کد خبر: ۷۳۲۶
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۱- 10 December 2020
دکتر کدخدایی:

نگاه آیت‌الله یزدی همواره در چارچوب نظام اسلامی با تبعیت از حضرت امام (ره) بود

سخنگوی شورای نگهبان گفت: مرحوم آیت‌الله یزدی همواره نگاهشان در چارچوب نظام اسلامی با تبعیت از حضرت امام(ره) بود و تا امروز نیز ادامه داشت.

نگاه آیت‌الله یزدی همواره در چارچوب نظام اسلامی با تبعیت از حضرت امام (ره) بود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، دکتر عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان شب گذشته در ویژه برنامه جهان آرا با موضوع ارتحال حضرت آیت الله یزدی در شبکه افق در بازخوانی از زندگی آن مرحوم گفت: بنده در مقطع بیست ساله انقلاب با مرحوم آیت الله یزدی در شورای نگهبان همکار بودم، وضعیت زندگی ایشان و سلوک سیاسی و اجتماعی ایشان برای بنده درس آموز بود.

وی افزود: وقتی به زندگی آن مرحوم را می‌بینیم حضور پررنگ ایشان در نهضت انقلاب اسلامی و نهضت امام خمینی(ره) و استمرا در این خط را تا پایان عمرشان ملاحظه می‌کنیم.

دکتر کدخدایی اضافه کرد: در دوره‌ای که در اصفهان متولد شدند، مرحوم پدرشان هم از روحانیون اصفهان بودند و بعد به قم می‌آیند. در واقع زندگی سیاسی – اجتماعی ایشان از زمانی است که ما در اواخر دهه 30 و اوایل دهه 40 شاهد هستیم که خیلی پررنگ و موثر در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی حضور داشتند.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه با نگاهی به فعالیت‌های آن موقع ایشان به خوبی جهت فکری ایشان روشن می‌شود، خاطرنشان کرد: مرحوم یزدی همواره نگاهشان در چارچوب نظام اسلامی با تبعیت از حضرت امام بود و تا امروز نیز ادامه داشت.

وی با اشاره به دو کتاب آیت الله یزدی گفت: در کتاب «زندگی ما، افکارما» الگوی نظام اسلامی را که بر اساس احکام اسلامی چگونه جامعه پیشرو و نمونه را شرح می‌دهد و در کتاب «امامت در شیعه» که یک کار گروهی بوده است و برخی از علمای وقت آن را تألیف کردند، نشانی از عمق جهان بینی ایشان نسبت به جامعه نمایان است.

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان با اشاره به نقش موثر آیت الله یزدی در تثبیت مرجعیت امام خاطرنشان کرد: در بحث مرجعیت حضرت امام(ره) یک گروه چند نفره از علمای وقت پیگیر این مساله بودند که در میان آنها حضرات آیات یزدی و جنتی حضور موثری داشتند.

دکتر کدخدایی با اشاره به سوابق زیاد آیت الله یزدی در قبل از انقلاب منجمله سوابق زندان و تبعیدهای مکرر ایشان، یادآور شد: ایشان به شهرهای مختلف تبعید شدند و استفامت زیادی از خود نشان دادند که منجر به حبس ایشان شد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با یادآوری این نکته که آیت الله یزدی همواره مورد وثوق حضرت امام(ره) بود واز طرف ایشان به عنوان مسئول دفترشان منصوب شدند، گفت: اگر بخواهیم منظومه فکری مرحوم آیت الله شیخ محمد یزدی را ارزیابی کنیم به این نکته باید توجه کنیم که خط حضرت امام(ره) و بعد از انقلاب نیز استواری بر روی این خط همواره مد نظر آیت الله یزدی قرار داشته است.

وی با بیان اینکه اگر سوابق قبل از انقلاب آیت الله یزدی را به سوابق بعد از انقلاب ایشان پیوند بزنیم نمود آن را در سال 68 مشاهده می‌کنیم، تاکید کرد: بعد از رحلت امام(ره) حضرت آیت الله یزدی در تحقق رهبری مقام معظم رهبری در مجلس خبرگان رهبری و جامعه علمی و در حوزه علمیه نقش موثر و پررنگی را ایفا کردند.

دکتر کدخدایی در ادامه سخنان خود درباره زهد مرحوم آیت الله یزدی گفت: آیت الله یزدی در مقوله زهد و ذی طلبگی بسیار مراقب بودند، هم نسبت خودشان و هم نسبت به افراد دیگری که در کسوت روحانیت بودند.

نگاه آیت‌الله یزدی همواره در چارچوب نظام اسلامی با تبعیت از حضرت امام (ره) بود

عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان خاطره‌ای از توجه آیت الله به ساده زیستی و بالاخص در میان روحانیون گفت : من خاطرم هست از میان چهار نفری که در انتخابات سال 88 تایید شده بود، یک روحانی هم بود و روزی که آیت الله یزدی در شورای نگهبان آمدند، شب قبلش فیلم تبلیغاتی آن فرد روحانی پخش شده بود، و ظاهراً در منزلشان بود منزل یک جلوه اشرافی داشت. ایشان قبل از اینکه شروع به صبحت کنند، اعتراض کردند به این نحوه زندگی و گفتند: اگر من قبلش می دانستم که این فردی چنین زندگی اشرافی دارند قطعاً ایشان را تایید نمی‌کردم و نظرم مثبت نبود.

دکتر کدخدایی در ادامه با مثالی از ساده زیستی علما حاضر در جلسات شورای نگهبان گفت: ما یک وقتی می‌خواستیم صندلی های سالن جلاسات را عوض کنیم، مقداری نگران بودیم که آقایان مثلاً بحث تشریفات را مطرح نکنند هر چند که صندلی‌ها مندرس و وضعیت خوبی نداشت. وقتی من مطرح کردم هم مرحوم آیت الله یزدی هم حاج آقای جنتی هم مرحوم آیت الله مومن گفتند: این صندلی‌ها خوب است، چرا باید پول بیت المال را خرج کنیم؟

دکتر کدخدایی در وصفی از اشتراکات مدیرانی که نقشی در پیروزی انقلاب داشتند گفت: من می‌خواهم یک تعریف ابداعی داشته باشم از چند نفر از بزرگانی که در انقلاب نقش داشتند که به عنوان هیأت مدیره انقلاب بودند. اگر شاخص‌های پیروی از حضرت امام را ملاک قرار دهیم مرحوم شهید بهشتی، حضرت آیت الله یزدی، حضرت آیت الله جنتی و مقام معظم رهبری در این حلقه قرار می‌گیرند.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص اهتمام حضرت آیت الله یزدی به حقوق زنان گفت: ایشان نسبت به حقوق زنان مواضع قاطعی داشتند. هیأت رئیسه مجلس ششم وقتی به شورای نگهبان آمده بود، یکی از خانمها هیات رییسه گفتند که شما با خانمها مخالفید و خانمها اصلاً نمی‌توانند در شورای نگهبان باشند. حضرت آیت الله یزدی بلافاصله کلامش را قطع کردند و گفتند چرا نمی‌توانند؟ اگر خانمی باشد که این شرایط را دارا باشد در همین شورای نگهبان هم می‌تواند عضو باشند یا عضویت در مجلس خبرگان را برای خانمها را هیچ منعی نمی‌دیدند و وقتی هم که بحث می‌شد دفاعی هم از آن می‌کردند.

دکتر کدخدایی به مواضع ارزشمند آیت الله یزدی در فرونشاندن فتنه گفت: واقعاً با اتکا به بزرگانی مثل آیت الله یزدی می‌توانستیم در عرصه‌های مختلف حضور داشته باشیم و نظارت شورای نگهبان را تبیین کنیم.

عضو حقوقدان شورای نگهبان به فضای سیاسی فتنه سال 88 اشاره و تصریح کرد: در فضای سیاسی سال 88 مخصوصاً بعد از انتخابات وقایعی که اتفاق افتاد و فتنه‌ای که شکل گرفت خیلی فضای تیره و تاری بود که خیلی‌ها اصلاً به میدان نیامدند و خیلی‌ها تلاش کردند که از کنار مطلب بگذرند، مرحوم آیت الله یزدی از سوی فتنه انگیزان به جانبداری متهم و علیه ایشان هجمه‌ها فزونی یافت.

وی خاطر نشان کرد: ایشان بدون هیچگونه توجه به فتنه انگیزی‌های جریان فتنه با هدف دفاع از نظام اسلامی در سال 88 ایفای نقش کردند و به نامه پراکنی‌های فتنه‌ انگیزان پاسخی درخور دادند و هیچگاه کوتاهی در تبیین مواضع به حقشان در جامعه اسلامی نداشتند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی