کد خبر: ۷۶۸
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۳:۴۷- 26 January 2008
دکترکدخدایی:

ملاک شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها قانون است

دکترکدخدایی سخنگوی شورای نگهبان گفت: ملاک شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها قانون است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان وی در نشست خبری‌امروز ضمن تشریح فرجام بررسی لوایح و طرح‌های مصوب مجلس در شورای نگهبان، به پرسش‌های خبرنگاران رسانه‌های جمعی پاسخ گفت.
دکترکدخدایی، در پاسخ به یکی از خبرنگاران که پرسید:«برخی می‌گویند هیات‌های اجرایی نامزدهای یک جناح سیاسی را بیشتر ردکرده‌اند، و انتخابات رقابتی نیست، آیا شورای نگهبان، ممکن است تعدادی از ردصلاحیت شدگان را تایید کند؟» اظهار داشت: «شورای نگهبان صلاحیت افراد را بررسی می‌کند نه احزاب و گروها را. بنابراین اگر فردی واجدصلاحیت‌های مورد نظر در قانون بود، متعلق به هر جناح و گروهی که باشد صلاحیت وی تایید می‌شود؛ مگر آنکه طبق ماده 30قانون انتخابات عضو گروههای غیرقانونی بوده باشد.»
وی درباره رقابتی بودن انتخابات آتی نیز گفت: بیش از پنج هزار نفر از نامزدها در هیات‌های اجرایی مورد تایید قرار گرفته اند، آیا با وجود رقابت این تعداد نامزد برای دستیابی به کمتر از 300کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی بازهم می‌توانیم بگوئیم انتخابات رقابتی نیست؟!»
دکترکدخدایی ضمن تشریح روند بررسی صلاحیت‌ها در قانون انتخابات، گفت: کار بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌های اجرایی پایان یافته است و رد صلاحیت‌شدگان تا پایان امروز فرصت دارند برای تقدیم شکایت خود به هیات‌های نظارت در استانها مراجعه کنند. هیاتهای نظارت نیز تا14 بهمن ماه فرصت دارند این شکایت ها را بررسی کرده و نظرشان را به فرمانداری‌ها اعلام کنند.
وی یادآور شد: براساس قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، کسانی که بعد از بررسی هیات‌های نظارت بازهم جزو ردصلاحیت‌شدگان باشند نیز فرصت دارند به شورای نگهبان شکایت کنند و شورای نگهبان تا سوم اسفندماه به این شکایات رسیدگی می‌کند؛ اگر صلاحیت افرادی در این مرحله تایید نشود نیزمی‌توانند از شورای نگهبان، تقاضای بررسی مجدد کنند. در نهایت شورای نگهبان، فهرست قطعی نامزدها را در14اسفندماه به وزارت کشور اعلام می‌کند.
وی در پاسخ به یکی از خبرنگاران درباره چگونگی طرح شکایت نامزدهای ردصلاحیت‌شده، افزود: داوطلبان می‌توانند به صورت حضوری و یا با ارائه نامه رسمی به هیات های نظارت در استانها، شکایت خود را مطرح کنند.
یکی از خبرنگاران گفت: «برخی مدعی هستند با رد صلاحیت جمعی از نامزدها در هیاتهای اجرایی، تکلیف تعدادی از کرسی‌های مجلس روشن است» که دکتر کدخدایی در پاسخ گفت: مراحل رسیدگی به صلاحیت‌ها طبق قانون مشخص است، بنابراین هیچگونه پیش‌بینی نمی‌توان داشت. چنانکه یادآوری کردم؛ تا پایان امروز، داوطلبان فرصت دارند شکایت خود را به هیاتهای نظارت استان‌ها، اعلام کنند. ردصلاحیت شدگان، یک مرحله با مراجعه به هیات‌های نظارت در استانها و دو مرحله با مراجعه به شورای نگهبان می‌توانند موضوع را پیگیری کنند. بنابراین تا اعلام قطعی فهرست نامزدها به وزارت کشور، زمان زیادی باقی مانده است.
یکی از خبرنگاران درباره اظهارات اخیر جورج بوش سؤالی مطرح کرد و پرسید: «رئیس‌جمهور آمریکا از ردصلاحیت برخی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی، ابراز تأسف کرده است؛ نظر شما در این خصوص چیست؟»
سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد:« ما اظهارات مداخله‌جویانه مقامات آمریکا را محکوم می‌کنیم‌و به آنها توصیه می‌کنیم به جای دخالت در امور ایران به حل مشکلات داخلی خود بپردازند.»
وی یادآورشد: آنها به جای ناامن کردن بیشتر منطقه با دخالت‌های نابه‌جای خود، باید پاسخگوی جنایت‌هایی که در گوآنتانامو، افغانستان و عراق انجام داده‌اند باشند.
دکترکدخدایی افزود: ملت ایران در انتخابات 24اسفند با حضور پرشور خود در پای صندوق‌های رأی پاسخ محکمی به اظهارات مداخله‌جویانه بوش خواهند داد.
وی ضمن ابراز گلایه از طرح پیش‌بینی‌های غیرواقعی برخی رسانه‌ها در خصوص برررسی صلاحیت ها گفت: بهتر است از طرح گمانه‌زنی‌های غیرصحیح خودداری شود تا فضای انتخابات مغشوش نشود.
سخنگوی شورای نگهبان درپاسخ به پرسشی درباره میزان اثربخشی رایزنی‌های سیاسی در تصمیم‌گیری‌های شورای نگهبان گفت: ملاک شورای نگهبان اجرای قانون است ، اگر رایزنی ها در جهت اجرای قانون باشد مؤثر خواهد بود، اما اگر رایزنی‌ها با هدف دور زدن قانون باشد بر شورای نگهبان تأثیری نخواهد داشت.
دکترکدخدایی درباره نامه اخیر رئیس جمهور به رئیس مجلس نیز گفت: رئیس جمهور هم مانند هر فردی حق اظهارنظر دارد و نظر خود را به مجلس ارسال کرده است. البته هر مصوبه ای که در مجلس به تصویب برسد و شورای نگهبان آن را مغایر با شرع و قانون اساسی نداند، قانون است و برای همه لازم الاجراست.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

خون پاک شهدای حادثه تروریستی دمشق، مبدأ تحولات بزرگی می شود

تحقق مشارکت مردم در اقتصاد، وظیفه مسؤولین است

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

صهیونیسم جهانی از صحنه روزگار محو خواهد شد

ما از مردم غزه تا نابودی رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنیم

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند