کد خبر: ۷۳۰۱
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵- 02 December 2020
دکتر محمد دهقان در برنامه رهیافت مطرح کرد:

وجود نهاد صیانت کننده از قانون اساسی درتمامی کشور‌های دنیا / شورای نگهبان و مجلس هر دو قوه مقننه را تشکیل می‌دهند

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: از زمانی که قانون اساسی در کشور‌های جهان رایج شده از همان زمان عقل بشر به این مرحله رسیده که بطور حتم یک نهادی برای صیانت و حفاظت از قانون اساسی باید وجود داشته باشد.

وجود نهاد صیانت کننده از قانون اساسی درتمامی کشور‌های دنیا / شورای نگهبان و مجلس هر دو قوه مقننه را تشکیل می‌دهند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، دکتر محمد دهقان در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد افزود: این نهاد صیانت کننده از قانون اساسی در کشور های دنیا متنوع هستند.

وی اظهارداشت: برخی از این نهادها قضایی و برخی دیگر مدنی هستنددر ضمن نظارت و بررسی بعضی از این نهادها پسینی و بعضی دیگر پیشینی است.

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: نظارت نهادصیانت کننده از قانون اساسی در ایران مثل فرانسه پیشینی است یعنی اگر مصوبه مجلس مورد تائید شورای نگهبان قرار نگیرد تبدیل به قانون نمی شود.

وی افزود: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اسم نهاد صیانت کننده را «شورای نگهبان» گذاشته اما در سایر کشور به عناوین مختلف مثل دیوان قانون اساسی، شورای قانون اساسی، دادگاه قانون اساسی و غیره مطرح شده است.

دکتر دهقان بیان داشت: شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی هر دو قوه مقننه را تشکیل می دهند یعنی بخشی از وظیفه شورای نگهبان کمک به قانون گذاری است.

وی ادامه داد: هر مصوبه ای که از مجلس به شورای نگهبان ارجاع می شود این شورا باید بررسی کند که مصوبه مزبور خلاف قانون اساسی و شرع دین مبین اسلام نباشد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: اگر نهادی برای صیانت از قانون اساسی بصورت تخصصی وجود نداشته باشد خیلی زود این میثاق ملی زیر پا گذاشته می شود چون شرایط که دولت ها و پارلمان ها را محدود می کند اینها به خاطر آن شرایط ممکن است از چهارچوب های قانون اساسی عبورکنند و قانون اساسی بعد از مدتی فقط یک اسمی از او باقی بماند.

وی همچنین در پاسخ به سئوالی که پرسیده شد «اگر بین نهاد صیانت کننده از قانون اساسی و پارلمان کشورهای دنیا اختلاف ایجاد شد آیا نهاد سومی بر آنها نظارت می کند»، افزود: نظر نهاد صیانت کننده در کشورهای دیگر نظر تعیین کننده و نهایی است و پارلمان ها باید تبعیت کنند.

دکتر دهقان بیان داشت: در کشورهای که نظارت پیشینی وجود دارد پارلمان ها از نظر نهادصیانت کننده قانون اساسی تبعیت می کنند و در کشورهای که نظارت پسینی است مصوبه مجلس شورای اسلامی که به قانون تبدیل شده را ابطال می کنند بنابراین نهاد سومی بر این ها نظارت نمی کند اما در ایران به خاطر شرایط اول انقلاب و اختلافاتی که بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی وجود داشت با پیشنهاد برخی از بزرگان و تائید حضرت امام و تعبیه این مطلب در قانون اساسی نهادی تحت عنوان مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در کشور ایجاد شد تا اختلاف بین شورای نگهبان و مجلس را برطرف کند.

وی یادآورشد: برای مثال شورای نگهبان می گوید مصوبه مجلس خلاف قانون اساسی و شرع مقدس است اما در طرف مقابل مجلس اصرار دارد این مصوبه مورد نیاز کشور و باید به قانون تبدیل شود در این میان مجمع تشخیص مصلحت نظام بر اساس ماده ۱۱۲ قانون اساسی از منظر مصلحت تصمیم می گیرد و تشخیص می دهد که آیا این مصوبه مجلس به قانون تبدیل شود یا خیر؟!

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

خون پاک شهدای حادثه تروریستی دمشق، مبدأ تحولات بزرگی می شود

تحقق مشارکت مردم در اقتصاد، وظیفه مسؤولین است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد