کد خبر: ۷۲۵۸
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰- 17 November 2020
دکتر طحان نظیف در گفت‌وگوی ویژه خبری:

دقت شورا در بررسی مصوبات تامین حقوق مردم و هدف قانونگذار را به دنبال دارد/ تاکید شورا بر حمایت از مصوبات معیشتی

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: دقت شورای نگهبان در بررسی مصوباتی که ارتباط مستقیم با حقوق مردم دارد، موجب تصویب یک قانون جامع و دقیقی می‌شود که تامین حقوق مردم و هدف قانونگذار را به دنبال دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌‌رسانی شورای نگهبان، دکتر هادی طحان نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان دوشنبه شب (۲۶ آبان ۱۳۹۹) با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به سئوالات مجری این برنامه درباره مصوبات اخیر مجلس شورای اسلامی (مالیات بر خانه‌های خالی و یارانه کالاهای اساسی) پاسخ داد.

دکتر طحان نظیف با بیان اینکه شورای نگهبان با درنظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور از کلیت طرح‌هایی مانند پرداخت یارانه کالاهای اساسی حمایت می‌کند، گفت: براساس اصل ۷۵ قانون اساسی اگر مصوبه‌ای بار مالی داشته باشد، تایید هم شود، بازهم اجرایی نخواهد شد؛ چراکه رکن اصلی اجرای چنین مصوباتی تامین منابع مالی است.

وی با اشاره به مخالفت دولت با طرح پرداخت یارانه کالاهای اساسی به مردم تصریح کرد: نمایندگان مجلس در تصویب طرح‌ها باید منابع را درنظر گرفته و نظر موافق دولت را کسب و ضمیمه آن طرح کنند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان اضافه کرد: این مصوبه ( پرداخت یارانه کالاهای اساسی) به مجلس بازگشت داده شده و از نظر ما جای اصلاح دارد، امیدواریم منابع مشخص و قابل تحقق برای این مصوبه پیش بینی شود که در این صورت این مصوبه هم مثل سایر مصوبات مهر تایید شورای نگهبان را خواهد گرفت.

دکتر طحان نظیف با بیان اینکه ایراد اصل ۷۵ جزو پرتکرارترین ایرادات مصوبات است، اظهار داشت: اعضای شورای نگهبان در مراحل پیشینی برای تهیه طرح‌ها در مجلس، حضور ندارند، چرا که این حضور را خلاف استقلال مجلس می‌دانیم اما در عین حال، کارشناسان پژوهشکده شورای نگهبان تا حد امکان کمک کارشناسی کرده‌اند.

وی درباره نگاه شورای نگهبان به طرح‌هایی همچون مالیات بر خانه‌های خالی نیز خاطرنشان کرد: نه‌تنها با چنین مصوباتی (مالیات بر خانه‌های خالی) مخالف نیستیم، بلکه از اینگونه طرح‌ها و لوایح حمایت هم می‌کنیم، ما تلاش داریم در شرایط اقتصادی فعلی، گام‌هایی در جهت کمک به مردم برداریم.

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: ایرادات شورای نگهبان بر مصوبه خانه‌های خالی ناظر بر رعایت حقوق مردم بود و قابل حل هم هست؛ ما دقت داریم که به قصد کمک به عده‌ای از مردم، به عده دیگری اجحاف نشود.

دکتر طحان نظیف اضافه کرد: دقت شورای نگهبان در بررسی چنین مصوباتی که ارتباط مستقیم با حقوق مردم دارد، موجب تصویب یک قانون جامع و دقیقی می‌شود که تامین حقوق مردم و هدف قانونگذار را به دنبال دارد.

وی در توضیح ایرادات شورای نگهبان به مصوبه (مالیات بر خانه‌های خالی) گفت: ما درباره تعریف خانه خالی این ابهام را داشتیم که چه خانه‌هایی خالی هستند؟ که مجلس این ایراد را برطرف کرد. البته مهمترین ابهام این بود که اگر خانه‌ای دچار اختلاف قضایی شد یا اینکه خانه‌ای اجاره نرفت، چرا باید از چنین مواردی مالیات گرفته شود؟ که در نهایت بیش از ۲۰ ایراد به این مصوبه گرفته شد که قابل حل هست، البته دوستان مجلس هم اذعان داشتند که ایرادات ما، دقیق است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

لایحه دوفوریتی تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست در شورای نگهبان تایید شد

آیت‌الله خاتمی: نیروهای مسلح بازوهای پرتوان ملت هستند

ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند

گزارش تصویری بازدید آیت‌الله مدرسی یزدی از پژوهشکده شورای نگهبان

شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتما به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند/ ماجرای طبس یکی از بزرگترین شکست‌های آمریکاست و باید به جهانیان معرفی شود

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

پربازدید ها

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد