کد خبر: ۷۲۳۹
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹- 08 November 2020
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق:

نظام انتخاباتی آمریکا منجر به تضییع حقوق مردم آمریکا می‌شود

دکتر محمد مهدی غمامی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق گفت: نظام انتخاباتی آمریکا منجر به تضییع حقوق مردم آمریکا می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، دکتر محمد مهدی غمامی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق در چهارمین روز از سلسله نشست‌های تخصصی بررسی ساختار و فرآیند انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده آمریکا که به صورت مجازی توسط پژوهشكده شوراي نگهبان برگزار شد، درباره فرایند انتخابات ریاست جمهوری امریکا گفت: در فرایند انتخابات ریاست جمهوری امریکا فرد پیروز در انتخابات باید حداقل 270 رای الکترال کالج را کسب کند، تعداد 435 نماینده و 100 سناتور و 3 رأی در واشنگتن تعیین کننده نتیجه انتخابات می‌باشد.

وی ادامه داد: قوانین انتخابات ایالات متحده مبتنی بر فدارالیسم و جمعیت آرا الکترال کالج تنظیم شده است، رئیس جمهور و معاون رئیس جمهور برای یک دوره چهار ساله انتخاب می‌شوند، هر ایالت ساختاری برای الکترال کالج‌ها دارد و ایالات جنوبی تقریبا بیشتر از ایالات شمالی رای الکترال دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق با بیان اینکه نظام الکترال کالج تضییع حقوق مردم حتی در سطح ایالات است، تصریح کرد: عدم تطبیق آرا مردمی با آرا الکترال کالج، نمایانگر آرا مردمی بعد از فیلتراسیون حزبی هم نیست و الکترال کالج‌ها حقوق رنگین پوستان را تضییع می‌کند و مانع برابری در چینش حقوق مدنی است.

دکتر غمامی همچنین الکترال کالج را غربالگری دوباره آرا مردم برشمرد و گفت: برنده هر ایالت می تواند تمام آرای ایالت را تصاحب کند.

وی با بیان اینکه الکترال کالج‌ها مولفه ضروری فدرالیسم هستند، اظهار داشت: الکترال کالج‌ها از منظر حقوقی مولفه ضروری فدارالیسم هستند و از سیستم حزبی صیانت می‌کنند و مانع شکل گیری رئیس جمهوری قدرتمند ناشی از رأی مستقیم مردم هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق رای الکترال را نقطه مقابل عدم اعتماد به آرا مردمی دانست و تاکید کرد: در سیستم انتخاباتی آمریکا با ادعای جلوگیری از پوپولیسم و برابری آرا همگان از جمله بردگان و سایر مردم، معتقدند که عامه مردم، مصالح حکم رانی را نمی‌دانند، بنابراین نباید رئیس جمهور با رای مستقیم مردم انتخاب شود.

دکتر غمامی افزود: برده داری مدرن در نظام انتخاباتی امریکا وقتی نمود پیدا کرد که ایالتهای کوچک سفید پوست در مقایسه با سایر ایالتها حداقل سه رای بیشتر دارند، ایالتهای جنوبی که عموما افراد افریقایی تبار ساکن هستند یک سوم مردم شمال آرایشان از وزن و ارزش برخوردار است.

وی گفت: در نابرابری نظام الکترالها می‌توان به محروم شدن بردگان از حق رای اشاره کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق با تاکید بر اینکه ارزش رای در امریکا نسبت مستقیمی با زندگی در ایالتهای موثر دارد، یادآور شد: در خصوص ایالات خاکستری (ایالات غیرحزبی) نیز می توان گفت این ایالات خارج از قاعده فیلتراسیون حزبی است مانند میشگان که میزان مشارکت در ایالت سفید 16 درصد بیشتر است که با کنترل آرا از طریق الکترال کالج‌ها این مهندسی آرا به درستی انجام می‌شود، بنابراین ارزش رای یک امریکایی نسبت مستقیمی با جایی دارد که افراد در آن زندگی می‌کنند، بنابراین در ایالتهای موثر امکان مهاجرت نیز محدود و الگوی حفظ ترکیب لحاظ شده است.

دکتر غمامی ادامه داد: تا کنون 7000 لایحه برای حذف یا اصلاح الکترال کالج‌ها به کنگره ارائه شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

خون پاک شهدای حادثه تروریستی دمشق، مبدأ تحولات بزرگی می شود

تحقق مشارکت مردم در اقتصاد، وظیفه مسؤولین است

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

صهیونیسم جهانی از صحنه روزگار محو خواهد شد