کد خبر: ۷۱۸
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۸۶ - ۰۸:۱۸- 02 December 2007

شورای نگهبان سالروز «تصویب قانون‌اساسی» را گرامی‌داشت

شورای نگهبان طی بیانیه‌ای، سالروز تصویب قانون اساسی را گرامی‌داشت. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان در این بیانیه با اشاره به جایگاه و اهمیت قانون‌اساسی در نظام‌های سیاسی، این میثاق ‌نامه ملت ایران، حاصل نثار خون هزاران شهید عنوان شده است.

این نهاد همچنین خواستار تلاش مسؤلان برای به فعلیت رساندن ظرفیت‌های قانون اساسی شده و حرکت در مسیر آرمان‌های این ملت بزرگ را مقدمه شکوفائی دوباره تمدن اسلامی در بستر جمهوری اسلامی دانسته است.
متن کامل بیانیه شورای نگهبان به شرح زیر می‌باشد: 

بسم الله‌الرحمن‌الرحیم

قانون‌اساسی هر کشوری مبیّن آرمان‌های آن کشور و نیز ساز و کار و تشکیلاتی است که حرکت یک ملت را به سوی آن آرمان‌ها معطوف می‌دارد. بدیهی است که هر ملتی برای نیل به آرمان‌های خود در پاسداشت قانون‌اساسی که متضمن وثوق به اهداف متعالی است از هیچ تلاش و کوششی دریغ نورزد. همین گونه است که تعلل در اجرای قانون‌اساسی و یا حتی اجرای ناقص آن موجب می‌گردد علاوه بر آسیب جدی به نظام‌های سیاسی، راه ملت‌ها نیز دچار انحراف و یا انسداد گردد.
قانون‌اساسی جمهوری اسلامی ایران میثاق‌نامه‌ای است که ملت بزرگ ایران در نتیجه نهضت شکوهمند اسلامی و نثار خون هزاران شهید به دست آورده است. در پی نهضت عدالتخوانه‌ای که به مشروطیت منجر شد و نیز نهضت ضد استعماری که ملی شدن صنعت نفت را به ارمغان آورد، ملت بزرگ ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) یک انقلاب تمام عیار مکتبی و الهی را بنیان نهاد که ثمره نخستین آن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است. آن‌هم در زمانه‌ای که نظریه پردازان دنیای استکباری، پیروزی انقلاب‌ها را تنها در فاصله گرفتن بشریت از مدار دین می‌دانستند.
انقلاب‌ها دو وجه سلبی و ایجابی دارند؛ وجوهی که از یکسو مبین فروپاشی نظامی فاسد و فرسوده‌اند و از سوی دیگر مبین تلاش برای بنای نظامی نو که رشد و تعالی در چهارچوب آرمان‌های انقلابیان را زمینه سازی کند. بدیهی است که توفیق کامل انقلاب‌ها، تحقق هر دو وجه سلبی و ایجابی است. انقلاب اسلامی ایران در22بهمن 1357 با فروپاشیدن نظام ستم‌پیشه و طاغوتی دودمان پهلوی وجه سلبی خود را به خوبی نمایان ساخت؛ تدبیر هوشمندانه بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و اقدام سریع ایشان برای برگزاری همه‌پرسی نظام مطلوب ملت ایران نخستین گام بنیادین برای حرکت در مسیر وجه ایجابی انقلاب اسلامی بود. تشکیل مجلس خبرگان قانون اساسی با اتکای به رای مردم، تدوین قانون اساسی و به رای‌گذاشتن آن، تدابیر بعدی حضرت امام خمینی(ره) بود که با ترسیم الگوی نظام سیاسی و سازوکارهای کارکردی آن وجه ایجابی انقلاب اسلامی را تضمین می‌کرد.
در نهایت قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در طلیعه پانزدهمین قرن هجرت پیامبر اکرم، صلی الله علیه و آله و سلم، بنیانگذار مکتب رهایی بخش اسلام، تصویب و در پیشگاه ملت ایران قرار گرفت.
بر اساس این میثاق‌‌نامه، ملت ایران بر آن‌ است که با موازین اسلامی جامعه نمونه(اسوه) خود را بنا کند و از این رو، رسالت قانون اساسی آن است که شرایطی را بوجود آورد که در آن انسان با ارزشهای والا و جهانشمول اسلامی پرورش یابد و بتواند راه تشکیل امت واحد جهانی را هموار کند. این مهم با تحقق مدیریت و ولایت امر فقیهی جامع الشرایط که به عنوان رهبر شناخته می‌شود پیگیری می‌شود تا در پناه ولایت‌فقیه، ضرورت حرکت نظام جمهوری اسلامی در مسیر اسلام و باورهای الهی ملت ایران تضمین گردد.
یکی از آرمان های تاریخی ملت ایران که ابتدا در متمم قانون اساسی مشروطیت با هوشمندی شهید آیت‌الله شیخ فضل‌الله نوری(ره) بازتاب یافت؛ تضمین رعایت احکام الهی در روند تقنینی و اجرائی امور کشور است. بر اساس همین آرمان بلند بود که در قانون اساسی جمهوری اسلامی، نظارت موثر وکارآمد (استصوابی) شورای نگهبان به عنوان ضامن اسلامیت نظام و نیز تضمین‌کننده حرکت امور بر مدار قانون اساسی بر ارکان تقنینی و اجرائی کشور لحاظ گردید.
شورای‌نگهبان، ضمن گرامیداشت یاد و نام بنیانگذار انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) و ارج نهادن به تلاش تاریخی ملت ایران برای جمهوری اسلامی، سالگرد تصویب قانون اساسی را گرامی داشته و از خداوند متعال مسألت دارد تا در ظل توجهات حضرت صاحب‌الامر(عجل‌الله فرجه‌الشریف) و رهبری مدبرانه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله) مانند گذشته با صیانت از اصول قانون اساسی و تکیه بر شرع مقدس اسلام، راه دستیابی ملت ایران به آرمان‌های متعالی را هموارتر گرداند.
شورای نگهبان امیدوار است کلیه مسؤلان محترم، ضمن تلاش برای به فعلیت رساندن ظرفیت های قانون اساسی و تلاش بی‌شائبه برای خدمت به ملت مسلمان ایران، ضمن حرکت در مسیر آرمان‌های این ملت بزرگ، شرایط شکوفائی دوباره تمدن اسلامی را در بستر جمهوری اسلامی فراهم کنند و ایران عزیز به عنوان اسوه و الگویی از یک نظام الهی برای سعادتمندی ابنای بشر و مقدمه‌ای برای تمنای فراگیر ظهور حضرت صاحب‌الامر(عج) در جهان متجلی گردد.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند

گزارش تصویری بازدید آیت‌الله مدرسی یزدی از پژوهشکده شورای نگهبان

شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتما به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند/ ماجرای طبس یکی از بزرگترین شکست‌های آمریکاست و باید به جهانیان معرفی شود

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

پربازدید ها

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد