کد خبر: ۷۷۰۳
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۵- 16 May 2021
دکتر كدخدایی در گفتگو با رادیو تهران:

طیف‌های مختلفی در این دوره از انتخابات ثبت‌نام كرده‌اند/ نظارت شورای نگهبان تا پایان انتخابات جاری است

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اختیارات شورای نگهبان در بازبینی صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری در هنگام تبلیغات و مناظرات گفت: به استناد اصل ۹۹ نظارت شورای نگهبان تا پایان مهلت انتخابات جاری است؛ امیدواریم نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری این مسائل را در تبلیغات انتخاباتی رعایت كنند.

طیف‌های مختلفی در این دوره از انتخابات ثبت‌نام كرده‌اند

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، دکتر عباسعلی کدخدایی رئیس پژوهشکده و سخنگوی شورای نگهبان امروز (یکشنبه، ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰) در گفتگو با برنامه پارک شهر «رادیو تهران» در پاسخ به مطلب کارشناس برنامه راجع به احراز صلاحیت نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری که تا پیش از رأی‌گیری ادامه دارد، اظهار داشت: البته به استناد اصل ۹۹ نظارت شورای نگهبان تا پایان مهلت انتخابات جاری است، اما تاکنون برای انتخابات ریاست جمهوری در این‌خصوص اقدام خاصی صورت نگرفته و رویه این شورا این‌طور نبوده که ورود چندانی داشته باشد، ولی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی این سابقه را داریم که در حین تبلیغات، برخی کاندیدا‌ها به دلیل تخلفاتی که داشته‌اند، صلاحیتشان مورد بازبینی قرار گرفته است.

وی با اشاره به اختیارات شورای نگهبان در بازبینی صلاحیت نامزد‌های ریاست جمهوری در هنگام تبلیغات و مناظرات، خاطرنشان کرد: امیدواریم نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری این مسائل را در تبلیغات انتخاباتی رعایت کنند و نیازی به ورود شورای نگهبان نباشد.

وی تأکید کرد: به استناد اصل ۹۹ قانون اساسی رویه شورای نگهبان تغییر نکرده است و همیشه این رویه از ابتدا وجود داشته و این شورا بر اساس اختیارات قانونی خود همان رویه سابق در امر نظارت بر انتخابات را انجام خواهد داد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سئوال که تکلیف احراز صلاحیت چه زمانی مشخص خواهد شد، گفت: از امروز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت فرصت ۵ روزه برای اعلام نتایج احراز صلاحیت‌ها داریم که اگر بتوانیم در این فرصت اعلام‌نظر کنیم که حتماً اسامی کاندیدا‌های نهایی اعلام خواهد شد؛ اما اگر در این ۵ روز به نتیجه نرسیم طبق قانون ۵ روز دیگر امکان تمدید وجود دارد؛ لذا شورای نگهبان حداکثر ظرف ۱۰ روز آینده باید اعلام‌نظر کند که ان‌شاءالله اطلاع‌رسانی لازم انجام خواهد شد. جلسات شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها هم از فردا (دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰) آغاز خواهد شد.

دکتر کدخدایی در پاسخ به سؤالی مبنی بر تأکید فرمایشات رهبر معظم انقلاب بر مشارکت حداکثری و وجود موانعی برای مشارکت حداکثری مثل کرونا و موانعی که گروه‌های مختلف سیاسی ذکر کرده‌اند، گفت: مشارکت به مواردی از قبیل معیشتی و اقتصادی بستگی دارد. نقش شورای نگهبان و اثر نظرات این شورا در بحث مشارکت بر اساس نظرسنجی‌های رسمی حداقلی است و این نظرسنجی‌ها هم توسط دستگاه‌های دولتی انجام می‌شود و تاکنون با توجه به این نظرسنجی‌هایی که برای ما ارسال شده مؤید این مطلب بوده که مؤلفه‌هایی مثل معیشت، شرایط اقتصادی و وعده‌های نامزد‌های ریاست جمهوری بسیار بیشتر از نقش نظرات شورای نگهبان است.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه شورای نگهبان موظف به اجرای صحیح قانون و رعایت دقیق شرایط اصل ۱۱۵ قانون اساسی است، گفت: ملاک شورای نگهبان در احراز صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری شرایط مذکور در اصل ۱۱۵ قانون اساسی است و همه باید از شورای نگهبان مطالبه اجرای قانون را داشته باشند.

وی تأکید کرد: اجرای قانون با مجری است و در انتخابات ریاست جمهوری، شورای نگهبان مجری است و مسئولیت نظارت بر این انتخابات بر عهده این شوراست.

دکتر کدخدایی در پایان درخصوص ارزیابی خود از ثبت‌نام داوطلبان این دوره از انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: از همه طیف‌های مختلف در این دوره شرکت کرده‌اند، امیدواریم شاهد انتخابات پرشوری باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات