کد خبر: ۷۳۹۸
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۳- 28 December 2020
آیت الله آملی لاریجانی در دیدار نمایندگان عضو فراکسیون گام دوم انقلاب:

ظرفیت های قانون اساسی بسیار فوق العاده است /اجرای برخی سیاست های کلی نظام مغفول مانده است

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: متاسفانه در روند اجرایی سیاست های کلی نظام و مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی دستگاه های مختلف،گاهی قوانینی مغایر یا با کمترین میزان انطباق با سیاست های کلی دیده می شود که چندان مطلوب نیست و باید نسبت به افزایش ضمانت های اجرایی سیاست های کلی نظام اقدامات موثر تری صورت گیرد.

ظرفیت های قانون اساسی بسیار فوق العاده است /اجرای برخی سیاست های کلی نظام مغفول مانده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان به نقل از روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت الله آملی لاریجانی در دیدار جمعی از نمایندگان فراکسیون "گام دوم" مجلس شورای اسلامی پس از شنیدن سخنان نمایندگان، با ابراز خرسندی از برگزاری این جلسه و اعلام آمادگی نسبت به افزایش این دیدارها و تعامل بیشتر میان نمایندگان مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام توجه به محرومان و قشرهای آسیب پذیر، التفات به مسائل و مشکلات فرهنگی، اعتنا به امور نظری مربوط به زیربناهای فکری و تحولی در حوزه حکمرانی بر اساس اندیشه های الهی و قرآنی ،پرهیز از روزمرگی در امور جاری کشور و توجه دائمی به خودسازی و خودشناسی و تزکیه نفس را مورد تاکید قرار داد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ابتدای سخنان خود در پاسخ به سخن یکی از نمایندگان در خصوص لزوم توجه به مباحث نظری و تئوریک در گام دوم انقلاب گفت:متاسفانه در اثر روزمره شدن بسیاری از فعالیت های بخش ها و بسیاری از امور در طول سالهای متمادی از بحث های مبنایی و زیر بنایی غلفت کرده ایم و این موضوع باید از سوی همه ارکان نظام و افرادی که در مسند امور هستند مورد توجه قرار گیرد تا در گام دوم انقلاب شناخت بهتر و بیشتری نسبت به زیربناهای فکری و نظری نظام جمهوری اسلامی ایران و تفاوت های ماهوی آن با نگاه غربی به انسان،حکومت و مسائلی از این دست صورت گرفته و این امور به خوبی با همکاری نظریه پردازان و اندیشمندان دلسوز و متعهد تبیین و تدوین شود.

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه افزود: پرسش اینجاست که در نظام اسلامی و با گذشت سالها از استقرار این نظام بی بدیل و بنای جدیدی که در دنیا پی ریزی کرده ایم، باید به هر میزان که بتوانیم در ماهیت و چیستی حکومت و نظام اسلامی و تقابل های فکری و نظری دیدگاه اسلامی و غربی کار علمی کنیم و پژوهش های بنیادی انجام دهیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با پرهیز دادن افراد و گروه های مختلف نسبت به "شعار گرایی" و اکتفا به "اصطلاح سازی صرف " در مباحث اندیشه ای و نظری در مقابل اندیشه ها و دیدگاه های غربی گفت:در کنار تمام امور روزمره و البته لازم و ضروری کشور، باید نیم نگاهی جدی هم به مباحث نظری داشته باشیم و بدانیم که دنیای غرب تنها محدود به سیاستمداران غربی و ترامپ و ماکرون و امثال آنها نیست، بلکه باید مبانی فکری آنها را نیز به خوبی شناخت و بررسی کرد که، تقابل دیدگاهی آنها با نگاه اسلامی و دینی چیست.

آیت الله لاریجانی تصریح کرد: بخش نظری (تئوریک) مدل حکمرانی اسلامی و دینی در کنار بخش اجرایی آن بسیار مهم است و البته این بحث ها شاید در حوصله جامعه و مردم نباشد اما منافاتی ندارد با اینکه نمایندگان محترم مجلس و دیگرانی که مسئولیتی در نظام اسلامی دارند بنیان و بستر بررسی های نظری این چنین را با کمک اندیشمندان خارج از امور اجرایی فراهم آورند تا در گام دوم انقلاب تحول انقلابی که برازنده نظام جمهوری اسلامی است به تصویر کشیده شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه درباره ضرورت تضمین اجرای سیاست های کلی نظام و آنچه در مجمع تشخیص بررسی،تصویب و ابلاغ می شود اظهار کرد: اجرای سیاست های کلی نظام در برخی موارد مغفول مانده و همین غفلت ها موجب اختلال در روند امور و بروز مشکلات شده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه و در پاسخ به اظهار نظر نمایندگان در خصوص طرح اصلاح قانون ریاست جمهوری در مقام عضویت در شورای نگهبان تصریح کرد: شورای نگهبان به عنوان یک نهاد مهم نظام جمهوری اسلامی، گرچه همواره در خصوص اصلاح قانون انتخابات دغدغه داشته است ولکن طبق قانون اساسی قبل از مصوبه مجلس هیچ گونه اظهار نظری نخواهد داشت و تا کنون نیز اقدام پیشینی خارج از وظیفه قانونی خود در این خصوص انجام نداده است و اینجانب نیز بنوبه خود با عنوان عضوی از اعضای شورای نگهبان همواره تاکید کرده ام که وظیفه شورای نگهبان رسیدگی به انطباق مصوبات مجلس با موازین شرع و قانون اساسی است و این یعنی رسیدگی پسینی؛ اینکار هم با شأن شورای نگهبان سازگارتر است و هم با شأن مجلس.

آیت الله لاریجانی افزود: همه نهادهای نظام جمهوری اسلامی باید در چارچوب قانونی خودشان کار کنند چرا که به نفع همه است و غیر از آن می تواند موجب بروز مشکلات جبران ناپذیری گردد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: ظرفیت های قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در همه ساحتها، از حقوق شهروندان گرفته تا رعایت حال محرومان و ساختارهای قانونی بسیار فوق العاده است منتها باید این ظرفیت ها به خوبی تبیین شده و مورد سنجش های دقیق قرار گیرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به در دستور کار قرار گرفتن مجدد لوایح اف ای تی اف در مجمع تشخیص پس از ارجاع مقام معظم رهبری گفت: همانطور که در جلسه اخیر مجمع مطرح کردم،همگان باید فارغ از هرگونه جو سازی و فضاسازی های مخرب و البته بی تاثیر بر اراده اعضای مجمع ،اجازه دهند که مجمع در این زمینه بررسی های خود را انجام دهد و البته در این راه حتما از نظرات و سخنان کلیه دلسوزان و کارشناسان متعهد استقبال خواهد شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام موضوع اف ای تی اف را بسیار پیچیده دانست و افزود: متاسفانه عده ای با جو سازی در تلاشند توجه افکار عمومی را با موضوعاتی مانند تامین دارو و واکسن کرونا و امثال آن به سمت و سوی دیگری معطوف سازند.

آیت الله آملی لاریجانی در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر لزوم شناخت و افزایش معرفت نسبت به نگاه توحیدی و تزکیه نفس در ابعاد فردی و اجتماعی گفت:اینکه حضرت امام فرمودند آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند تنها یک شعار نبود بلکه دیدگاهی بر گرفته از نگاه توحیدی و اعتقاد قلبی و عمیق برخاسته از قرآن است که همه ما باید آن را سرلوحه کار خود قرار دهیم و به هوش باشیم چرا که عده ای همواره سعی دارند مبتنی بر نگاه غربی چنین القا کنند که نگاه دینی و اسلامی با عقل گرایی منافات دارد. نگاه توحیدی عین عقل گرایی است، البته نه عقل ابزاری مدرنیته. " اولوالالباب" در قرآن از ناحیه حق متعال اینگونه توصیف شده اند: الذين يذكرون الله قياما وقعودا وعلى جنوبهم ويتفكرون في خلق السماوات والأرض ربنا ما خلقت هذا باطلاً "

رئیس مجمع تشخیص توجه جدی به محرومان و قشرهای آسیب پذیر و توجه به امور فرهنگی و مشکلات آن را از پیوست های اصلی کار نمایندگان برشمرد و تاکید کرد: در ریل گذاری قوانین کشور باید به مشکلات محرومان توجه خاص شود و بویژه نگاه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی متوجه رفع مشکلات فرهنگی و آموزشی محرومان نیز باشد. اینکه بعضا شنیده می شود در این شرایط سخت کرونایی عده ای دانش آموز قادر به تهیه تبلت و موبایل برای تحصیل خود نیستند بسیار دردناک است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بر لزوم خودشناسی و دستیابی به معرفت الهی تاکید کرد و افزود: توصیه اخلاقی همیشگی اینجانب ابتدا به خودم و سپس به شما که در مسیر جوانی و حرکت رو به آینده هستید این است که ببینید برای قرار گرفتن در مسیر بی نهایت انسان که خارج از جسم و بدن و در عوالم روحانی است چه اقدامی کرده ایم و چه میزان از این ظرفیت عظیمی که در اختیارمان قرار گرفته بهره برده ایم.

آیت الله لاریجانی در پایان با اشاره به بخش هایی از دعای شعبانیه افزود: روح، خلق عظیم الهی است که توجه به آن موجب تعالی و غفلت از آن موجب حسرت و پشیمانی می گردد و هر چه انسان در مراقبه و تزکیه نفس خود بیشتر بکوشد در زندگی و عمر خود می تواند تصمیمات بهتر و نورانی تری بگیرد و در مناصب دنیایی خود نیز اثر گذار باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی