کد خبر: ۷۶۹۱
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۲- 14 May 2021

رویکرد پژوهشی شورای نگهبان با استقبال حوزویان روبرو شد

کارگاه آموزشی آشنایی با قانون اساسی و جایگاه شورای نگهبان ویژه نخبگان و استعدادهای برترحوزه علمیه برگزار شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، کارگاه آموزشی آشنایی با قانون اساسی و جایگاه شورای نگهبان ویژه نخبگان و استعدادهای برترحوزه علمیه برگزار شد.

برگزاری دوره‌های آشنایی طلاب حوزه علمیه با قانون اساسی و جایگاه شورای نگهبان با رویکردی تخصصی به بسیاری از شبهات تاریخی در جایگاه شورا و قانون اساسی پاسخ داد.

در دوره مقدماتی این کارگاه که مباحثی نظیر آشنایی با قانون اساسی، آشنایی با جایگاه شورای نگهبان در نظام حقوقی کشور و نظارت شورای نگهبان در انتخابات و تبیین مبانی نظری و رویه های عملی بود، به صورت دوره های آنلاین مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین در این دوره سه روزه، نظارت شورای نگهبان بر قوانین و مقررات، فرایندها و رویه‌ها نظارت شرعی شورای نگهبان در اصل چهارم قانون اساسی و صلاحیت شورای نگهبان در تفسیر قانون اساسی توسط اساتید پژوهشکده شورا، دکتر محمد بهادری جهرمی، دکتر حامد نیکو نهاد و دکتر علی فتاحی زفرقندی ارائه شد.

مهدی جلیلی خامنه، عضو حوزه علمیه قم با اشاره به نقش دوره های برگزار شده در پیشبرد اهداف حاکمیت و حوزه های علمی قم گفت :تبیین جایگاه نهادی قانونی کشور و فهم عقلی تر نسبت به انقلاب و سیر قانونی تاریخ انقلاب در دوره های برگزار شده بررسی شد.

وی خاطر نشان کرد: نخبه‌ها و طلاب باید بتوانند مباحث زیربنایی قانون را مورد ارزیابی قرار داده و در و فقه حکومتی به بالندگی برسند، تا بتوانند در خطابه ها به شبهات عموم مردم پاسخ مستدل دهند.

وی با اشاره به رابطه حوزه با قانون اساسی و شورای نگهبان تاکید کرد:به نظر می‌رسد در صورتی که این پژوهشکده بتواند پایان نامه های فقهی و اصولی طلاب را به سوی مباحث قانونی جهت دهد ، پیوند مناسبی بین شورای نگهبان و حوزه علمیه به وجود خواهد آمد.

وی همچنین با تاکید بر به کیفیت دروس ارائه شده توسط اساتید این دوره تصریح کرد: اگر پژوهشکده و شورا بتوانند ترتیبی اتخاذ کنند ،که دروس خارج قانون اساسی یا خارج از قانون مدنی نیز توسط اساتید شورا در حوزه علمیه برگزار شود ، زیربنای قانونی و فقهی طلاب و نخبگان حوزه علمیه نیز به صورت تخصصی تری شکل خواهد گرفت.

مرتضی فیاض شرکت کننده در دوره های برگزار شده پژوهشکده شورای نگهبان و همچنین مدیر گروه فقه و قانون افزود: موثر ترین اقدام برای آشنا کردن طلاب در حوزه قانونگذاری برگزاری کارگاه های مفیدی است، که بتواند ارتباط فقها و جامعه را از طریق قانون نهادینه کند.

وی ادامه داد: اگر ارتباط با حوزه حفظ شده و مراکز تخصصی طلاب شناسایی شود ،می‌توان با تغییر شیوه ارائه به عنوان یک درس خارجی یا یک دوره تخصصی زمینه ورود طلاب به شکل عمیق تری را فراهم کرد، همچنین اتخاد رویکرد متفاوت در حوزه علمیه نسبت به دانشجویان و قرار گرفتن مطالب بر مبنای مباحثه رسوخ عمیق تر و هماهنگ تری با روحیه طلاب خواهد داشت.

دکتر فیاض همچنین خاطرنشان کرد: به نظر می رسد طراحی یک مدل یا نمونه برای استفاده از ظرفیت موجود در حوزه علمیه در میان نخبگان و اساتید ،همچنین مراکز تخصصی می تواند ارتباط بین حوزه علمیه و شورای نگهبان را در تبادل علمی سازی فی مابین قرار دهد.

سعید دهقان زاده همچنین در ادامه با اشاره به شبهات موجود پیرامون قانون اساسی و جایگاه شورای نگهبان خاطرنشان کرد: دوره های برگزار شده از کیفیت بسیار مطلوبی برخوردار بودند و به شبهات تاریخی زیادی که در اذهان طلاب وجود داشت، پاسخ داد.

وی همچنین تاکید کرد: برگزاری مداوم جلسات به صورت تکمیلی می‌تواند علاقه حوزویان را برای اشراف به مباحث قانونی افزایش دهد.

ابراهیم خواجه داد، همچنین از دیگر شرکت‌کننده های حاضر در دوره‌های آشنایی با قانون اساسی و شورای نگهبان اظهار کرد: در این کلاس‌ها ضمن آشنایی با قانون اساسی و جایگاه شورای نگهبان نظارت شورا بر انتخابات و مبانی نظری و رویه های علمی مورد تاکید قرار گرفته و نظارت شرعی شورای نگهبان بر اساس اصل چهارم قانون اساسی و صلاحیت شورا در تفسیر قانون و مورد ارزیابی قرار گرفت.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد اگر شورا برخی از رویکردهای پژوهشی و مطالب موضوعی خود را به حوزه واگذار کند، می‌توان انتظار داشت، ارتباط قوی تری بین حوزه علمیه و شورای نگهبان در بستر علمی فراهم شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

فیلم| آخرین نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان در سال ۱۴۰۲

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

پربازدید ها

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

اتمام بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس/ تعداد نهایی نامزد‌ها از ۱۵ هزار و ۲۰۰ نفر فراتر رفت؛ ۷۵ درصد داوطلبان تاییدصلاحیت شدند

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس و اساسنامه‌های دولت + جزئیات

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

نامزدهای انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی نمایندگان خود در شعب أخذ رأی را معرفی کنند

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود