کد خبر: ۷۶۵۹
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۰- 08 May 2021

مبنای اصلی مصوبه جدید شورای نگهبان سیاست‌های کلی انتخابات است

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) با بیان اینکه بنای اصلی مصوبه جدید شورای نگهبان مبنای اصلی ابلاغیه شورای نگهبان است، گفت: پیش از این هیچ ملاک عینی برای احراز شرایط نداشتیم و الان که این معیار‌ها مشخص شده است، افرادی که قصد ثبت نام دارند باید حتماً مدارکی را ارائه کنند برای اینکه ثابت کند سوابق مدیریتی و تحصیلی لازم را دارند.

مبنای اصلی مصوبه جدید شورای نگهبان سیاست‌های کلی انتخابات است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، سید محمدهادی راجی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به اعلام شرایط جدید ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری که شورای نگهبان طبق نص صریح قانون اساسی آن را به وزارت کشور ابلاغ کرده است، گفت: مبنای اصلی ابلاغیه شورای نگهبان، سیاست‌های کلی انتخابات است که مقام معظم رهبری در سال ۹۵ ابلاغ کردند.

وی افزود: در سیاست‌های کلی انتخابات در بند ۱۰-۵ گفته شده است که تعریف و اعلام معیار‌ها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزد‌های ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان تعریف و اعلام تعیین می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)، تصریح کرد: یعنی در سیاست‌های کلی انتخابات گفته شده که شرایطی که در اصل ۱۱۵ قانون اساسی در مورد رئیس‌جمهور مطرح شده است و چهار مورد از آن‌ها بحث رجل سیاسی، مذهبی، مدیر و مدبر بودن است، شورای نگهبان آن‌ها را تعریف کند و اعلام کند که این چهار مورد چه معیار‌ها و ملاک‌هایی دارند.

راجی با بیان اینکه پیش از ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات، شورای نگهبان بر اساس اینکه خودش مفسر قانون اساسی است و احراز شرایط ریاست جمهوری هم بر اساس بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی به عهده شورای نگهبان است، اضافه کرد: برداشتی که خود شورای نگهبان از اصل ۱۱۵ قانون اساسی داشت، همان را مبنای عمل قرار می‌داد و بر اساس آن، واجد شرایط یا فاقد شرایط بودن افراد را تعیین می‌کرد. این موضوع ابهامی را در جامعه ایجاد می‌کرد.

وی یادآور شد: مجلس بار‌ها خواست برای این شرایطی که در اصل ۱۱۵ گفته شده ملاکاتی عینی مشخص کند، اما شورای نگهبان مخالفت می‌کرد و معتقد بود که این در حوزه اختیارات شورای نگهبان است.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) ابراز داشت: لذا در سیاست‌های کلی انتخابات، مقرر شد که شورای نگهبان ملاک و معیار‌های مشخصی را ارائه کند تا هر کسی بداند که رجل سیاسی و یا مدیر و مدبر بودن به چه معناست و نظر شورای نگهبان در مورد آن‌ها چیست.

راجی اضافه کرد: شورای نگهبان در سال ۹۶ ابلاغیه‌ای ارائه داد و در آن شرایطی را برای رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن اعلام کرد اما آن شرایطی حداکثری و مطرح کرد کلی بود و شاید خیلی مشکلی را حل نمی‌کرد.

وی اظهار داشت: اتفاقی که الان افتاده است اینکه همان مصوبه سال ۹۶ شورای نگهبان اصلاح شده است و برای احراز دارا بودن شرط رجل سیاسی، مدیر و مدبر بودن یک سری ملاکات حداقلی نیز مشخص شده تا در زمان ثبت‌نام کاندیدا‌ها مدنظر قرار گیرد.

راجی تاکید کرد: وقتی می‌گوییم شخصی «مدیر» است، یعنی باید یک سری شرایط و ویژگی‌های شخصی داشته باشد. علاوه بر آن باید سابقه مدیریتی هم داشته باشد؛ سابقه مدیریت در سطوح کلان و ملی مثل وزارت، رئیس قوه و مانند آن. یا برای مدیر بودن، فرد باید تحصیلاتی را داشته باشد. این موارد معیار‌ها حداقلی است. از کسی که این حداقل‌ها را داشته باشد، می‌توان گفت که واجد شرایط ثبت نام است.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) افزود: این چیزی که گفته شده صرفاً برای ثبت‌نام است. افرادی که قصد ثبت نام دارند باید دارای حداقل‌ها باشند تا وارد گردونه بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان شوند.

راجی در پاسخ به این سوال که ابلاغیه چه تاثیری در انتخابات پیش رو خواهد داشت گفت: ابلاغیه‌ای که شورای نگهبان داشته است تاثیر بسیار زیادی در ساماندهی انتخابات پیش رو خواهد داشت. پیش از این هیچ ملاک عینی برای احراز شرایط نداشتیم و الان که این معیار‌ها مشخص شده است، افرادی که قصد ثبت نام دارند باید حتماً مدارکی را ارائه کنند برای اینکه ثابت کند سوابق مدیریتی و تحصیلی لازم را دارند.

وی خاطرنشان کرد: قاعدتاً افرادی که فاقد این مدارک هستند نمی‌توانند ثبت نام کنند و نتیجه آن این است که تعداد ثبت نامی‌ها بسیار بسیار کمتر از ادوار قبلی خواهد بود و اتفاقی که در ادوار قبلی می‌افتاد و هر کسی با هر سن و سابقه‌ای ثبت نام کرد، ان‌شاءالله چنین چیزی را در این دوره نخواهیم داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

خون پاک شهدای حادثه تروریستی دمشق، مبدأ تحولات بزرگی می شود

تحقق مشارکت مردم در اقتصاد، وظیفه مسؤولین است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد