کد خبر: ۷۵۸۸
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۲- 14 April 2021
گزارش ویژه/

ایده‌های برتر پیشنهادی به شورای نگهبان برای افزایش ضریب سلامت مردم در روز انتخابات + جزئیات

گزارش رقابت ایده نگاری بحران کرونا و مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری که به همت پژوهشکده شورای نگهبان در راستای راهبرد سلامت انتخابات، سلامت مردم برگزار شده بود، امروز منتشر شد که بر همین اساس نگاهی اجمالی به این رقابت و ایده‌های آن داشته‌ایم.

ایده‌های برتر پیشنهادی به شورای نگهبان برای افزایش ضریب سلامت مردم در روز انتخابات + جزئیات

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، گزارش رقابت ایده نگاری بحران کرونا و مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری 1400 که در زمستان سال 1399 به همت پژوهشکده شورای نگهبان و با همکاری چند نهاد و مرکز علمی برگزار شده بود، امروز منتشر شد.

این گزارش حاوی، فرآیند برگزاری رقابت، ایده های مطرح شده در رقابت توسط شرکت کنندگان و گزارش آماری رقابت به تفکیک سطح علمی شرکت کنندگان، پراکندگی شرکت کنندگان از نظر جغرافیایی، دانشگاهی و رشته‌ای می باشد، که توسط پژوهشکده شورای نگهبان جهت استفاده نهادهاي مرتبط با اجراي انتخابات ارسال شد که در این گزارش به ایده‌های مطرح شده در این رقابت علمی برای برگزاری انتخابات در شرایط کرونا اشاره می‌شود.

بیشتر بخوانید:

انتشار ‌گزارش رقابت ایده نگاری بحران کرونا و مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری

نفرات برتر رقابت ایده‌نگاری بحران کرونا و انتخابات ۱۴۰۰ معرفی شدند + اسامی و ایده‌ها

گزارش تصویری مراسم اختتامیه رویداد ایده‌نگاری بحران کرونا

 

انتخابات در ایران یکی از مهمترین رویدادهایی است که به‌عنوان رکن بنیادین تحقق مردم‌سالاری دینی در نظام‌های مبتنی بر اسلام از یکسو و به‌عنوان سازوکار مشارکت سیاسی در سرنوشت اجتماعی عموم جامعه همواره مورد توجه آحاد مختلف مردم و مسئولین بوده است. انتخابات ریاست جمهوری نیز یکی از مظاهر ویژه‌ی تحقق مردم‌سالاری دینی در جمهوری اسلامی ایران است که مردم با بهره‌گیری از ظرفیت آن خواست و اراده‌ی خود در راستای انتخاب عالی‌ترین مقام اجرایی کشور پس از رهبری را بیان می‌دارند.

با گذشت قریب 15 ماه از شیوع ویروس منحوس کرونا و ادامه‌دار بودن این بیماری که همچنان محل نگرانی آحاد مردم و مسئولین امر است، توجه به این نکته که اتخاذ تدابیر و راهکارهای اجرایی برای تضمین سلامت و رفع دغدغه مردم، به ویژه در بحث مشارکت در انتخابات امری بسیار لازم و ضروری است؛ پژوهشکده‌ی شورای نگهبان با همکاری بنیاد ملی نخبگان، مؤسسه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران، معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و پژوهشگاه قوه قضائیه در آذر ماه 1399 سازکارهای اجرایی برای حل این معضل را با بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان علمی کشور مطرح کرد.

الگوهای مختلفی همچون همایش، کنفرانس، سمینار و... شیوه‌های متداولی است که برای تبیین راهکارهای علمی و حل مسأله به ویژه در سطح حاکمیتی به کار می‌روند. اما در میان شیوه‌های مذکور، الگوی رقابت ایده‌نگاری از جمله الگوهای جدیدی به حساب می‌آید که افراد حاضر در این فرآیند در کنار طرح ایده‌های علمی، خود را در وسط میدان حل معضلات و مسائل کشور مشاهده می‌کنند و به جای آنکه در اتاق‌های در بسته برای رفع نواقص و ایرادات موجود در ساختارها و نهادها ارائه‌ی نظریه کنند با نگاه‌های واقع‌بینانه و با استفاده از داده‌های واقعی رویکردی فعال به حل مسائل و معضلات دارند.

از همین‌رو پژوهشکده شورای نگهبان در راستای ایجاد بستر و زمینه‌ی لازم و با هدف مشارکت جامعه‌ی نخبگانی کشور در حل یکی از مسائل روز و جاری کشور اقدام به برگزاری «رقابت ایده‌نگاری بحران کرونا و مشارکت در انتخابات ریاست جمهوی 1400» با محوریت ایجاد چالش در میان شرکت‌کنندگان راه‌اندازی کرد تا فضایی پویا به منظور ارائه راهکارهای متناسب با فضای موجود در کشور ایجاد شده و ایده‌ها و نظرات جامعه‌ی علمی مورد بهره‌برداری نهادهای مختلف به‌ویژه نهادهای متولی اجرای انتخابات قرار گیرد.

محورها و چالش‌های این رقابت علمی عبارت بود از: 1. «چالش مشارکت عمومی در انتخابات در دوره کرونا» 2. «چالش‌های حوزه‌های قانونی و حقوقی در برگزاری انتخابات همانند محدودیت‌های قانونی در ساعات و روزهای رای‌گیری» 3. «چالش‌های حوزه انتخابات الکترونیک همانند امنیت انتخابات» 4. «چالش‌های نحوه‌ی ساماندهی حوزه‌های رای‌دهی همانند بایسته‌های تعیین شده در خصوص نحوه‌ی آماده‌سازی شعب و غیره» 5. «چالش‌های ناظر بر پروتکل‌های بهداشتی در راستای تضمین سلامت مشارکت کنندگان در انتخابات».

در این رویداد ایده‌نگاری محدودیتی برای حضور دانشجویان از رشته‌ها یا تخصص‌های مختلف وجود نداشت و تمامی دانشجویان در هر مقطعی و هر رشته‌ای می‌توانستند در این رقابت ثبت‌نام و شرکت کنند؛ با این وجود پیشنهاد شرکت به دانشجویان حقوق، کامپیوتر، پزشکی و فناوری اطلاعات داده شده بود.

در نتیجه فرآیند این رقابت علمی از تاریخ 30 آذر 1399 با ثبت‌نام از داوطلبان آغاز و با تشکیل 49 تیم 3 تا 5 نفره ادامه یافت. پیش از شروع رقابت، جهت آشنایی شرکت‌کنندگان و جهت تحقق عدالت در فرآیند برگزاری این رویداد، دو کارگاه مرتبط با موضوع بحران کرونا و مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری 1400 با سرفصل‌های «فرآیندهای انتخاباتی» و «روش حل مسأله در حوزه علوم انسانی» برگزار شد.

ایده‌های مختلفی از سوی تیم‌های شرکت‌کننده در حوزه‌های مختلف علمی اعم از فناوری الکترونیک، پزشکی و بهداشتی، حقوقی و قضایی و... مطرح شد.

این ایده‌ها توسط پژوهشکده شورای نگهبان به نهادهای مرتبط با اجرای انتخابات ارسال شده است که تعدادی از آنها عبارتند از: «اپلیکیشن نوبت‌دهی و نشانگر تحت وب»، «افزایش تعداد دستگاه‌های احراز هویت»، «ایجاد سیستم QR کد برای رأی‌دهی»، «طرح مدیریت تراکم و پراکندگی جمعیت در شعب أخذ رأی و سامانه هدایت هوشمند رأی‌دهندگان به شعبِ با تراکم جمعیتی کمتر»، «ایجاد کیوسک لمسی ضد باکتری»، «تعبیه لامپ یو وی بالای هر صندوق رأی»، «حضور تعدادی از عوامل کادر درمان در شعبات رأی‌دهی برای حصول اطمنان از بهداشتی بودن آن شعبه»، «افزایش تعداد شعب اعم از ثابت و سیار»، «افزایش زمان برگزاری انتخابات»، «تقسیم‌بندی زمان حضور بر اساس زوج و فرد بودن کد ملی»، «استیجازه از رهبری جهت برگزاری متفاوت انتخابات»، «ایجاد امکان انتخابات وکالتی»، «برگزاری انتخابات در 2 روز»، «رأی‌گیری پستی» و...

