد و اصولا هم تراز هستند و هیچ یک از شروط بر شروط دیگر تفوق ندارد.

وی افزود: این امکان وجود دارد که داوطلبی رجل سیاسی باشد، اما رجل مذهبی نباشد یا رجل مذهبی باشد، اما رجل سیاسی نباشد. این موارد باید با هم در افراد وجود داشته باشد. در خصوص مدیر و مدبر بودن، سابقه اجرایی به عنوان حداقل مورد نظر است البته ارزیابی مدیریت فرد هم مهم است و مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. اینکه خود فرد سوابق خدمتی را در ثبت‌نام‌ها ارائه کند، یک گام به جلو بود.

دکتر کدخدایی با انتقاد از فرصت کم بررسی صلاحیت‌ها در انتخابات گفت: بنده بارها در خصوص فرصت محدود شورای نگهبان در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری صحبت داشته‌ام و ما یکی از درخواست‌هایی که در اصلاحیه قانون در مجلس داشتیم، تمدید دوره بررسی صلاحیت‌ها بوده است.

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان درباره تعریف رجل سیاسی مذهبی با بیان مثالی گفت: کسی که مقید و وظایف دینی‌اش را انجام می‌دهد، او می‌تواند یک آدم متدینی باشد، ولی آیا رجل مذهبی هم هست؟ در مصوبه شورای نگهبان بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی نظام این‌طور پیش‌بینی شد که ما بتوانیم افرادی را به عنوان رجل مذهبی تلقی کنیم که گام‌های مؤثری را در تحکیم مبانی دینی برداشته باشد.

دکتر کدخدایی گفت: در حوزه سیاسی ممکن است یک استاد دانشگاه متخصص علوم سیاسی باشد اما آیا الزاماً این فرد رجل سیاسی است؟! به هر حال فرد داوطلب باید سابقه‌ای داشته باشد و توانمندی‌ها او را ببینیم که بتوانیم او را برای آینده ارزیابی کنیم. البته ممکن است فردی رجل سیاسی باشد و رجل مذهبی نباشد یا بالعکس البته الزام توأمان به رجل سیاسی و مذهبی هست و باید همراه هم باشند.

وی با تأکید بر اینکه ما نه نگاه سیاسی داریم نه نگاه مقطعی، گفت: آنچه ما در شورای نگهبان وظیفه داریم اجرای قانون است، قانون اساسی اصل ۱۱۵ و آنچه در سیاست‌های کلی که مقام معظم رهبری ابلاغ کردند غیر از این موارد را نه شورای نگهبان قانوناً موظف است و نه امکان‌پذیر است. اینکه می‌گویند گاهی اوقات شما مصلحت‌سنجی می‌کنید یا بر اساس نظرات سیاسی نظر می‌دهید، در دور گذشته 6 نفر تأیید شدند، به ما گفتند شما ۳ نفر از این جناح و ۳ نفر از آن جناح گذاشتید در انتخابات، ولی چنین نگاهی نبود، نتیجه بعد از بررسی‌ها بعد از رأی‌گیری در شورای نگهبان بود، ما نه نگاه سیاسی داریم و نه نگاه مقطعی داریم خوب است این فرد الان تایید شود یا تایید نشود، اصولاً این نگاه‌ها در شورای نگهبان نیست. دکتر کدخدایی درباره عدم تأثیر علایق و گرایشات سیاسی اعضای شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها گفت: در این ۲۰ سالی که در شورای نگهبان بودم، این را حس نکردم که علایق سیاسی اعضای شورای نگهبان دخیل بوده باشد. اعضای شورای نگهبان مصصم هستند که شرایط قانونی احراز شود.

سخنگوی شورای نگهبان درباره سیاست‌های کلی ابلاغی از طرف مقام معظم رهبری هم گفت: در این سیاست‌ها که بسیار مفصل است نظام انتخاباتی به تفضیل شرح داده شده است. بررسی صلاحیت‌ها در انتخابات مجلس و در انتخابات ریاست جمهوری، در مرحله ثبت‌نام ها که بیان شده است که شایستگی‌های اولیه را باید افراد داشته باشند؛ در بحث هزینه‌ها این موارد از محورهایی است که در سیاست‌ها تبیین شده است.

وی همچنین به اهمیت سلامت رأی‌دهندگان تأکید کرد و گفت: با همکاری وزارت کشور تدابیری اعم از رأی‌گیری در فضای باز و ضدعفونی کردن سطوح و سایر دستورالعمل‌ها در شرایط بیماری کرونایی اتخاذ شده است.

وی افزود: با توجه به تدابیر ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت، همکاری خوبی با وزارت کشور داشته‌ایم و امیدواریم در فرایند رأی‌گیری به مشکلی برنخوریم و مشارکت باشکوهی را تجربه کنیم.

دکتر کدخدایی درباره رویکرد شورای نگهبان به برگزاری انتخابات الکترویک گفت: یکی از مطالبات ما برگزاری الکترونیکی انتخابات بوده و ما بار‌ها گفته‌ایم که باید به سمت انتخابات الکترونیک برویم. البته الان بسیاری از مراحل بصورت الکترونیکی (مانند تجمیع آرا، احراز هویت و سامانه را بر خط نظارت داریم که از وضعیت رأی‌گیری و سلامت رأی‌گیری اطمینان حاصل کنیم) انجام می‌شود. اما به دلیل اینکه ما باید از آرای مردم به عنوان حق‌الناس صیانت کنیم، قدری نگرانی در خصوص اخذ رای داریم و باید زیرساخت‌های امنیتی لازم فراهم شود.

وی افزود: در این خصوص با دوستان وزارت کشور صحبت‌هایی داشتیم که به این دور از انتخابات نرسید. در انتخابات شوراها در برخی حوزه‌ها قرار است این اتفاق رخ دهد و انشاءالله طرح‌های پایلوتی برای انتخابات مجلس و ریاست جمهوری آتی باشد و بتواند راه گشا باشد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره چگونگی اعمال نظارت استصوابی بر احراز صلاحیت‌ها گفت: نظارت استصوابی وقتی گفته می‌شود تعابیری خاصی استنباط می‌شود آنچه در اصل ۹۹ قانون اساسی آمده است نظارت شواری نگهبان است بدون آنکه نهاد یا مرجع دیگری را فرض کرده باشند، که در یک سالهایی تعبیر شد به نظارت استصوابی، ولی به زبان ساده به معنی نظارت مؤثر است. یعنی اگر شورای نگهبان یک زمانی نظارت کرد و تشخیص داد در یک جایی تخلف صورت گرفته است موظف است برخورد کند و مسئله را پیگیری کند که انتخابات به طور صحیح انجام شود. که به زبان فقهی و حقوقی نظارت استصوابی بیان شده است.

وی افزود: گاهی اوقات گفته می‌شود که این نظارت نباید نظارت استصوابی و مؤثر باشد، از جهت اینکه اگر این‌طور باشد ما باید یک مرجع دیگری در قانون پیش‌بینی کنیم که آن مرجع بتواند نظارت شورای نگهبان را نظارت کند؛ در صورتی که در قانون انتخابات نه در حال حاضر از همان ابتدا دهه ۶۰ این‌طور پیش‌بینی شده است که شورای نگهبان نظارت بر روند انتخابات دارد و هر جا که تشخیص داد تخلفی صورت گرفته است باید برخوردی از حوزه انتخابات کند. مثلاً توقف رأی‌گیری یا ابطال صندوق‌ها یا ابطال یک حوزه که معمولاً در انتخابات مجلس این موارد را داریم. اما اگر تخلف جرم‌انگاری شده باشد باید ارجاع کنیم به قوه قضاییه. فلذا قوه قضاییه در حوزه جرم‌انگاری ورود می‌کند و شورای نگهبان در حوزه تخلفات انتخاباتی.

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان درباره تبلیغات در شرایط کرونایی و ممنوعیت تجمع و سرریز شدن آن به فضای مجازی گفت: ظاهراً دوستانمان در وزارت کشور گفتند که در صدد تهیه شیوه‌نامه‌ای هستند و مراحل انتخابات و تبلیغات را به طور شفاف‌تر تبیین کنند و ما هم تلاش خواهیم کرد نظارت داشته باشیم و اگرچه یکی از مشکلاتی که ما در حوزه مجلس و ریاست جمهوری داریم بحث تبلیغات است که تعریف مشخصی نشده است و مخصوصاً که با توجه به فراگیر شدن فضای مجازی همچنان ما در قانونگذاری خیلی عقب هستیم.

دکتر کدخدایی خاطرنشان کرد: بارها خواستار این بودیم که مقنن در این خصوص قوانین روشن‌تری وضع کند که تکلیف ما و وزارت کشور و سایر نهادهای نظارتی هم روشن‌تر شود.

وی در پاسخ به سؤالی درباره ابلاغ دیرهنگام مصوبه شورای نگهبان به وزارت کشور گفت: بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات، مصوبه‌ای درباره انتخابات داشتیم که همان زمان اعلام و منتشر شد و بنده هم در نشست خبری بیان کردم، از طرف دیگر، بنا بود مجلس هم ورود کند متأسفانه در مجلس گذشته و مجلس فعلی اقدامات مؤثری در قانون‌گذاری صورت نگرفت. در مجلس دهم اقدام مؤثری انجام نپذیرفت و مصوبه‌ای هم که در مجلس یازدهم در دست بررسی بود، حداقلی بود، و همه موارد را شامل نمی‌شد ولی با اصلاحاتی که به عمل آمد، نظر اعضای شورای نگهبان تأمین شد. اما سیاست‌ها را باید هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظارت کند، و این هیأت به دلیل مغایرت‌هایی که با سیاست‌ها داشت‌، قانع نشد؛ این مغایرت‌ها هم به ما اعلام شد و ما طبق اصل ۱۱۰ به مجلس ارجاع دادیم. لذا این مصوبه مراحل نهایی‌اش را طی نکرد.

سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: زمانی که به این نتیجه رسیدم که دیگر از طرف مجلس امکان‌پذیر نیست و فعلاً تغییراتی در این دوره نخواهیم داشت، در شورای نگهبان همان مصوبه سال ۱۳۹۶ از باب نظارت اصل ۹۹ قانون اساسی بازنگری شد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان اظهار داشت: در هر دوره‌ای یک عده از افراد شاخص با سوابق و توانمندی‌ها حضور پیدا می‌کنند که اشکالی هم ندارد، ولی عده‌ای هم بی‌جهت ثبت‌نام می‌کنند؛ به طور مثال امروز دوستان ما یک فرمی نشان دادند که یک آقایی آمده ثبت نام کرده و همان جا هم انصراف داده است، از او پرسیده شده که پس چرا ثبت‌نام کردی، گفته است می‌خواهم در تلویزیون و رسانه‌ها مصاحبه کنم و مطالبم را منعکس کنم.

وی عنوان کرد: خوشبختانه دیدیم که مصوبه شورای نگهبان آثار خیلی خوبی هم داشت و تعداد ثبت‌نامی‌ها را هم اگر همان عدد ۵۹۲ بدانیم، نسبت به ادوار گذشته کاهش خوبی داده است. امیدواریم که مصوبه در ادوار آینده تکمیل‌تر شود و جزئیات بهتر و بیشتری مطرح شود که بتوانیم ساماندهی واقعی نسبت به انتخابات ریاست جمهوری داشته باشیم.

دکتر کدخدایی در پایان مراتب تأسف خود و شورای نگهبان را نسبت به فجایع انجام شده در سرزمین اشغالی فلسطین توسط صهیونیست‌ها را ابراز و اعلام کرد و از مراجع بین‌المللی و از کشورهایی که ادعای صلح دارند، خواست نسبت به فجایعی که در غزه اتفاق می‌افتد واکنش مناسبی نشان داده و گام‌هایی بردارند تا جنایت‌ها در سرزمین غزه و سرزمین‌های اشغالی متوقف شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی