کد خبر: ۷۴۳۶
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۶- 10 January 2021
دکتر بهادری جهرمی در کارگاه آموزشی نظارت بر انتخابات:

انتخابات بدون نظارت معنایی ندارد/ نظارت غیر مؤثر و نظارت غیر استصوابی معنا نمی‌دهد

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: انتخابات بدون نظارت معنایی ندارد؛ به عبارتی انتخابات و نظارت فرآیندی در هم تنیده است.
انتخابات بدون نظارت معنایی ندارد/ نظارت غیر مؤثر و نظارت غیر استصوابی معنا نمی‌دهد
 
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، دکتر محمد بهادری جهرمی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، عصر روز شنبه (۲۰ دی ۱۳۹۹) در سومین و آخرین جلسه کارگاه آشنایی با فرآیند نظارت بر انتخابات ویژه خبرنگاران، اصحاب رسانه و فعالان فضای مجازی که به همت پژوهشکده شورای نگهبان و با همکاری اداره کل روابط عمومی برگزار شد، گفت: انتخابات بدون نظارت معنایی ندارد؛ به عبارتی انتخابات و نظارت فرآیندی در هم تنیده است.

وی افزود: انتخابات و نظارت فرایندی توأمان است یعنی انتخابات بدون نظارت به هیچ عنوان معنا پیدا نمی‌کند؛ حتی در اولین انتخابات قبل از انقلاب در زمان مشروطه، نهادی وجود داشت که وظیفه نظارت بر انتخابات مجلس شورای ملی را دارا بود و آن، انجمن نظارتی بود. بعد از انقلاب هم اولین انتخابات با نظارت انجمن نظارتی برگزار شد.

بهادری جهرمی با بیان اینکه نظارت فرایندی است که ما مطمئن می‌شویم تخلفی در انتخابات صورت نمی‌گیرد، خاطرنشان کرد: اگر احیاناً تخلفی در انتخابات صورت بگیرد، چون نظارت وجود دارد، نتیجه انتخابات را تغییر نمی‌دهد و این تخلف مورد توجه نخواهد بود.

وی اظهار داشت: در قانون اساسی، اجرای انتخابات به وزارت کشور محول شده است که از طریق هیأت‌های اجرایی مرکزی که در بخش‌ها، استان‌ها و شهرستان‌ها وجود دارند، اقدام می‌کند و در مقابل، کاندیداها، ستادها و نمایندگان آنها هستند و مردم طرف دیگری هستند که در امر انتخابات دخیل می‌باشند چون در نهایت مردم داوطلبین و کاندیدهای مورد نظر را انتخاب می‌کنند و طرف دیگر نهادهای انتظامی و نهاد‌های قضایی جهت بررسی جرایم انتخاباتی و مراجعی که طبق قانون انتخابات مجلس تکلیف دارند تا استعلامات هیأت‌های اجرایی و هیأت‌های نظارتی را پاسخ دهند همانند وزارت اطلاعات و دادستانی کل و سازمان ثبت احوال و اداره تشخص هویت و پلیس بین‌الملل.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه وظیفه نظارت بر انتخابات را نهاد شورای نگهبان بر عهده دارد، گفت: شورای نگهبان در اصل ۹۹ و اصل ۱۱۰ در مورد نظارت، ناظر انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات ریاست جمهوری و خبرگان رهبری و همه‌پرسی تقنینی و بازبینی قانون اساسی انتخاب شده است.

وی افزود: نهادی که وظیفه نظارت بر انتخابات را داراست باید بالاترین نظر و سطح نظارت را داشته باشد چون نظارت بر نهاد ناظر امری بی‌فایده است؛ شورای نگهبان به عنوان یک نهاد، جایگاه عالی را در اختیار دارد و هیچ مرجع قضایی و غیر قضایی نظارتی بر عملکرد این نهاد ندارد و نظر شورای نگهبان نظری قاطع است و هیچ خللی در نظر و عملکرد شورای نگهبان وجود ندارد و فقط شورای نگهبان ناظر اصلی و اول انتخابات است.

بهادری جهرمی گفت: نظارت غیر مؤثر و نظارت غیر استصوابی معنا ندارد؛ در هیچ نظام انتخاباتی در بحث نظارت بر فرآیند اجرای انتخابات نظارت غیر مؤثر و غیر استصوابی را نداریم.

وی با بیان اینکه در اولین انتخابات جمهوری اسلامی نظارت استصوابی وجود داشته تا نسبت به تمام مراحل انتخابات نظارت داشته باشد، تأکید کرد: شبهه‌ای که شورای نگهبان درصدد توسعه صلاحیت‌های خودش است غلط، بی‌اساس و بی‌استدلال است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به انتخابات مجلس خبرگان رهبری گفت: یکی از شروط داوطلب شدن در خبرگان رهبری بحث مجتهد بودن در کنار حسن شهرت است که در اصل ۱۰۸ قانون اساسی به صراحت آمده، قانون مربوط به تعداد و شرایط خبرگان، کیفیت انتخاب آنها و آیین‌نامه داخلی جلسات آنان برای نخستین دوره باید به‌وسیله فقها اولین شورای نگهبان تهیه و با اکثریت آراء آنان تصویب شود و به تصویب نهایی رهبر انقلاب برسد. از آن پس هرگونه تغییر و تجدیدنظر در این قانون و تصویب سایر مقررات مربوط به وظایف خبرگان در صلاحیت خود مجلس خبرگان است.

وی عنوان کرد: در بحث اصل ۱۰۷ قانون اساسی، اقتدار و استقلال بی‌نظیری به خبرگان رهبری داده شده است که هیچ چارچوبی و محدودیتی در بحث تعدا اعضاء و شرایط و طول دوره‌ها برای انتخابات خبرگان رهبری وجود ندارد و این نهاد می‌تواند نسبت به تعداد اعضا و طول دوره‌ها هرگونه که خواست آنها باشد عمل کند.

بهادری جهرمی افزود: هدف این اصل، استقلال این نهاد بود تا کاملاً بتواند وظایف و عملکرد خودش را در زمینه انتخاب رهبر، نظارت بر عملکرد و رفتار رهبری و عزل رهبری به نحو احسن انجام دهد و هیچ نهادی نتواند در این امر دخالت داشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: قانونِ اولین انتخابات خبرگان رهبری در قانون اساسی به فقهای شورای نگهبان ارجاع داده شده بود که از مجتهدین هستند و در نهایت پس از تدوین این قانون به حضرت امام خمینی(ره) جهت موافقت ایشان ارجاع می‌شود؛ اگر شورای نگهبان در صدد توسعه صلاحیت خودش بوده باشد باید در آنجا که قانونِ اولین انتخابات خبرگان رهبری را تدوین کرده است برای خود صلاحیتی قائل می‌شد؛ اما این چنین نیست.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

خون پاک شهدای حادثه تروریستی دمشق، مبدأ تحولات بزرگی می شود

تحقق مشارکت مردم در اقتصاد، وظیفه مسؤولین است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد

صهیونیسم جهانی از صحنه روزگار محو خواهد شد