کد خبر: ۷۴۱۳
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۶- 31 December 2020
دکتر طحان نظیف در گفتگوی دانشجویی:

نظام اسلامی در اداره کشور بر مبنای رای و نظر مردم نگاه ویژه‌ای دارد

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: نظام اسلامی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به مردم نگاه ویژه‌ای دارند و این نگاه ویژه مبتنی بر اداره کشور بر مبنای آرای مردم است.

نظام اسلامی در اداره کشور بر مبنای رای و نظر مردم نگاه ویژه‌ای دارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، دکتر هادی طحان نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان، عصر روز سه شنبه ( 9دی 1399) در گفتگوی دانشجویی با عنوان «جمهوریت و نقش مردم در جمهوری اسلامی ایران» که به مناسبت یوم الله 9دی و به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی به صورت وبینار برگزار شد، با اشاره به نقش مردم در فرایند تصمیم گیری و اداره کشور از طریق انتخابات گفت: اصول ششم و هفتم قانون اساسی حاکی از نگاه ویژه نظام اسلامی به جمهوریت و مردم سالاری است و بر این مبنا باید امور کشور از طریق آرای مردمی و انتخابات انجام شود.

وی افزود: روز 9دی را نمی‌توان به نام جریان سیاسی خاصی نوشت، 9دی دفاع مردم از کلیت و جمهوریت نظام اسلامی بود، دفاع از آرمان‌های نظام و انقلاب اسلامی و ولایت فقیه بود، این روز نشان داد مسئله انتخابات نبود بلکه اصل نظام جمهوری اسلامی بود.

عضو حقوقدان شورای نگهبان افزود: نظام اسلامی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به مردم نگاه ویژه‌ای دارند و این نگاه ویژه مبتنی بر اداره کشور بر مبنای آرای مردم است.

دکتر طحان نظیف ادامه داد: بیش از چهل سال از عمر نظام اسلامی می‌گذرد و این افتخار نصیب کشورمان است که هر سال انتخابات برگزار کرده و در این انتخابات‌ها برخلاف رژیم پهلوی که انتخابات در آن دوران تشریفاتی بود، مردم تصمیم گیر واقعی و اثرگذار هستند.

وی گفت: در این چهل سال گروه‌ها و جریان‌های سیاسی مختلف در عرصه سیاست حضور داشتند و شورای نگهبان سعی کرده تا در فرآیند انتخابات بی طرف باشد و از آرای مردمی صیانت و حفاظت کند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان افزود: در فرآیند انتخابات، این حق کاندیداهاست که در صورت مشاهده اشکالاتی در فرآیند انتخابات، با ارائه دلایل و مستندات شکایت خود را ارائه کنند و شورای نگهبان هم وظیفه دارد تا این شکایات را بررسی نماید البته در این میان گاهی اتفاقاتی فراتر از رفتارهای سیاسی مرسوم هم می‌افتد مثلا زمانی که انتخابات هنوز به پایان نرسیده، نامزدی اعلام پیروزی یا تقلب کند و یا پس از آن راه‌حل را در غیر از مراجعه به مراجع قانونی جست و جو کند که طبیعتا این رفتارها باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود.

وی گفت: در انتخابات اخیر آمریکا، رئیس جمهور فعلی زودتر از اعلام نتایج، اعلام پیروزی کرد و این رفتار در اذهان عمومی اصلا قابل قبول نبود و از طرف عموم مورد مذمت و از طرف نهادهای ناظر مورد تقبیح قرار گرفت. در نهایت نیز ترامپ برای اعتراض و شکایت نسبت به برگزاری انتخابات، موضوع را از طریق مرجع قانونی پیگیری کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) ادامه داد: حتی اوباما هم که در سال 88 از فتنه گران و ادعای تقلب در نتایج انتخابات ایران حمایت می‌کرد، نسبت به مواضع ترامپ اعتراض داشت و راه‌حل را در ارجاع این موضوع به نهاد قانونی داخلی آمریکا می‌دانست؛ در سال 88 شورای نگهبان هم برای حل مشکلات به وجود آمده، ابتدائا به طرفین پیشنهاد بازشماری محدود صندوق‌های آرا را داد اما مورد قبول آنها واقع نشد و آنها معتقد بودند که باید انتخابات دوباره برگزار شود.

وی با بیان اینکه مشارکت مردم در اداره کشور برای ما اهمیت دارد، اضافه کرد: در بسیاری از کشورها همین اقدامات نظارتی شورای نگهبان، توسط احزاب سیاسی انجام می‌شود تا افرادی که قرار است توسط مردم انتخابات شوند، دارای شایستگی‌های لازم باشند از همین منظر شورای نگهبان وظیفه دارد تا از ورود افرادی که صلاحیت‌های لازم را ندارند، به انتخابات جلوگیری کند.

دکتر طحان نظیف با اشاره به حق اعتراض و راهپیمایی تصریح کرد: اصل 26 قانون اساسی حق اعتراض را به رسمیت شناخته است یعنی همه آزادند مشروط به اینکه اصول استقلال و وحدت و موازین جمهوری اسلامی را نقض نکنند؛ اما باید میان اعتراض و اغتشاش تفاوت قائل شد. در اغتشاش افرادی با سوءاستفاده از حق اعتراض به اموال عمومی و خصوصی مردم آسیب می‌زنند و حتی باعث می‌شوند اعتراضات از هدف اصلی خود منحرف شوند.

وی ادامه داد: مشارکت در انتخابات برای نظام اسلامی و شورای نگهبان اهمیت ویژه‌ای دارد و شورای نگهبان از پیروزی یا شکست هیچ جریانی خوشحال و ناراحت نمی‌شود. از سویی نباید مقوله مشارکت با تمام اهمیتش را به مشروعیت نظام گره زد چرا که صحنه‌های مختلفی وجود دارد به طور مثال در تشییع سردار دلها شهید حاج قاسم سلیمانی، جمعیت حاضر از قشر و جریان سیاسی خاصی نبودند بلکه آنها مردم همین کشور بودند و این شهید عزیز را از خودشان می‌دانستند لذا جمعیت شرکت کننده نشانی از مشروعیت نظام بود.

دکتر طحان نظیف در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وظایف شورای نگهبان گفت: وظایف شورای نگهبان به طور صریح در قانونی اساسی ذکر شده که از آن جمله می توان به نظارت بر مصوبات مجلس و تفسیر قانون اساسی و نظارت بر انتخابات اشاره کرد؛ شورای نگهبان وظیفه صیانت و حفاظت از کلیت نظام اسلامی را دارد و در بحث انتخابات پاسداری از آرای مردم را هم برعهده دارد تا احیانا حقی از مردم ضایع نشود به همین جهت هست که شورای نگهبان از ابتدا تا انتهای فرآیند انتخابات حضور دارد و بر این فرآیند به صورت دقیق نظارت می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

خون پاک شهدای حادثه تروریستی دمشق، مبدأ تحولات بزرگی می شود

تحقق مشارکت مردم در اقتصاد، وظیفه مسؤولین است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد