کد خبر: ۷۵۶۱
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۴- 17 March 2021

حساسیت شورای نگهبان به درج "اعداد مبهم" در لوایح بودجه

عضو حقوقدان شورای نگهبان در ادامه سلسله گزارش‌های خود به مردم، گزارشی از جلسه روز سه‌شنبه (۲۰ اسفند ۹۹) شورای نگهبان ارائه کرد.

حساسیت شورای نگهبان به درج

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، دکتر طحان نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان در گزارش ۷۲ از سلسله گزارش‌های خود به مردم از جلسات شورای نگهبان نوشت:

چهار‌شنبه ۲۰ اسفند‌ماه ۱۳۹۹، شورای نگهبان صبح، ظهر و شب داشت. دستورجلسه هم طبق روال این روزها، بررسی «لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ كل كشور» بود. جلسه تا پاسی از شب جلسه داشت تا شورا بتواند نظر خود را در مرحله اول به موقع و به صورت تمام و كمال به مجلس شورای اسلامی ارسال نماید.

یكی از مواردی كه شورای نگهبان در سال‌های گذشته و همچنین در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، نسبت به این موضوع حساسیت نشان داده و از این حیث، ایراداتی به لوایح مطرح نموده است، درج اعداد مبهم در ردیف‌هاست. البته واقعیت این است كه این امر که در قوانین بودجه سال‌های گذشته روند رو به رشدی داشته است، در مصوبه بودجه سال ۱۴۰۰ تا اندازه زیادی کمتر شده است.

توضیح اینكه بودجه سند درآمدها و هزینه‌های كشور در یك سال مالی است و طبیعتا در این راستا، برای هر یك از موضوعات درآمدی و هزینه‌ای، عددی در بودجه پیش‌بینی می‌شود که این عدد، نشان‌دهنده برآورد دولت از میزان درآمدها یا هزینه‌ها از محل ردیف مربوطه است اما بررسی قوانین بودجه سنواتی گویای این است که بر خلاف این امر در برخی موارد، در مقابل ردیف‌های خاص به جای عدد پیش‌بینی شده، عدد یك قرار داده شده است كه معنای آن، عدم ارائه یك پیش‌بینی روشن در این خصوص می‌باشد، لذا علاوه بر اینکه این مساله از لحاظ اصول بودجه‌ریزی صحیح نیست، مغایر با اصل ۵۲ قانن اساسی نیز است با این توضیح که به موجب اصل ۵۲ قانون اساسی، مجلس مکلف به رسیدگی و تصویب بودجه کل کشور است و ضمن رسیدگی به لایحه بودجه، باید اعداد و ارقام مذکور را نیز بررسی نماید تا از خلال این بررسی، بتواند تشخیص دهد که آیا میزان درآمد پیش‌بینی شده دولت از محل یک ردیف درست صورت گرفته است یا خیر و در نهایت با یك بررسی جامع، لایحه بودجه کل کشور تصویب نماید؛ بنابراین استفاده از عدد یك در مقابل ردیف‌های متعدد در بودجه، نمی‌تواند محقق‌کننده چنین امری باشد و بلكه مخل آن است.

در نتیجه وقتی بر اساس قانون بودجه، تکلیفی برای دولت در زمینه سقف هزینه‌کرد در محلی مشخص تعیین نشده باشد، عملاً دست دولت در خصوص چنین مواردی باز خواهد بود و حتی بر نظارت دیوان محاسبات كشور بر بودجه نیز تاثیرگذار خواهد کرد چرا که تحقق عدد یك در خصوص بسیاری از این موارد، قابل ارزیابی نیست و دیوان محاسبات كشور، فقط می‌تواند به انعکاس درآمدهای کسب شده و یا هزینه انجام شده در گزارش تفریغ بودجه اکتفا نماید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات