کد خبر: ۷۶۶۷
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹- 09 May 2021

برچسب سیاسی‌کاری و نگاه جناحی به مصوبه جدید شورای نگهبان نمی‌چسبد/ این مصوبه بسترساز عینی‌سازی ثبت‌نام کاندیداهاست

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه برچسب سیاسی‌کاری و نگاه جناحی را نمی‌توان به مصوبه جدید شورای نگهبان زد، گفت: شورای نگهبان در چارچوب صلاحیت خود عمل می‌کند و مصوبه جدید شورای نگهبان، بسترساز عینی سازی ثبت‌نام کاندیداها در انتخابات به ویژه ریاست جمهوری است.

برچسب سیاسی‌کاری و نگاه جناحی به مصوبه جدید شورای نگهبان نمی‌چسبد/ این مصوبه بسترساز عینی‌سازی  ثبت‌نام کاندیداهاست

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان مهدی‌ نورائی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به مصوبه جدید شورای نگهبان در خصوص شرایط افراد برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری، گفت: یک خلأ قانونی در جریان سیاست‌های انتخاباتی وجود داشت که هر فردی به خود اجازه می‌داد تا در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کند.

این کارشناس سیاسی بسترسازی ثبت نام هر فردی در انتخابات ریاست جمهوری در ادوار گذشته را تحمیل‌کننده هزینه‌های زیادی برای نظام جمهوری اسلامی و مردم به ویژه در حوزه اجتماعی برشمرد و تصریح کرد: این موضوع دست‌آویزی برای رسانه‌های غربی و معاند برای موضع‌گیری‌ها علیه شورای نگهبان با این مضمون بود که شورای نگهبان صلاحیت شمار زیادی از کاندیداهای ریاست جمهوری ایران را رد کرد.

مصوبه جدید شورای نگهبان ساختار کلی دارد

نورائی با بیان اینکه نمی‌توان به این نکته که چرا شورای نگهبان الآن و پیش از انتخابات ریاست جمهوری این اقدام را انجام داده است خرده گرفت، تصریح کرد: این مصوبه نظر بر جناح و گروه خاصی ندارد و کلی است، بر همه افراد می‌تواند مشمولیت پیدا کند، بدین معنا هم نیست که گروه خاصی را تقویت کند.

این کارشناس مسائل سیاسی بر اینکه برچسب سیاسی‌کاری و نگاه جناحی را نمی‌توان به مصوبه جدید شورای نگهبان زد، اضافه کرد: نمی‌توان خدشه‌ای به شورای نگهبان از این بابت وارد کرد، تعیین شرایط برای کاندیداها در سیاست‌های کلی انتخابات با استناد بر سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری بر عهده شورای نگهبان بوده و تبعیت از آن سیاست‌ها برای مجلس و دیگر دستگاه‌ها الزام آور است.

وی ادامه داد: طبق اصل ۵۷ قانون اساسی، قوای سه گانه مستقل زیر نظر رهبری عمل می‌کنند و هیچ‌کدام از قوا صلاحیت قانونی در این رابطه را ندارند و نمی‌توانند مغایر با سیاست‌های کلی نظام اقدام کنند، این اصل هنجار برتر نسبت به اصل ۷۴ قانون اساسی است که صلاحیت قانون‌گذاری مجلس را تبیین می‌کند، در نظر گرفته شود و مجلس صرفاً در محدوده سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب و یا مصوباتش در چارچوب این سیاست‌هاست.

نورائی اقدام شورای نگهبان را در ابلاغ این مصوبه جدید قانونی دانست و اضافه کرد: مجلس، دولت و دیگر ارکان نظام مُکلف‌اند در چارچوب آن سیاست‌ها حرکت کنند، امری بدیهی است و در سایر نظام‌های حقوقی سیاست‌های کلی را یک قوه تعیین نمی‌کند، نهادهای بالادستی و فرا قوه‌ای به این موضوع ورود پیدا می‌کنند.

شورای نگهبان به نفع جناح خاصی عمل نمی‌کند

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه شورای نگهبان به نفع جناح خاصی عمل نمی‌کند، بر فعالیت و سیاست‌های شورای نگهبان در چارچوب قلمرو و صلاحیت این رکن مهم نظام جمهوری اسلامی ایران، تأکید کرد و اظهار داشت: طی جریان انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و شوراهای اسلامی در چهار دهه گذشته، هر فردی بدون داشتن شرایط اولیه ثبت نام، وارد عرصه کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری می‌شدند.

هزینه تحمیلی ۱۰۰ میلیارد تومانی انتخابات دهه ۸۰ بر دوش نظام

نورایی بر نیاز به مصوبه‌ای در گذشته جهت ساماندهی ورود هر شخصی به عرصه کاندیداتوری انتخابات به ویژه ریاست جمهوری، کاهش هزینه‌های اجرایی تأکید کرد و مصوبه جدید شورای نگهبان را از این جنس دانست و اضافه کرد: طبق برخی آمارها در انتخابات دهه ۸۰، جمع این هزینه‌های اجرایی بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان بود.

هزینه بالای انتخابات در کشور

وی هزینه‌های انتخابات ریاست‌جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی را در کشور بالا برشمرد و تصریح کرد: برخی کشورها مبلغی را به عنوان تضمین از کاندیداها می‌گیرند که اگر آرای حداکثری را نیاوردند، این مبلغ تضمینی به نفع دولت ضبط شود، ولی شورای نگهبان این طرح را رد کرد، جناح‌ها و گروه‌های سیاسی باید از این اقدام شورای نگهبان استقبال کنند و به جناح‌های سیاسی کشور کمک می‌کند تا افراد دارای شرایط کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری در فضایی شفاف ثبت نام شوند.

سامانه «عدالت همراه» قوه قضائیه در جهت عینی‌سازی ثبت‌نام کاندیدا‌های انتخابات

نورائی داشتن گواهی سوء پیشینه برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری را یک اصل مهم احراز صلاحیت کاندیداها برشمرد و بر عملکرد قوی قوه قضائیه به ویژه در بحث راه‌اندازی سامانه «عدالت همراه»، اشاره کرد و افزود: کاندیداها باید از حداقل‌ها برخوردار باشند و گواهی عدم سوء پیشینه یک اصل مهم در تأکید صلاحیت افراد است، افراد با استفاده از اپلیکیشن سامانه عدالت همراه قوه قضائیه به سرعت می‌توانند این گواهی را ظرف مدت کوتاهی دریافت کنند.

این کارشناس سیاسی اصل سابقه چهار سال مدیریت را در عینی‌تر سازی ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، امری طبیعی و معقول دانست و اضافه کرد: به طور مثال ورشکستگان صلاحیت کاندیداتوری را ندارند و این اصل مانع ثبت نام این دست افراد در راستای کاهش هزینه‌های اجرایی خواهد شد.
نورائی تأکید کرد: مصوبه جدید شورای نگهبان، نمایندگان، اعضای این شورا، رؤسای قوا و معاونین آن‌ها در کنار استانداران و شهرداران شهرهایی با جمعیت بیش از دو میلیون نفر را واجد صلاحیت برای ثبت نام در انتخابات برشمرد و تصریح کرد: افرادی دارای جایگاه سرلشکری و حسن شهرت هم می‌توانند ثبت نام کنند، ممکن است در آینده شورای نگهبان حسب نیاز ملاحظاتی را در این مصوبه لحاظ کند.

وی با بیان برخی حواشی پیرامون مصوبه جدید شورای نگهبان، رد ثبت نام روءسای احزاب و گروه‌ها را یکی از شاخه‌های این حواشی دانست و اضافه کرد: برخی‌ها این نقد را دارند که چرا رؤسای احزاب و گروه‌ها، طبق قاعده تعیین شده شورای نگهبان، نمی‌توانند کاندیدا شوند، به طور مثال کسی که می‌خواهد حزبی را راه بیندازد، باید ۱۵ عضو در هیأت مؤسس آن داشته باشد و در سطح ملی ۳۰۰ نفر باید در مجمع عمومی‌اش عضو باشند.

فعالیت تعداد زیاد احزاب تک نفره در داخل کشور

نورائی با اشاره به فعالیت تعداد زیاد احزاب تک‌نفره در داخل کشور، بسیاری از احزاب در داخل را ساخته دولت، نه مردم ساخته برشمرد و اظهار داشت: بسیاری از احزاب ما دولت ساخته است و مردم ساخته نیست و ممکن است آسیب به همراه داشته باشد، مصوبه شورای نگهبان حرکت رو به جلو در عینی سازی شرایط ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند

گزارش تصویری بازدید آیت‌الله مدرسی یزدی از پژوهشکده شورای نگهبان

شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتما به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند/ ماجرای طبس یکی از بزرگترین شکست‌های آمریکاست و باید به جهانیان معرفی شود

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

پربازدید ها

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است