کد خبر: ۷۵۹۲
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۷- 15 April 2021
در همایش دفاتر استانی نظارت و بازرسی انتخابات مطرح شد؛

دکتر ره‌پیک: انتخابات ریاست جمهوری از اهمیت بسزایی برخوردار است/دکتر صادقی مقدم: شورای نگهبان و وزارت کشور هماهنگی خوبی برای برگزاری انتخابات پیش‌رو دارند

همایش دفاتر استانی نظارت و بازرسی انتخابات با حضور دکتر ره‌پیک قائم مقام دبیر شورای نگهبان و دکتر صادقی مقدم معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

دکتر ره‌پیک: انتخابات ریاست جمهوری از اهمیت بسزایی برخوردار است/دکتر صادقی مقدم: شورای نگهبان و وزارت کشور هماهنگی خوبی برای برگزاری انتخابات پیش‌رو دارند

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان‏، دکتر سیامک ره‌پیک قائم مقام دبیر شورای نگهبان در همایش دفاتر استانی نظارت و بازرسی انتخابات که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، ضمن تبریک سال جدید و حلول ماه مبارک رمضان از تلاش‌های مدیران و کارکنان این شورا در سطوح مختلف ستادی و استانی و شهرستانی جهت آغاز فرآیند برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ تشکر کرد.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه انتخابات فرصتی است برای اینکه تغییری ایجاد شود، گفت: یکی از کارکرد‌ها و کارویژه‌های انتخابات ظرفیت‌سازی برای تغییرات در کشور است، به ویژه برای انتخابات ریاست جمهوری که مقام معظم رهبری هم فرمودند «معنای انتخابات ریاست جمهوری این است که زمام بخش عمده‌ای از قدرت در کشور را به دست کسی یا کسانی می‌سپاریم»، لذا از این جهت انتخابات به ویژه انتخابات ریاست جمهوری از اهمیت به‌سزایی برخوردار است.

دکتر ره‌پیک با بیان اینکه در ادبیات سیاسی دولت‌ها چندگونه هستند، افزود: دولت‌ها دارای شاخصه‌هایی هستند که به دولت قوی و ضعیف تقسیم می‌شوند؛ اگر دولتی توان انسجام‌بخشی بالایی داشته باشد، آن دولت، قوی است و اگر توان انسجام‌بخشی پایینی داشته باشد، آن دولت، ضعیف است.

وی با اشاره به حوزه اقتصادی کشور، خاطرنشان کرد: اگر نقدینگی در کشور سه تا چهار برابر بودجه کشور است و از مشکلات بودجه رنج می‌بریم، یعنی انسجامی وجود ندارد؛ پول هست، امکانات هست، اما انسجامی نیست که در جهت اهداف کشور مصرف شود.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه دولت قوی از قدرت قانونی و مشروع خود برای مقابله با نابسامانی‌ها و فساد استفاده می‌کند، افزود: اگر دولتی از قدرت مشروع و قانونی خود نتواند برای مقابله با فساد و مقابله با نابسامانی استفاده کند، این ضعف است؛ اما اگر از قدرت خود استفاده کند و اجازه ندهد فساد توسعه پیدا کند، این قوت دولت را نشان می‌دهد.

دکتر ره‌پیک با بیان اینکه اگر نظارت، نظارت مستحکمی باشد، اعتماد مردم به انتخابات بیشتر خواهد بود، گفت: شورای نگهبان با توجه به وظیفه‌ای که در حوزه نظارت بر انتخابات دارد، نقش بسیار اساسی و مهمی هم از جهت ایجابی و هم جهت سلبی دارد؛ ایجابی یعنی همین کار‌های نظارتی که در ایام انتخابات انجام می‌دهیم و در اجزای انتخابات تأثیر می‌گذاریم که در اعتمادسازی تأثیر بسیاری دارد و در بخش سلبی هم که اگر خدایی ناکرده کسی خواست در انتخابات اخلالی یا تهدیدی ایجاد کند، شورای نگهبان نقش مهمی در مقابله دارد، مانند اتفاق و فتنه سال ۸۸.

دکتر ره‌پیک: انتخابات ریاست جمهوری از اهمیت بسزایی برخوردار است/دکتر صادقی مقدم: شورای نگهبان و وزارت کشور هماهنگی خوبی برای برگزاری انتخابات پیش‌رو دارند

در ادامه دکتر محمدحسن صادقی‌مقدم عضو حقوقدان و معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان با تبریک سال جدید و حلول ماه مبارک، ابراز امیدواری کرد بیماری کرونا هر چه زودتر از بین رود و به گونه‌ای شود که کشور کاملاً به سمت آبی شدن برود تا انتخابات پیش‌رو بدون نگرانی مردم برگزار شود.

دکتر صادقی مقدم با بیان اینکه وظایف قانونی که به عهده شورای نگهبان است در ستاد و استان‌ها با آمادگی کامل در حال اجرا است، گفت: آخرین هیأت نظارتی هم که برای خارج از کشور باید تدارک می‌شد، انجام شد؛ بین ما و وزارت کشور هم همکاری خوبی در تأمین مقدمات انتخابات انجام شده است.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی گفت: برای انتخابات مجلس هم مقدمات کار در هیأت‌های اجرایی انجام شده است و نتایج هیأت نظارت نیز اعلام خواهد شد.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان با اشاره به بررسی صلاحیت حدود ۱۶ هزار ثبت‌نام‌کننده در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به حجم بالای ثبت‌نام‌کنندگان در انتخابات مجلس یازدهم، شرایطی به وجود آمد که باید در مدت بسیار کوتاه ۱۶ هزار پرونده بررسی می‌شد و شاید اشتباهی هم رخ داده باشد؛ لذا در بررسی صلاحیت ثبت‌نام‌کنندگان انتخابات میاندوره‌ای مجلس یازدهم، اگر احیاناً حقی از کسی تضییع شده باشد باید حق او را برگردانیم و از او هم پوزش بطلبیم و به همین دلیل در بررسی صلاحیت‌ها همچون گذشته دقت کافی و لازم را انجام خواهیم داد.

وی با اشاره به انتخابات دومین انتخابات میاندوره‌ای مجلس خبرگان گفت: در مورد خبرگان هم امتحان برگزار شد که هرکس در آزمون کتبی قبول شود برای مصاحبه دعوت خواهد شد و پس از این مرحله نیز صلاحیت‌های عمومی بررسی خواهد شد.

دکتر صادقی‌مقدم با بیان اینکه از گوشه و کنار تقاضا‌ها و پیشنهاد‌هایی مبنی بر عقب انداختن میاندوره‌ای انتخابات خبرگان و میاندوره‌ای مجلس یا در یک روز برگزار نشدن ارائه می‌شود، گفت: به طور قطع تغییر در تاریخ انتخابات نیازمند تصمیمات قانونگذار است و شورای نگهبان نمی‌تواند این تغییرات را ایجاد کند ضمن اینکه طبیعتاً درخصوص انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا نمی‌توانیم اظهارنظری داشته باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، انتخابات میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی در شش حوزه و میاندوره‌ای خبرگان رهبری در چهار حوزه برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

فیلم| آخرین نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان در سال ۱۴۰۲

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

پربازدید ها

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

اتمام بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس/ تعداد نهایی نامزد‌ها از ۱۵ هزار و ۲۰۰ نفر فراتر رفت؛ ۷۵ درصد داوطلبان تاییدصلاحیت شدند

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس و اساسنامه‌های دولت + جزئیات

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

نامزدهای انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی نمایندگان خود در شعب أخذ رأی را معرفی کنند

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود