کد خبر: ۷۴۷
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۸۶ - ۱۲:۵۶- 06 January 2008
دکترکدخدایی:

شورای نگهبان موظف به رعایت قانون است

سخنگوی شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان موظف به رعایت قانون است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان دکتر کدخدایی صبح امروز شنبه‌ در نشست خبری با اصحاب رسانه‌ها، در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه «شورای نگهبان برای رفع نگرانی برخی از احزاب و گروهها درمورد انتخابات چه اقدامی می‌کند؟» گفت: ما موظف نیستیم نگرانی افراد را برطرف کنیم، شورای نگهبان مکلف به رعایت قانون است؛ بنابراین ما بر اساس قانون عمل می‌کنیم و کوتاه نمی‌آئیم.
وی در پاسخ به این سوال که «شورای نگهبان با چه مراحلی از رایانه‌ای شدن انتخابات موافقت کرده است؟»، گفت: شورای نگهبان با سه مرحله "ثبت‌نام کاندیداها"، "استعلام از مراجع چهارگانه" و "تجمیع نهایی آرا" به صورت رایانه‌ای موافقت کرده است.
وی ابراز امیدواری کرد که با توجه به موافقت شورای نگهبان، وزارت کشور با اقدامات اجرایی مناسب بتواند مراحل مذکور را به صورت رایانه‌ای انجام دهد.
سخنگوی شورای نگهبان تأکید کرد که این شورا با مرحله دیگر انتخابات (سیستم آنلاین رأی‌‌گیری) مخالفت قطعی کرده است اما به وزارت کشور اجازه داده که به موازات سیستم سنتی، سیستم رای‌گیری به روش آنلاین را به عنوان یک تجربه برای استفاده در انتخابات‌های بعدی آزمایش کند.
کدخدایی در خصوص موافقت شورای نگهبان با شمارش رایانه‌ای آرای انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات با اشاره به جلسات متعدد کارشناسان وزارت کشور و شورای نگهبان در این خصوص گفت: با همکاری کارشناسان رایانه‌ای شورای نگهبان با وزارت کشور و مساعدت‌های همکاران فنی شورا به بخش فنی وزارت کشور، نرم‌افزار شمارش آرای تهران به شورای نگهبان قرار است اواسط دیماه به شورای نگهبان ارائه شود، اما تایید نهایی شمارش آراء تهران، منوط به تحقق دو شرط دیگر یعنی "تهیه زیرساخت‌ها" و "آموزش نیروی انسانی مورد نیاز" شده است.
وی اعلام کرد که شورای نگهبان برای تحقق شروط مذکور تا پایان بهمن ماه مهلت داده است و چنانچه وزارت شکور شروط مذکور را تامین کند، شمارش رایانه‌ای آراء حوزه انتخابیه تهران، ممکن است.
سخنگوی شورای نگهبان ابراز امیدواری کرد با تلاش‌هایی که وزارت کشور برای تأمین نظر شورای نگهبان در خصوص رایانه‌ای شدن شمارش آراء حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر می‌کند، به احتمال زیاد این موافقت از سوی شورای نگهبان تحقق یابد.
سخنگوی شورای نگهبان در خصوص سن رای‌دهندگان در انتخابات مجلس شورای اسلامی و میاندوره‌ای مجلس خبرگان گفت: طبق اصلاحیه قانون، سن رای‌دهندگان در انتخابات مجلس شورای اسلامی 18 سال و طبق مصوبه دومین اجلاس دوره چهارم مجلس خبرگان، سن رای‌دهندگان در انتخابات خبرگان نیز به 18 سال افزایش یافته است.
به گفته کدخدایی در انتخابات 24 اسفند، کسانی که 18 سال داشته باشند می‌توانند در هر دو انتخابات رأی دهند.
سخنگوی شورای نگهبان آمار واجدین شرایط رأی در انتخابات 24 اسفند را مطابق آمارهای رسمی زیر 43 میلیون نفر اعلام کرد و در عین حال گفت: منتظر ارایه آمار دقیق واجدین شرایط رای‌دادن از سوی وزارت کشور هستیم.
سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات آمار 43 میلیون و700 هزار واجد شرایط رأی‌دادن در انتخابات 24 اسفند از سوی سازمان ثبت احوال کشور را صحیح ندانست و گفت: واجدان شرایط رای دادن در این دوره از انتخابات زیر 43 میلیون نفر هستند.
وی در خصوص اینکه آیا تایید صلاحیت‌ها و استعلام از وضعیت نامزدها در این دوره از انتخابات تغییری کرده است یا خیر گفت: هیچ گونه تغییری در تایید صلاحیت‌ها صورت نگرفته و مانند انتخابات‌های گذشته، ملاک اصلی، قانون است.
وی در پاسخ درباره تمهیدات اتخاذ شده برای جلوگیری از انتشار آمارهای متناقض پس از اتمام رأی‌گیری از سوی مجریان انتخابات گفت: آمارهایی را که دستگاه‌های اجرایی پس از اتمام رای‌‌گیری و شمارش آراء به صورت تدریجی به اطلاع مردم می‌رسانند، آمار خام بوده و طبق ضوابط عادی منتشر می‌شود بنابراین، این آمارها ملاک دقیقی نمی‌تواند باشد. آمار نهایی صندوق‌های اخذ رأی باید توسط وزارت کشور به شورای نگهبان اعلام شود و چنانچه شورا آن را تایید کرد همان آمار، ملاک قطعی اعلام نهایی خواهد بود. امیدوارم با هماهنگی‌های وزارت کشور با شورای نگهبان، قبل از تایید شورای نگهبان، آمارهایی را که احتمال تغییر آن داده می‌شود از سوی مجریان و دستگاه‌های اجرایی اعلام نگردد.
معاون اجرایی شورای نگهبان درباره نحوه حضور نمایندگان کاندیداها در روز رأی‌گیری تصریح کرد: قانون، اجازه داده است، در روز رای‌گیری تا پایان شمارش آراء، نمایندگان اشخاص حقیقی(نامزدها)، بدون دخالت در امر اجراء یا نظارت بر انتخابات، در شعب اخذ رای حضور داشته باشند و اگر مطلبی به ذهنشان می‌رسد می توانند به اطلاع داوطلب برسانند.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

خون پاک شهدای حادثه تروریستی دمشق، مبدأ تحولات بزرگی می شود

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد