کد خبر: ۷۵
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۸۵ - ۰۴:۲۶- 13 August 2006

تأکید آیت‌الله جنتی بر تقویت روحیه مهر و محبت در خانواده و جامعه

دبیر شورای‌نگهبان با اشاره به اهمیت اسلام به موضوع مهر و محبت، بر تقویت روحیه مهر و محبت در خانواده و جامعه تأکید کرد.
به گزارش دفتر ارتباطات‌ و اطلاع‌رسانی شورای‌نگهبان، آیت‌الله جنتی که در جمع خانواده‌های کارکنان شورای‌نگهبان سخن می‌گفت، افزود: محبت از آب و نان برای فرزندان واجب‌‌تر است و در خانه در درجه اول باید محبت حاکم باشد.
وی با انتقاد از نبود یک دستگاه تربیتی قوی در جامعه گفت: بچه‌ها باید در مدرسه در کنار یادگرفتن الفباء و ضرب و تقسیم، محبت را فرا بگیرند.
آیت‌الله جنتی با بیان اینکه نثار کردن محبت، محبت متقابل را در پی دارد افزود: اگر بی‌محبتی شود، جواب آن نیز بی‌محبتی خواهد بود. وی انسان را اسیر محبت دانست و گفت: انسان همواره جذب محبت می‌شود.
آیت‌الله جنتی معیارهای تربیت اسلامی را یاد‌آور شد و خاطر‌نشان کرد: اساس تربیت و اخلاق اسلامی بر مهر و محبت است و آن جامعه‌ای را می‌توان جامعه‌اسلامی نام نهاد که محبت بر آن حاکم باشد.
وی منشاء ناراحتی‌های عصبی و روانی و اختلافات و دعواها در جوامع غربی و حتی کم و بیش در کشورهای اسلامی را کم‌مهریها و کم محبتی‌ها دانست و گفت: اگر می‌بینیم برخی زندگی‌ها متلاشی شده و به طلاق کشیده می‌شود و بچه‌ها از زیر بال و پر گرم پدر و مادر که بهترین مربی و دلسوز هستند بیرون می‌روند و آوارگی پیدا می‌کنند به این دلیل است که در خانواده مهر و محبت احساس نکرده‌اند و خودبخود همین تا آخر زندگی اثر می‌گذارد و زندگی پریشان برای آنها درست می‌کند و این پریشانی به کل جامعه سرایت می‌کند.
آیت‌الله جنتی افزود: اگر در مدرسه، در ادارات، در کارخانه‌ها، در مزرعه‌ها و جاهای دیگر مشکلاتی پیش می‌آید،‌ یک بخش از آن با نسبت‌های مختلف مربوط به همین مسأله مهر و محبت است. اگر آن رئیس و آن مدیر نسبت به کارمندانش احساس محبت نمی‌کند، کارمندان نیز نسبت به مدیر احساس محبت نخواهند کرد. لذا به دلیل همان عدم محبت گاهی اوقات نافرمانی‌ها و کارشکنی‌هایی پیش می‌آید و کارها کند پیش می‌رود و کار مردم گره می‌خورد.
آیت‌الله جنتی با اشاره به فجایع اخیر در لبنان و فلسطین گفت: مسئله روز ما مسئله فلسطین و لبنان است که واقعاً همه را پریشان کرده و غصه‌ای برای دلهای مسلمانان غیور و هرانسان غیرتمندی شده است. این ناشی از همین است که در میان جامعه اسلامی که قرآن فرموده "انما المؤمنون اخوه" همه با هم باید حالت برادری و مهر و محبت برادری داشته باشند، این آیه در جوامع اسلامی حاکم نیست.
وی خاطر‌نشان کرد: برخی مردم مسلمان الان راحت می‌خوابند. حالا ما اگر ناراحتیم، غصه داریم که بیش از این هم باید ناراحت باشیم، اما خیلی ها بی تفاوت مطلقند و حتی حاضر نیستند اخبار این فجایع را بشنوند یا اگر هم می‌شنوند مثل سایر اخبار، اخبار ورزشی و اخبار آب و هوا، آنرا تلقی می‌کنند. اما آیا اگر خانواده
خودشان در معرض چنین آسیب‌هایی باشد و هر آنی احتمال بدهند بچه‌هایشان کشته می‌شوند و جنازه خونینشان را می‌آورند،‌ واقعاً راحت می‌خوابند؟ اگر این مهر و محبت وجود داشت یک چنین وضعی بر سر مردم مسلمان لبنان و فلسطین نمی‌آمد و همان سالهای اول شر اسرائیل کم شده بود.
آیت‌الله جنتی افزود: ما باید با آموزش‌های قرآنی و استفاده از فضای مناسبی که شعار مهرورزی و عدالت خواهی مطرح است، نسبت به تقویت روحیه مهر و محبت در جامعه تلاش کنیم.
وی گفت: رابطه بین کاسب و مشتری، رابطه غارتگر و غارت شده نباشد. آنهایی که با هم ارتباطات مالی و اقتصادی دارند نباید به فکر غارت باشند، اینها با اصول برادری، دوستی و مهربانی نمی‌سازد.
دبیر شورای‌نگهبان با اشاره به سال پیامبر اعظم (ص)،‌ بهترین الگو و بالاترین کمال اخلاق و مهر و محبت را حضرت محمد (ص) دانست و افزود: این مهر و محبت پیامبر بزرگوار اسلام بود که همه را جذب و شیفته خود کرد.
وی با اشاره به تأکید اسلام بر محبت به ایتام گفت: یتیم بیش از آنکه شکمش سیر شود باید عواطفش سیر شود، باید روانش سیر شود و قلبش آرام بگیرد. وقتی می‌گویند دست کشیدن به سر بچه یتیم ثواب دارد، هنگام دست کشیدن هر مویی که از زیر دست عبور می‌کند به عدد این موها ثواب داده می‌شود، برای این است که این دست محبت را به او منتقل می‌کند.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات