کد خبر: ۷۳۴۸
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹- 15 December 2020
ویژه‌نامه "دردآشنای اسلام و انقلاب" – ۱۱

آیت‌الله مدرسی‌یزدی: آیت‌الله یزدی در مقاطع مختلف انقلاب نقش فعال و برجسته‌ای داشت

عضو فقهای شورای نگهبان گفت: آیت‌الله یزدی در صحنه‌های مختلف انقلاب در مجلس شورای اسلامی، در قوه قضاییه، در شورای نگهبان، در جامعه مدرسین و... نقش فعال و برجسته‌ای داشتند.

آیت‌الله مدرسی‌یزدی: آیت‌الله یزدی در مقاطع مختلف انقلاب نقش فعال و برجسته‌ای داشت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، آیت‌الله محمدرضا مدرسی‌یزدی عضو فقهای شورای نگهبان در خصوص ویژگی‌های شخصیتی حضرت آیت‌الله محمد یزدی و وجوه مختلف ایشان در دفاع از انقلاب اسلامی، ضمن تسلیت رحلت آیت‌الله یزدی به علاقمندان ایشان و جامعه مومنین گفت: ایشان از آن وقتی که ما وارد حوزه شدیم، به عنوان یک عالم فاضل تلاشگر در راه انقلاب و خط امام (اعلی‌الله مقامه) شناخته می‌شد و سوابق درخشانی را در خدمت به حوزه و انقلاب ایشان در کارنامه خودشان دارد.

وی با بیان اینكه آیت‌الله یزدی در ایام نزدیک به انقلاب و در پیروزی انقلاب یکی از افراد محوری بود، گفت: ایشان هنگام پیروزی انقلاب تقریباً هدایت شهر قم و مدیریت و تنظیم شهر قم را دست داشتند و هر کاری که ما مطلع می‌شدیم، از طرف ایشان و البته به یاری علما و فظلای دیگر انجام می‌شد.

آیت‌الله مدرسی‌یزدی با اشاره به ورود حضرت امام (ره) به قم پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: وقتی امام(ره) وارد قم شدند تا زمانی كه جای مناسبی برای ایشان پیدا شود، آیت‌الله یزدی منزل خود را در اختیار امام (اعلی‌الله مقامه) قرار دادند.

وی افزود: آیت‌الله یزدی در صحنه‌های مختلف انقلاب در مجلس شورای اسلامی، در قوه قضاییه، در شورای نگهبان، در جامعه مدرسین و... نقش فعال و برجسته‌ای داشتند.

عضو فقهای شورای نگهبان خاطرنشان كرد: آیت‌الله یزدی وقتی در مجلس بودند، به واسطه قابلیت‌های ذاتیِ سیاسی، اجتماعی و علمی و دینی نایب رئیس مجلس انتخاب شدند و وقتی که مرحوم آیت‌الله مشکینی فوت شدند، آیت‌الله یزدی به عنوان رییس جامعه مدرسین انتخاب شدند و از طرف مقام معظم رهبری نیز ایشان دو دوره به عنوان رییس قوه قضاییه منصوب شدند؛ به هر حال قابلیت‌های ایشان آنچنان نمایان بود که به طور طبیعی این اتفاقات می‌افتاد.

آیت‌الله مدرسی یزدی اضافه كرد: شاید افرادی اهل این باشند كه مثلاً برای احراز پست یا سمتی ولع داشته باشند، اما آیت‌الله یزدی بدون هیچ‌گونه از این امور، به این مسئولیت‌ها گماشته یا انتخاب می‌شدند و دلیل هم قابلیت‌های ذاتی ایشان بود.

وی با بیان اینكه آیت‌الله یزدی در حوزه هم نزد علما و دانشمندان دارای وجهه و شخصیت بود، گفت: علمای حوزه برای ایشان احترام ویژه قائل بودند و خداوند متعال نیز به ایشان توفیقات فراوانی داده بود.

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینكه هم قبل از انقلاب و هم بعد از انقلاب، یعنی قبل از ورودم به شورای نگهبان تا اندازه‌ای با ایشان ارتباط داشتم، افزود: ما در اموری که مربوط به حوزه و اموری كه كم‌وبیش مربوط به مسائل انقلاب بود با آیت‌الله یزدی جلساتی را داشتیم اما ارتباط مستمر و کاری که مداوم باشد را در خدمت ایشان نبودیم؛ ولی بعد از اینکه بنده حدود 19 سال پیش، خدمت دوستان در شورای نگهبان رسیدم و آنجا مشغول انجام وظایف هستم دیگر یک ارتباط دائم و مستمری با ایشان داشتیم و مخصوصاً با توجه به اینکه حالا از باب اتفاق در کنار یکدیگر هم قرار گرفته بودیم، مراوداتمان و تماس‌هایمان نزدیک‌تر و بیشتر شده بود.

آیت‌الله مدرسی‌یزدی اضافه كرد: آیت‌الله یزدی واقعاً فردی منظم، مقید، مسئولیت‌شناس نسبت به وظایفی بود که به عهده داشت؛ ایشان داری بینش اجتماعی و حساس نسبت به مسائل اجتماعی بود.

وی با بیان اینكه یکی از مزایای بزرگ ایشان این بود که بعضی از ملاحظه کاری‌هایی که خیلی از مردم در امور سیاسی دارند را نداشت، گفت: اگر یک چیزی را از لحاظ سیاسی- اجتماعی، تشخیص می‌داد، با قدرت و صراحت بیان می‌فرمود و این، یک مزیت بزرگی بود که خیلی از افراد این مزیت بزرگ را ندارند.

عضو فقهای شورای نگهبان عنوان كرد: آیت‌الله یزدی بیان خوبی داشتند و ایشان وقتی مطلبی را می‌خواستند بیان بفرمایند، مشکلی در ادای مطلب نداشتند و انسان خوش‌بیانی بودند و از این جهت، قدرت تبلیغی هم داشتند.

وی به سخنرانی‌ها و خطابه‌هایی كه ایشان در منابر داشتند اشاره كرد و افزود: من خودم مستقیم مشاهده نکردم اما آنچه را شنیدم که در سخنرانی‌های عمومی، ایشان سخنران توانایی بودند و می‌توانستند مطالب را با ادبیات خوب بیان کنند و خیلی وقت‌ها هم انقلابی مطرح می‌فرمودند.

آیت‌الله مدرسی‌یزدی با بیان اینكه ضایعه از دست دادن آیت‌الله یزدی سنگین است، گفت: خداوند متعال ایشان را با اولیاء خود، با پیامبر و آل محمد(ص) محشور بفرماید و خسارتی که از فقدان ایشان حاصل شده، امیدواریم خداوند متعال به لطف خودش و هرطور که مصلحت می‌داند و خود می‌داند جبران فرماید؛ گرچه موت عالم ثلمه‌ای است که لا یسدها شیٌ و چیزی نمی‌تواند جای آن را پر کند.

وی با اشاره به نزدیک بودن آیت‌الله یزدی به امام (ره) و در خط امام بودن و سابقه و خصوصیات ایشان، گفت: انصافاً اگر قرار باشد این خصایص در کسی دوباره پدید آید، سال‌ها و شاید ده‌ها سال زمان می‌برد و حتی با توجه به آن شرایطی كه وجود داشته است، به این سادگی تکرار نمی‌شود.

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به سابقه عظیم آیت‌الله یزدی در مسیر انقلاب اسلامی گفت: در دنبال کردن مسائل انقلاب از سال‌ها قبل از پیروزی انقلاب و جزء جامعه مدرسین بودن و با فضلای انقلابی همراه بودن و همکاری کردن، اینها مسائل ساده‌ای نیست و برای کسی به این سادگی میسر نمی‌شود.

آیت‌الله مدرسی‌یزدی فداکاری‌های آیت‌الله یزدی در خود انقلاب و اوایل پیروزی انقلاب، حضور در مجلس شورای اسلامی، حضور در قوه قضاییه، حضور در شورای نگهبان، حضور فعال به عنوان عضو یا معاونت یا ریاست در جامعه مدرسین را سرمایه‌های عظیمی دانست که در ایشان جمع شده بود، افزود: متأسفانه همه این سرمایه‌ها از دست رفت و ما حسرت فقدان ایشان را داریم؛ امیدواریم خداوند متعال ایشان را در اعلی درجات جنت خود جا بدهد و به بازماندگانش اجر و صبر عنایت فرماید و فقدانش را با عنایات ولی‌الله اعظم جبران كند.

وی در پایان این ضایعه را به مقام معظم رهبری و عموم مردم مسلمان و حوزه‌های علمیه و در رأس آن به حضرت ولی‌عصر(عج) تسلیت گفت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات