کد خبر: ۷۶۵۲
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴- 08 May 2021
یادداشت وارده/

مصوبه شورای نگهبان؛ ضروری و قانونی

بر‌اساس جزء ۵ بند ۱۰ سیاست‌های کلی انتخابات که از سوی رهبر انقلاب در سال ۹۵ ابلاغ شد، شورای نگهبان موظف به تصویب و اعلام معیار‌ها و شاخصه‌های رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن داوطلبان شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، دکتر محمد بهادری جهرمی حقوق‌دان در یادداشتی با عنوان « مصوبه شورای نگهبان؛ ضروری و قانونی » در روزنامه شرق نوشت:

بر‌اساس جزء 5 بند 10 سیاست‌های کلی انتخابات که از سوی رهبر انقلاب در سال 95 ابلاغ شد، شورای نگهبان موظف به تصویب و اعلام معیارها و شاخصه‌های رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر‌ بودن داوطلبان شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری شده است. در سال 96 شورای نگهبان مصوبه‌ای در راستای تفسیر اصل 115 قانون اساسی ارائه داد و شرایط داوطلبان حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری از‌ جمله مدیر و مدبر بودن را توضیح داد. از سوی دیگر بر‌اساس نص صریح بند 9 اصل 110 قانون اساسی، تشخیص صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری بر‌ عهده شورای نگهبان است و برخلاف نظر برخی‌ افراد که مدعی‌اند این موضوع از سال 68 و در جریان اصلاح قانون اساسی به قانون تبدیل شده، این بند از سال 58 تاکنون در قانون اساسی وجود داشته است. اما درباره اینکه اگر شورای نگهبان چنین صلاحیت قانونی را داشته، چرا مجلس شورای اسلامی برای اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، اقدام کرد، باید به دو مطلب توجه کرد.

اول اینکه وظیفه قانونی شورای نگهبان بر طبق قانون اساسی، تشخیص صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری است و این شورا صلاحیت این را دارد که تفسیر خود را از رجل سیاسی، مدیر و مدبر بودن و شروط دیگری که برای یک کاندیدای ریاست‌جمهوری وجود دارد، اعلام کند. دوم اینکه اتفاقا انتقاداتی که سال‌ها به شورای نگهبان می‌شد، این بود که گفته می‌شد عباراتی که در اصل 115 قانون اساسی درباره ویژگی‌های داوطلبان ریاست‌جمهوری ذکر شده، کلی و تفسیرپذیر است و همین مسئله موجب شده تا شورای نگهبان بر‌اساس رویکرد مصداق‌محور صلاحیت افراد را بررسی کند و معیار عینی برای قضاوت و نقد تصمیمات شورای نگهبان وجود ندارد؛ بنابراین مصوبه اخیر شورای نگهبان در راستای جزئی‌کردن و عینی‌کردن مصداق‌ها از دیدگاه شورای نگهبان است. البته هیچ مانعی برای نقد مصوبه اخیر شورای نگهبان وجود ندارد؛ اما باید دانست که این مصوبه دست بازیگران عرصه سیاسی را از دو جهت باز می‌کند. یکی اینکه از قبل بتوانند پیش‌بینی‌پذیری بهتری از فیلترها و شاخص‌های شورای نگهبان داشته باشند و با آگاهی بیشتری وارد این عرصه شوند و نکته دوم اینکه مسیر را باز می‌کند تا نظر شورای نگهبان به بوته نقد گذاشته شود.

به بیان دقیق‌تر شورای نگهبان با این مصوبه از تشخیص فردی فاصله می‌گیرد و در عمل پاسخ‌گویی و نقدپذیری این شورا بسیار بالا می‌رود. اما درباره این سؤال که چرا مجلس اقدام به اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری کرد، پاسخ این است که شورای نگهبان در رویه خود در سال‌های گذشته همواره طرح‌های مجالس شورای اسلامی برای تعیین مصادیق داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری را با استناد به مغایرت با اصل 115 قانون اساسی، رد می‌کرد؛ اما بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات که در آن تصریح شده بود که شرایط و معیارهای رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن توسط شورای نگهبان باید اعلام شود، شورای نگهبان نیز یک تغییر رویه داد و در مصوبه سال 96 خود اعلام کرد که داوطلبان باید از سن متناسب با انجام مسئولیت‌های ریاست‌جمهوری برخوردار باشند یا اینکه توانایی کافی برای انجام مسئولیت ریاست‌جمهوری را داشته باشند. بنابراین شورای نگهبان اختیارات خود را به مجلس محول کرد تا نمایندگان مردم به تعیین جزئیات این اصل بپردازند. مجلس نیز در همین راستا اقدام به اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری کرد که این موضوع به شکل نصفه‌و‌نیمه در مجلس دهم و به شکل کامل در مجلس یازدهم صورت گرفت.

همین مسئله موجب شد تا شورای نگهبان در بررسی طرح اخیر مجلس برخلاف ۴۰ سال گذشته که همواره طرح‌های مشابه را با استناد به مغایرت با اصل ۱۱۵ قانون اساسی رد می‌کرد، این بار ایرادی به مفاد مندرج در طرح مجلس از ‌جمله تعیین کف و سقف سنی، تعیین حداقل سابقه مدیریتی و نداشتن سوابق کیفری مؤثر از سوی شورای نگهبان وارد نکند؛ اما از آنجا که هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص به نیابت از رهبر انقلاب صلاحیت نظارت بر مصوبه مجلس را به منظور عدم مغایرت با سیاست کلی نظام بر‌عهده دارد، این هیئت به طرح مجلس ایراد گرفت و اعلام کرد که مجلس حق ورود به جزئیات را ندارد و همین موضوع موجب شد تا مصوبه مجلس با وجود موافقت شورای نگهبان، تبدیل به قانون نشود. از آنجا که شورای نگهبان نظر متفاوتی با هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص داشت، اقدام به اصلاح مصوبه سال 96 خود کرد و با اعمال اصلاحاتی مختصر در طرح مجلس، آن را به تصویب رساند و برای اجرا به وزارت کشور ابلاغ کرد؛ بنابراین مصوبه اخیر شورای نگهبان از نظر محتوایی هم با طرح های ارائه‌شده در مجلس‌های دهم و یازدهم و حتی مجالس قبل از آن شباهت زیادی دارد.

منبع: روزنامه شرق

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

پیام سخنگوی شورای نگهبان در حفاظت از جزایر سه‌گانه با یادآوری اصل ۹ قانون اساسی

چهل‌وپنجمین شماره فصلنامه دانش حقوق عمومی منتشر شد

دکتر صادقی‌مقدم: ناظران انتخاباتی «مدافعان حریم مردم‌سالاری دینی» هستند/مقاومت با قدرت به مسیر خود ادامه خواهد داد

فیلم| نشست خبری دکتر طحان‌نظیف ۲۸ مهر ۱۴۰۳

آزادی مطبوعات در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

جدایی گفتمان‌های علمی از دینی نقیصه اصلی مراکز آموزشی بزرگ است

امروز خاورمیانه جدید با محوریت مقاومت شکل گرفته است

گزارش تصویری نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان ۲۸ مهر ۱۴۰۳

دکتر طحان‌نظیف: ۷ مصوبه مجلس و ۴ اساسنامه دولتی تایید شد/ انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی سال آینده برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس و دولت + جزئیات

پربازدید ها

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس و دولت + جزئیات

حمایت از مستضعفان؛ وظیفه‌ای بر پایه قانون اساسی

آیت‌الله جنتی: مردم تهدیدات رژیم صهیونیستی را بی‌اعتبار کردند/ نمازجمعه نصر نشان‌دهنده پیوند مستحکم امام و امت بود

دکتر طحان‌نظیف: ۷ مصوبه مجلس و ۴ اساسنامه دولتی تایید شد/ انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی سال آینده برگزار می‌شود

آیت‌الله جنتی: حزب‌الله قدرتمندانه در صحنه نبرد با صهیونیست‌ها حضور دارد/ حضرت معصومه (س) برای تبیین مفهوم ولایت مجاهدت کرد

مشروعیت دفاع از مقاومت در حقوق بین‌الملل

تخریب عامدانۀ تأسیسات درمانی، جنایت علیه بشریت است

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

او اجر یک عمر مجاهدت خود در راه خدا را گرفت همان گونه که به دنبال آن بود

پیام آیت‌الله مدرسی یزدی در پی شهادت یحیی السنوار، رهبر شاخه سیاسی حماس