داوران این رقابت علمی که جمعی از اساتید دانشگاه‌های برتر کشور و صاحب‌نظر در عرصه‌های اجرایی در حوزه‌های پزشکی‏ فناوری اطلاعات‏ مدیریت و سیاست پژوهشی و حقوقی بودند با توجه به ابعاد گوناگون اعم از فنی و مهندسی، ضوابط و دستورالعمل‌های بهداشتی و الزامات ناشی از آنها و همچنین بایسته‌های قانونی برگزاری انتخابات، به داوری ایده‌های ارائه شده پرداختند.

مرحله اول رقابت علمی که در دو نوبت صبح و بعدازظهر پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۹ برگزار شد، تیم‌های شرکت‌کننده از طریق ویدئوکنفرانس به ارائه طرح‌ها و ایده‌های خود پرداخته و داوران حاضر در پژوهشکده شورای نگهبان به بررسی و ارزیابی آن‌ها پرداختند و در نهایت با جمع‌بندی و نظر داوان، طرح و ایده‌ی ۸ تیم، انتخاب و به مرحله نهایی راه پیدا کرد.

مرحله دوم (نهایی) رقابت همزمان با مراسم اختتامیه این رویداد علمی روز یکشنبه ۳ اسفندماه 1399 در مجموعه شریف باکس (دانشگاه صنعتی شریف) برگزار شد که در این مراسم، مسئولانی از شورای نگهبان، مجلس شورای اسلامی، وزارت کشور، وزارت بهداشت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حضور داشته و در جریان جزئیات ایده‌های مطرح شده قرار گرفتند.

در این مرحله 8 تیم منتخب طرح‌ها و ایده‌های خود را ارائه کرده و سه تیم برتر از سوی داوران انتخاب شدند؛ دلایل انتخاب سه تیم برتر به ترتیب برای تیم اول «تبیین دقیق ریشه‌ها و علل مسأله، راهکاری‌های دقیق در حوزه ثبت‌نام الکترونیک رأی‌دهندگان و تعیین شعبه، عنایت به تفکیک آرایش ذهنی در سلامت جسمی جامعه»، برای تیم دوم «دسته‌بندی خوب چالش‌های بهداشتی، ارائه ملموس کاهش خطر، استفاده دقیق از فناوری‌های نوین» و برای تیم سوم «توجه به تجارب سایر کشور‌ها و شیوه رای گیری در دوره کرونا، تفکیک رای دهی الکترونیک و حضوری، تدوین مدل اجرایی برای ایده مطرح شده» بوده است.

در این دوره از رقابت علمی ایده‌های بسیاری مطرح شد؛ هرچند در نگاه جزئی شاید هر ایده‌ای دارای ایراد بود اما در نگاه کلی و کلان، برآیند این ایده‌ها می‌تواند راهگشای حل مسأله نحوه‌ی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در دوره‌ی کرونا باشد؛ چرا که در این رویداد، قالب چالش و مسابقه از این منظر اهمیت داشت که علاوه بر بروز توانایی‌های شرکت‌کنندگان، با قرارگیر ساختن شرایط واقعی حل مسئله، منجر به دستیابی به خروجی‌های متعدد در قبال صورت مسئله واحد می‌شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

فیلم| آخرین نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان در سال ۱۴۰۲

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

پربازدید ها

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

اتمام بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس/ تعداد نهایی نامزد‌ها از ۱۵ هزار و ۲۰۰ نفر فراتر رفت؛ ۷۵ درصد داوطلبان تاییدصلاحیت شدند

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس و اساسنامه‌های دولت + جزئیات

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

نامزدهای انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی نمایندگان خود در شعب أخذ رأی را معرفی کنند

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود