کد خبر: ۷۱۹۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۶- 20 October 2020
آیت الله اعرافی:

تبدیل تهدید کرونا به فرصت با پیشرفت علمی و همبستگی اجتماعی

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: از منظر اسلام حوادث طبیعی می‌تواند دارای انواع خیرات نیز باشد موجب برکات دنیوی همانند همبستگی اجتماعی و پیشرفت علمی نیز خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان به نقل از خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی در آیین اختتامیه همایش ملی چالش کرونا و زندگی مؤمنانه که به صورت مجازی برگزار شد، کرونا را یک تلنگر و بیدار باش برای جامعه بشری دانست و افزود: کمتر حادثه ای با چنین گستره‌ای از درگیری سابقه داشته است.

مدیر حوزه های علمیه ادامه داد: حجم و دامنه گسترده این بلای عمومی و جهانگیر بشر را با پرسش های نو و شرایط جدید مواجه کرده و بشر را به مواجهه اندیشمندانه فرا می خواند؛ در این میدان دانشگاه، حوزه و نهادهای علمی، فرهنگی و دینی باید پیشگام باشند و با تدابیر لازم، جامعه، مردم و مسؤولان را راهنمایی کنند.

وی با تصریح بر این که کرونا از یک سو تهدیدهای بزرگی را متوجه جامعه بشری کرد اما در دل این تهدید، فرصت های بالقوه ای وجود دارد، گفت: با برنامه ریزی و تدبیر می توان به این فرصت ها دست یافت؛ در آغاز تصور می شد پدیده کرونا امری زودگذر و کوتاه مدت است اما امروزه همه می دانند این پدیده میان مدت است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، در ادامه به تهدیدها و آسیب های کرونا اشاره کرد و گفت: کرونا بر معیشت مردم و نظام اقتصادی تأثیر گذاشته و همه کشورها از جمله کشور ما دچار شوک اقتصادی شده اند و معیشت مردم، مقوله کار، توزیع و خدمات را با چالش های جدی مواجه کرده است.

وی ادامه داد: نظام و پیوندهای اجتماعی به واسطه کرونا با تهدید جدی مواجه شده است که فاصله اجتماعی و شیوه های لازم برای غلبه بر این بیماری به نوعی گسست اجتماعی به وجود می آورد؛ هر چند از طریق مجازی و شیوه های نوین به نوعی می توان این گسست را جبران کرد اما برخی قسمت ها جبرانش دشوار است همانند دید و بازدیدها که در سطوح اندکی صورت می گیرد.

آیت الله اعرافی با بیان این که نظام های علمی و پیوندهای علمی به واسطه شیوع کرونا دچار ضعف شده اند، ادامه داد: مهم ترین آسیب کرونا تأثیرات روحی آن بر روی بشر است که اگر به درستی درمان نشود تأثیرات مخربی می تواند داشته باشد؛ نظام بهداشت و درمان نیز از این ناحیه با مشکلات بزرگی رو به رو است.

وی ادامه داد: تأثیرات و بازتاب های روحانی کرونا بر روی انسان، پایه آسیب های دیگر است زیرا اگر جهان درون ما آسیب ببیند، می تواند آسیب های دیگر را تقویت کند.

مدیر حوزه های علمیه تاب آوری مؤمنانه را به عنوان الگوی مقابله با تأثیرات روحانی کرونا مطرح کرد و گفت: این تاب آوری از متن دین برخواسته است؛ ما دارای تاب آوری شکلی، سطحی همچنین تاب آوری عمیق درونی هستیم؛ دین الگویی جامع از صبوری ارائه کرده که وظیفه ما شناخت این الگو، تبیین و نهادینه کردن آن است.

وی با بیان این که تاب آوری به عنوان پدیده درونی دارای نمادهای بیرونی است، به این نمادها اشاره کرد و افزود: چنانچه اساتید اخلاق بیان کرده اند فضلیت های روحی دارای خصوصیات، دانشی و بینشی، عاطفی و روحی همچنین بروز در رفتارها و بروز در سخنان است.

وی ادامه داد: براساس گفته اساتید اخلاق، اولین مؤلفه برای تاب آوری، تاب آوری دانشی، بینشی، عقلانی و سنجیده از حادثه است که پایه تاب آوری و مقاومت انسان در مقابله با چالش ها به شمار می رود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: این که پدیده طبیعی را اتفاقی ناگوار بدانیم به گونه ای که در آن، دست حکمت و مکان بهره گیری صحیحی وجود ندارد، موجب انفعال و شکستن انسان همچنین فروپاشی روحی و روانی در مقابله با حادثه خواهد شد.

وی اضافه کرد: از منظر اسلام حوادث طبیعی ضمن این که می تواند نوعی مجازات باشد اما در عین حال می تواند دارای انواع خیرات نیز باشد همانند این که گاهی کفاره گناهان یا وسیله تعالی بشر به شمار می رود و موجب برکات دنیوی همانند همبستگی اجتماعی و پیشرفت علمی نیز خواهد شد.

آیت الله اعرافی با تصریح بر این که از منظر اسلام هیچ حادثه طبیعی، پدیده ای زشت، منحوس و شر مطلق نیست، گفت: نگاه امیدوارنه، خیر مدار و مثبت به حوادث در این تفسیر اسلامی موج می زند.

وی ادامه داد: مؤلفه دوم، وضعیت درونی و روانی فرد است که انسان مؤمن در پرتو تفسیر و موازین اخلاقی، در برابر حوادث و وقایع صبور خواهد بود که صبر همان عزت نفس و حالت توانمندی و نشکستن است.

مدیر حوزه های علمیه اضافه کرد: مؤلفه سوم، نظامات رفتاری اعم از نظام اجتماعی و خانوادگی است که اسلام بر تکافل اجتماعی تأکید دارد و سامانه رفتاری، فقهی و حقوقی اسلام آدمیان را به همبستگی فرا می‌خواند؛ مؤلفه چهارم نیز گفتاری است که انسان در گفتار نیز نباید ناسپاسی کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

فیلم| آخرین نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان در سال ۱۴۰۲

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

پربازدید ها

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

اتمام بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس/ تعداد نهایی نامزد‌ها از ۱۵ هزار و ۲۰۰ نفر فراتر رفت؛ ۷۵ درصد داوطلبان تاییدصلاحیت شدند

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس و اساسنامه‌های دولت + جزئیات

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

نامزدهای انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی نمایندگان خود در شعب أخذ رأی را معرفی کنند

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود