کد خبر: ۷۲۳۲
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۷- 04 November 2020
پژوهشگر حقوق انتخاباتی:

انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا غیر دموکراتیک و تشریفاتی است

محمد سلیمانی پژوهشگر حقوق انتخاباتی گفت: انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا کاملا غیردموکراتیک و تشریفاتی برگزار می‌شود، نه اراده اکثریت محقق می‌شود و نه به حقوق اقلیت توجهی می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، محمد سلیمانی پژوهشگر حقوق انتخاباتی در سومین روز سلسله نشست‌های تخصصی بررسی ساختار و فرآیند انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده آمریکا که به صورت مجازی توسط پژوهشكده شوراي نگهبان برگزار شد، طی سخنانی با بیان اینکه انتخابات، شالوده، زیربنا و نیروی حیات بخش نظام دموکراتیک است، گفت: انتخابات دموكراتيك شش شاخصه و ویژگی دارد و بايد ميزان دموكراتيك بودن انتخابات آمريكا را بر اساس اين شاخصه ها سنجید و ارزیابی کرد.

وي «برابري ارزش آرا» را ويژگي نخست انتخابات دموكراتيك عنوان كرد و گفت: در نظام انتخاباتي آمريكا ساكنان ایالت‌های مختلف از وزن رأي متفاوتي با يكديگر برخوردارند و ميزان اثرگذاري و نقش رأي افراد در برخي ايالت ها 2 يا 3 برابر بيشتر از ايالت هاي ديگر است كه باعث عدم توان و تناسب و نابرابري در ارزش آراي شهروندان آمريكايي مي شود.

اين پژوهشگر حقوق انتخاباتي افزود: در همه نظام‌های انتخاباتي معمولاً به ازاي درصدي يا تعدادي از جمعيت، يك كرسي نمايندگي تعيين می‌شود تا عدالت انتخاباتي حاكم شود و ميان حق رأي افراد در ایالت‌های مختلف توازن و تناسبي برقرار شود اما در نظام انتخاباتي آمريكا، سهميه هاي الكترال كالج بطور نامتوازن توزيع شده است و بطور مثال در ايالت وايومينگ به ازاي هر 192.920 نفر، يك نماينده در الكترال كالج دارند و در ايالت فلوريدا به ازاي هر 740,611 يك نماينده در الكترال كالج حضور و حق رأي دارد.

محمد سليماني دومين ويژگي انتخابات دموكراتيك را «منظم و عادلانه بودن» آن خواند و گفت: انتخابات در آمريكا بطور سيستماتيك ناعادلانه است و نتايج نيز حكايت از بي عدالتي ساختاري دارد مثلاً در آمریکا رئیس جمهور مستقل معنا ندارد و تنها اعضای دو حزب جمهوری خواه یا دموکرات بطور جدی در رقابت‌های انتخاباتی با یکدیگر مبارزه می¬کنند. نظام انتخاباتی آمریکا جایی برای افراد مستقل یا حزب سوم باقی نمی‌گذارد و نهایتاً یکی از اعضای این دو حزب رئیس جمهور آمريكا خواهد شد.

وي افزود: از سال 1856 تا کنون 41 انتخابات ریاست جمهوري در آمریکا برگزار شده است و رئیس جمهور یا دموکرات بوده یا جمهوری خواه و هیچ کاندیدایی غیر از اعضای این دو حزب نتوانسته به عنوان یک رقیب جدی در رقابت‌های انتخاباتی ظاهر شود و همين نشان دهنده آن است كه ميان رقباي انتخابات يك تبعيض و نابرابري عميقي وجود دارد.

محمد سليماني سومين ويژگي انتخابات دموكراتيك را «تحقق اراده اكثريت» اعلام كرد و گفت: قاعده دموکراسی و مردم سالاری ایجاب می‌کند که رأی اکثریت ملاک نهایی و تصمیم گیری باشد اما در نظام انتخاباتی آمریکا اینگونه نیست و گاهی بازنده، برنده است.

وي با اشاره به سیستم نامتوازن تقسیم الکترول ها و سیستم WINNER TAKES ALL ادامه داد: در نظام انتخاباتي آمريكا گاهی پیروز انتخابات در مجموع رأی کمتری از شهروندان آمريكايي را نسبت به کاندیدای شکست خورده به دست آورده است ولي با اينحال به عنوان رئيس جمهور اعلام و معرفي شده و این اتفاق 5 مرتبه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رخ داده است.

پژوهشگر حقوق انتخاباتي «توجه به منافع اقليت ها» را شاخصه ديگر انتخابات دموكراتيك دانست و گفت: در هر ایالت، مردم آمریکا نمایندگان عضو هیئت انتخاب کنندگان را انتخاب می‌کنند و اگر حزبی اکثریت آرای مردم را بدست آورد همه آرای الکتورال و کرسی‌های هیئت انتخاب کنندگان آن ایالت را از آن خود می‌کند و در حقیقت اقلیت هرچند اقليت بزرگي باشد هیچ نقشی در تعیین رئیس جمهور آمریکا ندارد و میلیون‌ها رأي شهروندان آمريكايي صفر و هيچ تلقي می‌شود.

سليماني با ذكر مثالي ادامه داد: اگر در کالیفرنیا نامزد حزب الف 7 میلیون رأی آورد و نامزد حزب ب 6 میلیون و 900 هزار رأی بیاورد تمام این 6 میلیون و نهصد هزار نفر آرایشان به عنوان نخوانده و صفر تلقی می‌شود و هیچ ارزشی در انتخابات ندارند و نامزد الف، تمام 55 الکترول ایالت کالیفرنیا را به خود اختصاص می‌دهد. و همچنین اگر نامزد ب در ایالت آریزونا 1 میلیون و 200 هزار رأی بدست آورد و کاندیدای الف 1 میلیون و 100 هزار رأی، تمام 11 الکترول این ایالت به برنده اختصاص میابد. در واقع این یک میلیون 200 هزار نفر ایالت آریزونا از آن 6 میلیون 900 هزار نفر ایالت کالیفرنیا ارزش بیشتری دارند چون 11 نماينده در هيئت انتخاب كنندگان دارند ولي آن 6 ميليون و 900 هزار نفر هيچ نماینده‌ای در الكتروال كالج ندارند!

سليماني، پنجمين شاخصه انتخابات دموكراتيك را حق رأي براي همه شهروندان و مشاركت حداكثري در انتخابات مطرح كرد و گفت: در نظام انتخاباتي آمريكا حق رأي شهروندان به دلايل مختلف محدود و تضييع مي شود و امكان رأي دهي براي همه فراهم نيست. مثلا چهار میلیون آمريكايي از ساکنین قلمروهای تحت تسلط امریکا یعنی پورتوریکو، گوام، جزایر ماریانای شمالی، جزایر ویرجین و ساموآ نیز از حق رأی محروم هستند و نزديك به 6 ميليون آمريكايي كه دوران زندان يا مجازات هاي جرائم جنايي را سپري مي كنند حق شركت در انتخابات را ندارند.

وي در ادامه افزود: آمريكا علي رغم ادعاهاي زياد در برگزاري انتخابات دموكراتيك، فاقد شاخصه هاي اساسي چنين انتخاباتي است و انتخابات در اين كشور كاملا غيردموكراتيك و تشريفاتي برگزار مي شود، نه اراده اكثريت محقق مي شود و نه به حقوق اقليت توجهي مي شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند

گزارش تصویری بازدید آیت‌الله مدرسی یزدی از پژوهشکده شورای نگهبان

شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتما به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند/ ماجرای طبس یکی از بزرگترین شکست‌های آمریکاست و باید به جهانیان معرفی شود

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

پربازدید ها

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت