کد خبر: ۷۶۷۳
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۹- 10 May 2021
دکتر کدخدایی:

اجرای مصوبه شورای نگهبان برای ساماندهی ثبت‌نام‌ها الزامی است

سخنگوی شورای نگهبان تأکید کرد: اجرای مصوبه شورای نگهبان برای ساماندهی ثبت‌نام‌ها الزامی و لازم‌الاجراست.

اجرای مصوبه شورای نگهبان برای ساماندهی ثبت‌نام‌ها الزامی است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، دکتر عباسعلی کدخدایی رئیس پژوهشکده و سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز (دوشنبه، 20 اردیبهشت 1400) در گفتگوی تلفنی با رادیو معارف، با بیان اینکه ما در سال‌های گذشته شرایطی که در قانون اساسی درباره رجل سیاسی - مذهبی داشتیم، شرایطی کیفی و کلی بود، گفت: براساس آن شرایط کلی، هر کسی می‌توانست در انتخابات ثبت‌نام کند، و همانطور که صدا و سیما هم بعضی از ثبت‌نام‌کنندگان دوره قبل را به مردم نشان داد، واقعاً شأن و جایگاه ریاست جمهوری و نظام جمهوری اسلامی در ثبت‌نام‌ها رعایت نمی‌شد.

وی افزود: مجلس درصدد بود این ثبت‌نام‌ها را ساماندهی کند و مصوبه‌ای را هم در این خصوص داشت ولی نهایتاً به دلیل ایرادی که هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص از مصوبه مجلس گرفت، این مصوبه نتوانست مراحل نهایی را طی کند و به قانون تبدیل شود.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: اعضای محترم شورای نگهبان معتقد بودند که به استناد اصل 110 قانون اساسی این شرایط می‌تواند از سوی شورا تعیین گردد؛ مخصوصاً اینکه در سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری در خصوص انتخابات نیز این موضوع که شورای نگهبان این شاخص‌ها را تعریف کند، مورد تأکید قرار گرفته بود؛ در واقع شورای نگهبان مصوبه‌ای در سال 96 داشت که شرایط مندرج در اصل 115 قانون اساسی را تعریف و تشریح کرده بود که امسال همان مصوبه مورد بازبینی مجدد قرار گرفت و اعضای محترم شورای نگهبان شرایط جزئی‌تری را برای ثبت‌نام‌ها در نظر گرفتند.

دکتر کدخدایی با بیان اینکه نظر شورای نگهبان این است کسی که می‌خواهد در جایگاه مهم ریاست جمهوری قرار بگیرد، باید سابقه کاری و ویژگی‌های خاصی را دارا باشد، افزود: اصولاً اینکه هر کسی بتواند در انتخابات ثبت‌نام کند، در شأن جایگاه ریاست جمهوری نیست.

وی افزود: با توجه به سیاست‌های کلی انتخابات در مصوبه شورای نگهبان مؤلفه‌هایی از جمله سوابق کافی و قابل ارزیابی در فعالیت‌های مذهبی و سیاسی، سابقه تصدی در مناصب در سطح ملی، مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد، سن متناسب حداقل 40 سال و حداکثر 75 سال و... برای ثبت‌نام‌ها پیش‌بینی شده است، البته اینها به معنای دارا بودن صلاحیت داوطلبان نیست.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه فردی که قرار است در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کند، حداقل باید 4 سال در سمت‌های عالی مسئولیت داشته باشد، گفت: در این مصوبه مسئولیت‌هایی مانند سران قوا، وزرا، استاندار، نماینده مجلس و... قید شده که از شروط ثبت‌نام است.

دکتر کدخدایی با اشاره به اینکه افرادی که می‌خواهند پست مهمی بگیرند، نباید مرتکب جرم شده باشند، گفت: این مسأله که فرد ثبت‌نام‌کننده نباید محکومیت قطعی به جرایم اقتصادی از جمله کلاهبرداری، رشاء و ارتشاء، اختلاس و... داشته باشد از بدیهیات است اما در قانون فعلی انتخابات به چنین چیزی اشاره نشده است لذا در این مصوبه قید شده افرادی که می‌خواهند ثبت‌نام کنند باید گواهی عدم سوء پیشنیه ارائه نمایند.

وی با تأکید بر اینکه این موارد از جمله شرایط اولیه برای ثبت‌نام در انتخابات است، گفت: شورای نگهبان این مصوبه را پس از تصویب به وزارت کشور اعلام کرد که خوشبختانه آقای رحمانی فضلی وزیر محترم کشور این مصوبه را گامی به جلو دانسته است.

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان با تأکید بر اینکه مصوبه شورای نگهبان الزامی و لازم‌الاجراست، گفت: بر اساس قانون برای ثبت‌نام از داوطلبان ریاست جمهوری 5 روز پیش‌بینی شده که از 21 تا 26 اردیبهشت ثبت‌نام‌ها انجام خواهد شد و بعد از آن، شورای نگهبان 5 روز فرصت دارد صلاحیت‌ها را بررسی کند که البته فرصت بسیار اندکی است و طبق قانون، شورای نگهبان می‌تواند فرصت بررسی صلاحیت‌ها را به مدت 5 روز تمدید کند که در واقع شورای نگهبان حداکثر 10 روز پس از ثبت‌نام، فرصت بررسی و اعلام نظر دارد و بعد از آن هم، فرصت تبلیغات است.

دکتر کدخدایی در پایان ابراز امیدواری کرد که إن‌شاءالله شاهد حضور پرشور مردم در پای صندوق‌های رأی باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

خون پاک شهدای حادثه تروریستی دمشق، مبدأ تحولات بزرگی می شود

تحقق مشارکت مردم در اقتصاد، وظیفه مسؤولین است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد