کد خبر: ۷۷۰۶
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۳- 16 May 2021
دکتر ره‌پیک در ارتباط زنده تصویری با بخش خبری ساعت ۲۱

صرفاً داوطلبانی که شرایط و وضعیت آنها منطبق با قانون باشد تأیید صلاحیت خواهند شد

قائم مقام دبیر شورای نگهبان گفت: ما صرفاً داوطلبانی را که شرایط و وضعیت آنها منطبق با قانون باشد را تأیید صلاحیت می‌کنیم و اصلاً چیزی به عنوان تعداد یا تقسیم‌بندی بر اساس گرایش‌های سیاسی مطرح نیست.

صرفاً داوطلبانی که شرایط و وضعیت آنها منطبق با قانون باشد تأیید صلاحیت خواهند شد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، دکتر سیامک ره‌پیک قائم مقام دبیر شورای نگهبان امشب (یکشنبه، ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰) در ارتباط زنده با بخش خبری ساعت ۲۱ شبکه یک سیما در پاسخ به این سؤال که فرایند بررسی پرونده داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری به چه نحو است، گفت: بعد از اتمام مرحله ثبت‌نام، طبق روال قانوی برای هر داوطلبی که از نظر قانونی ثبت‌نام آنها صحیح بوده پرونده‌ای تشکیل و گزارش‌های متنوعی از دستگاه‌ها و مراجع مختلف نسبت به هر یک از داوطلبان تحصیل می‌شود.

وی افزود: اعضای شورای نگهبان این پرونده‌ها را بررسی و با شرایط قانونی تطبیق می‌دهند و اگر شرایط واقعی هر داوطلبی با شرایط قانونی منطبق باشد، شورای نگهبان صلاحیت او را احراز خواهد کرد؛ در غیر اینصورت طبیعتاً صلاحیت او احراز نخواهد شد.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان در پاسخ به این سؤال که آیا در مدت زمان پنج روز بررسی صلاحیت‌ها تمام می‌شود و یا فکر می‌کنید که باید تمدید شود، گفت: این موضوع بستگی به اطلاعات موجود در پرونده داوطلبان و وضعیت بررسی‌ها دارد؛ در ابتدا شورای نگهبان مهلت پنج روزه جهت رسیدگی و اعلام نظر دارد که اگر ما در آن پنج روز بتوانیم بررسی‌ها را انجام دهیم طبیعتاً اعلام نظر خواهیم کرد، در غیر اینصورت پنج روز دیگر تمدید خاهد شد و نهایتا ما ۱۰ روز فرصت داریم اعلام نظر کنیم.

وی افزود: ما از فردا (دوشنبه، ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰) کار بررسی صلاحیت‌ها را شروع خواهیم کرد و امیدواریم ضمن بررسی دقیق، نتایج را در وقت مقرر اعلام کنیم.

دکتر ره‌پیک درباره بررسی پرونده‌های ۵۹۲ نفر از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری، گفت: این تعداد از ثبت‌نام‌کنندگان مربوط به افرادی است که به وزارت کشور مراجعه کرده و مدارک خود را تحویل داده‌اند و بر اساس مصوبه اخیر شورای نگهبان کسانی که شرایط اعلامی را داشته و مدارک مربوطه را هنگام ثبت‌نام تحویل داده باشند، ثبت‌نام آنها به عنوان ثبت‌نام معتبر تلقی می‌شود.

وی افزود: همانطور که مسئولین محترم وزارت کشور اعلام کردند برخی از کسانی که برای ثبت‌نام مراجعه کرده بودند فاقد شرایط و مدارک اعلامی بر اساس مصوبه اخیر شورای نگهبان بودند اما برخی واجد این شرایط و مدارک بودند و طبیعتاً ما بر اساس مصوبه اعلامی، ثبت‌نام‌هایی را خواهیم پذیرفت که شرایط و مدارک اعلامی را دارا بوده باشند؛ بنابراین ابتدا این تفکیک در شورای نگهبان انجام شده و سپس به بررسی صلاحیت داوطلبان پرداخته می‌شود.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که آیا امکان تکمیل مدارک برای کسی که هنگام تحویل مدارک نواقصی داشته وجود دارد یا خیر، گفت: طبیعتاً فرصت ثبت‌نام تمام شده است مگر اینکه مدارک صوری تحویل داده شده که اصل وجود آن محرز بوده است و برای دادن یک مدرکی لازم باشد داوطلب مراجعه نماید تا پرونده تکمیل شود و الا مهلت ثبت‌نام تمام شده و در موعد مقرر باید مدارک تحویل می‌شده است.

دکتر ره‌پیک درباره تعداد تأیید صلاحیت‌ها و تعدد شخصیت‌های گرایش سیاسی نامزدها گفت: یکسری اطلاعات از مراجع گوناگون راجع به داوطلبان در اختیار شورای نگهبان قرار می‌گیرد و ما بر اساس اصول و شرایط قانونی صلاحیت‌ها را بررسی می‌کنیم؛ در هیچ‌جای قانون مطلبی در خصوص گرایش سیاسی یا مقید بودن به تعداد و امثال اینها را نداریم.

وی در پایان تأکید کرد: ما صرفاً داوطلبانی را که شرایط و وضعیت آنها منطبق با قانون باشد را تأیید صلاحیت می‌کنیم؛ بنابراین از پیش چیزی به عنوان تعداد یا تقسیم‌بندی بر اساس گرایش‌های سیاسی مطرح نخواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات