کد خبر: ۷۳
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۸۵ - ۰۵:۵۴- 10 August 2006

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى‏ در دیدار گروه‏هاى مختلف مردم به مناسبت‏ میلاد باسعادت على ‏بن‏ ابى‏ طالب(ع) 17/ 05/ 85

میلاد مسعود امیر مؤمنان و امام پرهیزگاران و ستاره‏ى درخشان آسمان عدل و انصاف و انسانیت، على‏ابن‏ابى‏طالب (علیه‏الصّلاةوالسّلام)، را به همه‏ى امت اسلامى و به ملت عزیز ایران و بخصوص به شما حضار محترم، که از نقاط مختلف تحمل زحمت کردید و این جلسه‏ى شیرین و باشکوه را تشکیل دادید، تبریک عرض مى‏کنم. ...
بسم‏ اللَّه‏ الرّحمن ‏الرّحیم‏

میلاد مسعود امیر مؤمنان و امام پرهیزگاران و ستاره‏ى درخشان آسمان عدل و انصاف و انسانیت، على‏ابن‏ابى‏طالب (علیه‏الصّلاةوالسّلام)، را به همه‏ى امت اسلامى و به ملت عزیز ایران و بخصوص به شما حضار محترم، که از نقاط مختلف تحمل زحمت کردید و این جلسه‏ى شیرین و باشکوه را تشکیل دادید، تبریک عرض مى‏کنم.

محبت به امیرالمؤمنین (علیه‏الصّلاةوالسّلام) و ارادت به این مرد بزرگ تاریخ بشریت و تاریخ اسلام، نه مخصوص شیعیان است، نه حتى مخصوص به قاطبه‏ى مسلمانان؛ بلکه این چیزى است که آزادگان عالم در آن با مسلمانان شریکند. شما مى‏بینید که شخصیتهایى که مسلمان هم نیستند، درباره‏ى این چهره‏ى درخشان و خورشید تابناک اظهار ارادت مى‏کنند، کتاب مى‏نویسند، شعر مى‏گویند. خیلى خطاست اگر امیرالمؤمنین على‏ابن‏ابى‏طالب در بین مسلمانان یک وسیله‏ى اختلاف قرار بگیرد. آن بزرگوار شخصیتى است که همه‏ى مسلمانان و همه‏ى فرق اسلامى نسبت به او با همه‏ى وجود و با دل و جان، ارادت و محبت مى‏ورزند. این علاقه و محبت از برجستگیها و صفات و خصالى ناشى مى‏شود که هر انسان منصفى در مقابل این خصال، خاضع است؛ قدر جامع و قدر مشترک، این است.

ایمان مخلصانه، جهاد فداکارانه، ذوب شدن در امرونهى الهى، اطاعت و عبودیت مطلق در مقابل خداوند، بى‏اعتنایى به زخارف دنیوى و جهات مادى، رحم و انصاف و عدالت نسبت به عموم مردم، نگاه عطوفت‏آمیز به مظلومان، به ضعیفان، به مستضعفان، ایستادگى و قاطعیت در مقابل دشمنان دین، رفتن به دنبال وظیفه در همه‏ى شرائط و با هر گونه سختى و دشوارى؛ اینها کلمات حکمت‏آمیزى است که بشر دیروز و امروز و فردا به این کلمات نیازمند است. نهج‏البلاغه‏ى امیرالمؤمنین (علیه‏الصّلاةوالسّلام) درسِ همیشه‏ى بشریت است. این شخصیت ظاهرى امیرالمؤمنین (علیه‏الصّلاةوالسّلام) است که چشم کوته‏بین ما مى‏تواند آن را ببیند و حس کند و زیبایى‏هاى آن را ادراک کند. ابعاد معنوى و قدسى و ملکوتى، مخصوص قدیسین و مخصوص صدیقین است، که آنها مى‏بینند؛ و چشمهاى ما توانایى ندارد که مانند اولیاءاللَّه و بندگان مقرب الهى آنها را درک کنند. امروز سالگرد ولادت یک چنین شخصیتى است و البته عید است.

طلوع هر ستاره‏یى در آسمان تاریخ بشر براى انسانها یک عید است. ولادت هر یک از برجستگان بشریت، از اولین و آخرین، آن کسانى که راه سعادت را در مقابل مردم باز کردند و در این راه تلاش کردند، یک عید جداگانه براى انسانهاست. این عید براى مسلمین همیشگى است.

ما امروز بعد از گذشت قرنهاى متمادى، با این عید، با این پدیده، چگونه باید برخورد کنیم؟ اسم على را بردن، که کافى نیست؛ خود را منتسب به او دانستن، که کفایت نمى‏کند؛ ما که شخصیتهاى بزرگ تاریخ و پیشوایان دینى و انبیاء و اولیاء را فقط به عنوان یادگارهاى تاریخى نمى‏شناسیم؛ اینها درسند؛ اینها الگویند؛ اینها دستگیر و راهنماىِ قدم به قدمِ زندگى‏اند. ما چه درسى از اینها مى‏گیریم؟ این، مهم است. امروز امت اسلامى از امیرالمؤمنین و از وجود مکرم نبى اعظم اسلام (صلّى‏اللَّه‏علیه‏وآله) و از دیگر بزرگانِ راه روشن الهى چه درسى را باید بگیرد؟ کدام سرمشق را در زندگى باید عمل کند؟ این، مهم است. با این نگاه، به امیرالمؤمنین باید نگاه کرد.

آنچه مسلم است، این است که اینها مظهر تلاش در راه خدا و دین او بودند. «اشهد انّک جاهدت فى اللَّه حقّ جهاده و عملت بکتابه و اتّبعت سنن نبیه صلى اللَّه علیه و آله»؛ شهادت مى‏دهیم که او جهادِ در راه خدا را به صورت شایسته انجام داد. این، چیزى است که ما در زیارت امیرالمؤمنین و بقیه‏ى ائمه (علیهم‏السّلام) مى‏خوانیم. این جهاد همیشه بر دوش ما هست. جهاد علمى، جهاد عملى، جهاد در دوران جنگ، جهاد در دوران صلح، جهاد با نفس، جهاد با دشمن بیرونى، جهاد با مال، جهاد با جان، جهاد با زبان؛ اینها درس است. کارى که مى‏کنید براى اعتلاء دین یا اعتلاء امت اسلامى، جهاد است؛ درسى که مى‏خوانید براى رسیدن به ارتقاء عمومىِ ملت اسلامى و امت اسلامى، جهاد است؛ تلاشى که مى‏کنید براى ایجاد همدلى و محبت بین آحاد امت اسلامى و یکپارچگى آنها، جهاد است؛ وقتى با تمایلات اغواگرانه‏ى شیطانى در درون خودتان مبارزه مى‏کنید، جهاد است؛ هنگامى که دشمنان خدا و دین و قرآن را در دل یا در زبان و یا در عمل خود دشمن مى‏دارید، جهاد فى سبیل‏اللَّه است؛ اینها درس امیرالمؤمنین و درس اولیاء دین است - جهاد، فقط مخصوص میدان جنگ نیست - و امت اسلامى به خاطر فراموش کردنِ مجاهدت در راه خدا به وضعیت اسفبارِ امروز رسیده است.

امت اسلامى پیشرو علم و مدنیت و اخلاق و گسترش نشانه‏هاى انسانیت در دورانهاى طولانى در تاریخ بود. امروز امت اسلامى دچار تفرقه است، دچار ضعف است، دچار عقب‏ماندگى است؛ کفار و دشمنان دین در سیاست و در امور زندگى او دخالت مى‏کنند؛ به او ظلم مى‏کنند و او نمى‏تواند از خودش دفاع کند. این، ضعف و انحطاط دنیاى اسلام بر اثر فراموش کردن مجاهدت در راه خداست. نمى‏گوییم چرا شمشیر دست نگرفته‏اید و وقت و بى‏وقت با دشمن نجنگیده‏اید - جنگ هم یکى از انواع جهاد است - مى‏گوییم ما چرا از شناسایى دشمن غافل شده‏ایم؟ از نقشه‏هاى دشمن غافل شده‏ایم؟ از کید دشمن غافل شده‏ایم؟ چرا فریب دشمن را خورده‏ایم؟

امروز روز سیزدهم رجب و روز عید است؛ اما دل ما در حقیقت عید ندارد؛ چون پیکر امت اسلامى خون‏آلود است. به لبنان نگاه کنید و ببینید چه خبر است؛ به فلسطین نگاه کنید و ببینید در فلسطین چه مى‏گذرد؛ به عراق نگاه کنید؛ به افغانستان نگاه کنید؛ امت اسلامى نمى‏تواند دلخوش باشد. این، ضعفهاى ماست.

در همین روزها، دو پدیده‏ى تلخ در امت اسلامى ظاهر شد، که هر کدام از این دو، جا دارد که مسلمان را به فکر فرو ببرد؛ امت اسلامى بایستى خود را ملامت کند؛ و توبه کند. یکى از دو پدیده، همین فجایعى است که در لبنان و در فلسطین پى‏درپى انجام مى‏دهند. الان نزدیک یک ماه است که گرگِ درنده‏ى وحشىِ آدمیخوار صهیونیست به جان مردم لبنان افتاده است؛ از «حزب‏اللَّه»، مجاهدِ فى سبیل‏اللَّه، تودهنى مى‏خورد؛ ولى بر روى سر کودک مسلمان در «قانا» و در بقیه‏ى نقاط لبنان بمب مى‏ریزد؛ با رزمندگان مجاهد فى سبیل‏اللَّه نمى‏تواند مقابله کند؛ شکست مى‏خورد؛ تلافى‏اش را سر مردم بى‏گناه، انسانهاى مظلوم، کودکان، خانه‏هاى مردم، زیربناهاى کشور، در مى‏آورد. این، یک مصیبت بزرگ است. مثل همین، در «غزه» و در بقیه‏ى مناطق فلسطینى‏نشین در جریان است. این، آن چیزى است که باید همه‏ى مسلمانها را هشیار کند و به خود بیاورد. دنیاى استکبار و کفر هم نه فقط ساکتند، بلکه رفتارى و گفتارى از آنها سر مى‏زند که متجاوز و ظالم را تشویق مى‏کند؛ امریکا یک‏جور، انگلیس خبیث یک‏جور، برخى از قدرتهاى دیگر، هر کدام به یک نحوى؛ سازمان ملل هم با ناتوانى و بى‏عرضگى کامل ایستاده است و تماشا مى‏کند! آن وقت ادعاى حقوق بشر و ادعاى مدنیت و ادعاى مبارزه‏ى با تروریسم هم مى‏کنند این منافقین دوروى سیاهدل، و خجالت هم نمى‏کشند. این، یکى از آن چیزهاى عبرت‏انگیز است.

این قضیه‏یى که براى لبنان و به طور خاص براى شیعیان آن پیش آورده‏اند، براى همه‏ى ملتها و کشورها و فرق اسلامى ممکن است پیش بیاید؛ نمى‏شود به قدرتها چشم دوخت. امت اسلامى باید بتواند از خودش دفاع کند؛ باید بتواند موجودیت خود را حفظ کند.

بارها دیده شده است، امروز هم مکرراً دیده مى‏شود، که قدرتهاى مستکبر عالم، آن وقتى که پاى مسلمانها در میان است، چشم بر روى هر جنایتى که علیه مسلمانها انجام شود، مى‏بندند. این مسأله در بوسنى دیده شد، در کوزوو هم دیده شد، در افغانستان هم دیده شد، در عراق هم دیده شد، امروز هم نوبت لبنان است. فلسطین هم سالهاست که در همین وضعیت است. براى آنها شیعه و سُنى و عرب و عجم تفاوت نمى‏کند؛ هر جا زورشان برسد، هر جا مانعى در مقابل خود نبینند، هر جا مشتى به دهان آنها نخورد، جلو مى‏آیند. امت اسلامى و ملتهاى اسلامى باید این را درک کنند و بفهمند؛ باید خود را قوى کنند. این، یک پدیده از دو پدیده است، که حقیقتاً عبرت‏انگیز است و ذهن مسلمان نمى‏تواند از آن غافل بماند و به آن مشغول نباشد.

پدیده دوم که از این هم بدتر است، تفرقه دولتهاى اسلامى است. شما ببینید قریب یک ماه است که دشمنان اسلام این‏طور جنایتکارانه به یک جمع مسلمان حمله مى‏کنند - یک جنگ معمولى هم نیست؛ جنگى است سرشار و لبریز از جنایتهاى جنگى، کشتار مردم بى‏دفاع، استفاده‏ى از سلاحهاى ممنوع و غیرقانونى - اما دولتهاى اسلامى، بخصوص برخى از دولتهاى عرب، دست روى دست گذاشته‏اند، دارند نگاه مى‏کنند! این اشتباه، بسیار خسارتبار است. این دولتها ملاحظه‏ى امریکا و ملاحظه قدرتهاى استکبارى را مى‏کنند؛ اما آنها در هنگام خود، ملاحظه اینها را نخواهند کرد. دشمن هم البته فعال است و مسأله‏ى شیعه و سُنى یکى از ابزارهاى مهم دشمنان براى زمینگیر کردن امت اسلامى است. هم سُنى‏ها بدانند، هم شیعه‏ها بدانند؛ همه، در ایران و در دنیاى اسلام، این را بدانند که اختلاف شیعه و سنى یکى از ابزارها و چماقهاى دشمن علیه امت اسلامى است. آنها هر جور بتوانند، از این ابزار استفاده مى‏کنند. آن روزى که سُنىِ فلسطینى زیر فشار است، یک عده‏اى را با این شعار، با این تبلیغات، که: اینها سُنى هستند، شما شیعه هستید؛ سعى مى‏کنند نگذارند کمک کنند. امروز که شیعه‏ى لبنان زیر فشار است، به یک عده‏اى مى‏گویند: شما سُنى هستید، اینها شیعه هستند؛ به آنها کمک نکنید. آنها نه به شیعه احترامى مى‏گذارند، نه به سُنى؛ آنها با اصل اسلام طرفند.

سم مهلک دنیاى اسلام تفرقه است. این تفرقه، ملتها را از هم جدا مى‏کند؛ دلها را از هم جدا مى‏کند. الان دشمن، و همین سرویسهاى جاسوسى اسرائیل و امریکا، در عراق یک عده‏اى را تحریک مى‏کنند که با شیعیانى که در عراق اکثریت را دارند - حالا امروز اکثریت دولت متعلق به آنهاست - مقابله و مبارزه کنند؛ ناامنى ایجاد کنند؛ و این ناامنى را وسیله‏اى قرار مى‏دهند براى این که پاى خودشان را در عراق و در بغداد مستحکم کنند. امریکا براى ماندن در عراق بهانه لازم دارد و این بهانه، ناامنى است. آنها براى این که دولت عراق نتواند به خدمات لازم بپردازد، این اوضاع ناامن را در کشور به وجود مى‏آورند، تا بهانه داشته باشند که بمانند. اختلافات را آنها به وجود مى‏آورند: دل سُنى را نسبت به شیعه، دل شیعه را نسبت به سُنى آن‏چنان چرکین مى‏کنند که نتوانند با این همه مشترکات، کنار هم قرار بگیرند. این، کار دشمن است. چرا ما این حقیقت را نمى‏فهمیم؟ سالهاى متمادى است - از زمان مرحوم آیت‏اللَّه بروجردى (رضوان‏اللَّه‏تعالى‏علیه) و بعضى از بزرگانِ علماى اهل سُنت در مصر - که این فکر پیدا شده که بیایید اختلافات را کنار بگذارید؛ سنى، سنى بماند؛ شیعه، شیعه بماند؛ عقاید خودتان را داشته باشید؛ اما با هم، دست در دست هم بگذارید. قرآن از زبان پیامبر اکرم به مسیحیان آن زمان مى‏گوید: «تعالوا الى کلمة سواء بیننا و بینکم الاّ نعبد الاّ اللَّه و لا نشرک به شیئا». آن وقت فرقه‏هاى مسلمان، با خداى واحد، پیغمبر واحد، قرآن واحد، قبله‏ى واحد، عبادت واحد، این همه مشترکات و مسلّمات، چند موضوع مورد اختلاف را وسیله قرار بدهند براى دشمنى! این، خیانت نیست؟ این، غرض‏ورزىِ غرض‏ورزان و غفلتِ غافلان نیست؟ هر کسى که در این زمینه تقصیرى بکند، پیش خداى متعال مؤاخَذ است؛ چه شیعه باشد، چه سُنى.

امروز دفاع از حزب‏اللَّه لبنان، بر همه‏ى جامعه اسلامى واجب است. ما با بصیرت مسأله را نگاه مى‏کنیم و براى ما روشن است که استکبار چه کار مى‏کند. ما در قضیه‏ى فلسطین هم به همان استحکامى ایستاده‏ایم، که در قضیه‏ى لبنان یا در قضیه‏ى عراق یا در قضیه‏ى افغانستان. ما مى‏بینیم که استکبار امریکایى با همراهى بعضى از دولتهاى خبیث اروپایى - مثل انگلیس که جزو سیاه‏چهره‏ترین دولتها و بدنام‏ترین آنها در این منطقه است - و با همکارى صهیونیستهاى ظالم و سفاک، تصمیم دارند ریشه‏ى اسلام را از این منطقه براندازند؛ چون مى‏بینند که اسلام در مقابل مطامع آنها ایستاده است. با تشکیل نظام جمهورى اسلامى و با بلند شدن پرچم اسلام در این منطقه، فهمیدند که اسلام زنده است. امروز احساسات اسلامى و تمایل براى مجاهدت در راه اسلام در همه‏ى کشورهاى اسلامى و در تمام این سرزمین بزرگ و پهناور و حساس - از ساحل اقیانوس اطلس تا ساحل اقیانوس آرام - زنده است. مردم شمال آفریقا، مردم خاورمیانه، مردم آسیا، مردم شرق آسیا، تا هر جا مسلمانها هستند، میل به احیاء هویت اسلامى و عزت اسلامى در آنها زنده است؛ نمى‏توانند این را از بین ببرند؛ ولى تلاش مى‏کنند. ما باید بیدار باشیم؛ ما باید هشیار باشیم. یک نمونه‏ى از ایستادگى اسلامى و مجاهدت اسلامى را شما امروز در لبنان مشاهده مى‏کنید. این همان ارتش بى‏رحم جرار صهیونیستى است که یک روزى به عنوان ارتش شکست‏ناپذیر معروف بود و در ظرف شش روز، ارتشهاى سه کشور اسلامى را شکست داد؛ اما امروز یک ماه است که با همه‏ى توان و با استفاده از تسلیحات امریکایى و کمک نظامى امریکا، خود را مى‏کُشد و مرتب از یک گروه مؤمن مجاهدِ «لا تأخذه فى اللَّه لومة لائم»، تودهنى مى‏خورد. این، نشان‏دهنده این است که امت اسلامى اگر دل به خدا بسپارد، مى‏تواند دشمنان اسلامى را متوقف کند.

پروردگارا! شر دشمنان اسلام را از سر امت اسلامى کوتاه کن. پروردگارا! ما را با وظائف خودمان در مقابله‏ى با دشمنان اسلام آشنا کن. پروردگارا! وظیفه‏ى مجاهدت در راه خدا - آن‏چنان که شایسته است - و توفیق آن را به همه‏ى ما عنایت بفرما. پروردگارا! دلهاى مسلمانان را به هم نزدیک کن؛ دستهاى آنها را در هم گره کن. پروردگارا! مردم مظلوم لبنان را از شر لشکر قسى‏القلب و بى‏رحم و سنگدل دشمن نجات بده. پروردگارا! رزمندگان مجاهد «حزب‏اللَّه» را در کنف حمایت خودت حفظ کن؛ آنها را منصور و مؤید بفرما. پروردگارا! عزت دنیاى اسلام را روزبه‏روز بیشتر کن؛ ما را مشمول ادعیه‏ى زاکیه‏ى حضرت بقیةاللَّه (ارواحنافداه) قرار بده؛ تعجیل در ظهور آن حضرت بفرما.


والسّلام علیکم و رحمةاللَّه و برکاته‏
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

آیت‌الله جنتی: سواستفاده رژیم‌صهیونیستی از وضعیت این روزهای سوریه جنایت بزرگی است/ آمریکا و هم‌پیمانانش باید پاسخگو باشند

آیت‌الله یزدی از ابتدای نهضت اسلامی نقش مهمی در روشنگری‌ها داشت/ در مقابل انحرافات و جریان نفوذ فریاد می‌کشید

باید نسبت به رعایت احکام دین تعصب داشته باشیم/مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با رسیدن به نقطه مطلوب، الگوی خوبی برای جهان اسلام خواهد بود

بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور در مجمع مشورتی حقوقی شورای نگهبان

جدیدترین آثار پژوهشکده شورای نگهبان منتشر شد

فیلم|حضور دکتر طحان‌نظیف در نشست علمی «حقوق ملت در قانون اساسی» در دانشگاه شهید باهنر

دکتر طحان نظیف: جریان دانشجویی همواره در تحولات اجتماعی ایران حضور موثر داشته/ قانون اساسی ترسیم کننده آرمان‌های جنبش دانشجویی است

سخنان آیت‌الله مدرسی یزدی پیرامون برخی مسائل روز

عَلَم مبارزه با استکبار از دست دانشجویان نمی‌افتد

نخستین شماره ماهنامه خبری پژوهشی پژوهشکده شورای نگهبان منتشر شد

پربازدید ها

سومین دوره آزمون ملی قانون اساسی برگزار می‌شود

آزمون ملی قانون اساسی چیست؟

«حتی اعدام هم برای اینها کم است»

الزامات و بایسته‌های اصلاح ساختار بودجه

نشست علمی«ظرفیت‌های شورای نگهبان و هیأت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام در اصلاح ساختار بودجه با نگاهی بر لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور»

دکتر مولابیگی: قانون اساسی کشورمان مبتنی بر جهان‌بینی اسلامی است و اقتباسی نیست

دکتر طحان‌نظیف: «قانون اساسی» محور تعامل قوا و سند انسجام ملی است

گزارش تصویری حضور دکتر طحان‌نظیف در دانشگاه شهید باهنر کرمان

گزارش تصویری حضور دکتر طحان‌نظیف در دانشگاه الزهرا (س)

فیلم|حضور دکتر طحان نظیف در برنامه «صف اول» به مناسبت سالروز تصویب قانون اساسی