کد خبر: ۷۶۸۷
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۷- 11 May 2021
دکتر کدخدایی در گفتگو با رادیو ایران

مصوبه شورای نگهبان قانونگذاری نیست

سخنگوی شورای نگهبان گفت: ما اینقدر توجه داریم که مرجع قانونگذاری به طور خاص مجلس شورای اسلامی است؛ اما شورای نگهبان طبق اصل ۱۱۵ و به موجب سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری این مصوبه را تصویب کرده است.

مصوبه شورای نگهبان قانونگذاری نیست

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، دکتر عباسعلی کدخدایی رئیس پژوهشکده و سخنگوی شورای نگهبان در گفتگوی تلفنی با برنامه پیک نیم‌روزی رادیو ایران درخصوص ثبت‌نام‌های غیرمنطقی که همچنان مثل روال دوره‌های گذشته انجام می‌شود و افرادی برای ثبت‌نام حضور پیدا می‌کنند که هیچ سنخیتی با ریاست جمهوری و نامزدی در انتخابات ندارند، گفت: سال‌هاست که گرفتار چنین وضعیتی هستیم و ثبت‌نام از داوطلبان ریاست جمهوری در شأن مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران نیست.

وی افزود: متأسفانه افرادی که فاقد توانمندی‌ها و شرایط اولیه هستند با توجیه اینکه قانون انتخابات ذکری از شرایط نکرده است، ثبت‌نام می‌کنند و رسانه‌ها هم ثبت‌نام‌ها را پوشش می‌دهند که متأسفانه موجب وهن نظام است.

سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته شورای نگهبان بار‌ها درخواست کرده است که این مسأله در قانون انتخابات به‌گونه‌ای تدبیر شود که مشکل رفع شود؛ اما متأسفانه به این موضوع توجه نشد تا زمانی که سیاست‌های کلی انتخابات از سوی مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۵ ابلاغ شد و در بند ۱۰-۵ آن شورای نگهبان را موظف کرد تا شاخص‌های رجل سیاسی مذهبی و مدیر و مدبر بودن را تعریف و تعیین کند.

دکتر کدخدایی با بیان اینکه در سیاست‌های کلی انتخابات بحث احراز شایستگی‌های اولیه در مرحله ثبت‌نام هم مطرح شده است، گفت: مجلس شورای اسلامی اقدام به تصویب طرح اصلاح قانون انتخابات کرد که مواجه با اشکالاتی شد که طی چندین مرحله رفت و برگشت در نهایت مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفت، اما نهایتاً هیأت عالی نظارت مجمع به آن اشکال گرفت که نتوانست مسیر نهایی برای قانون شدن را برای اجرا طی کند.

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان عنوان کرد: به همین دلیل اعضای شورای نگهبان به استناد اصل ۹۹ قانون اساسی و سیاست‌های کلی انتخابات از اختیار نظارتی خودشان استفاده کردند و شرایط اولیه را برای ثبت‌نام پیش‌بینی کرده و در قالب یک مصوبه برای وزارت کشور ارسال کردند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به این سئوال که اگر ابلاغیه شورای نگهبان اجرایی می‌شد آیا از افرادی که شرایط ندارند ثبت‌نام به عمل می‌آمد؟ گفت: نباید ثبت‌نام صورت می‌گرفت؛ الان هم شورای نگهبان اعلام کرده افرادی که شرایط اولیه را طبق مصوبه این شورا نداشته باشند ثبت‌نام آن‌ها معتبر نیست؛ به هر حال شورای نگهبان باید به استناد اصول ۱۱۵ و ۱۱۰ احراز صلاحیت کند و احراز صلاحیت هم باید از مسیر ثبت‌نام معتبری انجام شود که این شرایط در مصوبه شورای نگهبان و در اطلاعیه شماره‌های ۵ و ۶ هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اعلام شده است.

دکتر کدخدایی در پاسخ به این سئوال که ابلاغیه شورای نگهبان که به نوعی همان اصلاح آیین‌نامه ثبت‌نام داوطلبان است، آیا وضع قانون محسوب می‌شود؟ گفت: ببینید شورای نگهبان مدعی قانونگذاری نیست؛ ما اینقدر توجه داریم که مرجع قانونگذاری به طور خاص مجلس شورای اسلامی است؛ طبیعتاً شورای نگهبان قصد قانونگذاری ندارد، ولی ما همیشه مواردی را با وزارت کشور داشته‌ایم، به عنوان مثال اگر به وزارت کشور اعلام کردیم که ۱۲ نیمه شب انتخابات و رأی‌گیری باید تمام شود وزارت کشور باید عمل کند و عمل هم کرده است؛ اگر گفتیم مثلاً شکل تعرفه اینگونه باشد وزارت کشور به آن عمل کرده است و اگر گفتیم کسانی که می‌خواهند ثبت‌نام کنند باید این شرایط را لحاظ کنند باید عمل کند تا ما هم بتوانیم در بررسی صلاحیت‌ها، احراز صلاحیت دقیق و درستی را داشته باشیم.

وی در پایان تأکید کرد: پس، این مصوبه به هیچ عنوان قانونگذاری نیست بلکه طبق اصل ۱۱۵ و به موجب سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری این مصوبه تصویب شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

فیلم| آخرین نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان در سال ۱۴۰۲

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

پربازدید ها

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

اتمام بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس/ تعداد نهایی نامزد‌ها از ۱۵ هزار و ۲۰۰ نفر فراتر رفت؛ ۷۵ درصد داوطلبان تاییدصلاحیت شدند

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس و اساسنامه‌های دولت + جزئیات

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

نامزدهای انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی نمایندگان خود در شعب أخذ رأی را معرفی کنند

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود