کد خبر: ۷۱۷۶
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۸- 08 October 2020
آیت الله شب زنده دار مطرح کرد؛

فرهنگ عاشورا و اربعین بستری برای ترقی معنوی انسان

آیت الله شب زنده دار با بیان اینکه حادثه عاشورا و اربعین فراموش ناشدنی است، گفت: نباید بگذاریم واقعه عاشورا و اربعین به فراموشی سپرده شود و حتی در برخی جوامع محجور شود.

فرهنگ عاشورا و اربعین بستری برای ترقی معنوی انسان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان به نقل از خبرگزاری رسا، آیت الله شب زنده دار عضو فقهای شورای نگهبان، در درس خارج خود، به تبیین اهمیت روز اربعین پرداخت و گفت: بزرگترین نعمت خداوند به بشریت نعمت هدایت است؛ سیدالشهدا با نهضت عاشورا و اسارت خانواده خود سبب شد تا اینکه بشریت از جهالت به سوی عقلانیت هدایت شوند.

آیت الله شب زنده دار ابراز داشت: در اسلام، قبل از واقعه عاشورا برای چهلم فوت کسی مراسم ویژه ای نبوده با اینکه اتفاق های ویژه ای در تاریخ اسلام روی داده است؛ زیرا که واقعه عاشورا سبب بقا و احیای دین اسلام شده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: اگر واقعه عاشورا نبود، دین اسلام خاتمه می یافت و به طور کلی محو می شد؛ از این رو استمرار و بقای دین اسلام و مذهب شیعه مرهون قضیه عاشورا است.

آیت الله شب زنده دار با اینکه ائمه اطهار(ع) می خواستند به طرق مختلف حادثه عاشورا فراموش و کمرنگ نشود، گفت: در روایات اهل بیت(ع) در تمام طول سال و در ایام خاص زیارت سیدالشهدا وارد شده است و همچنین توصیه شده که نمازهای یومیه با تربت کربلا خوانده شود تا اینکه در طول روز چندین بار یادآور حادثه عاشورا باشیم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه حادثه عاشورایی فراموش شدنی نیست، گفت: یکی از نمادهای بزرگداشت و یاد عاشورا مسأله اربعین است که زیارت خاصه و پیاده روی در این روز وارد شده است.

آیت الله شب زنده دار بیان کرد: تمام شیعیان وظیفه دارند که یاد عاشورا، اربعین و عزاداری سیدالشهدا را حفظ کنند؛ هرچند امسال برای برخی از شیوه های برگزاری این گونه مراسمات موانعی پیش آمده است؛ ولی باید از جهات دیگر مجالس عزاداری سیدالشهدا را احیا کرد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ابراز داشت: امسال برای راهپیمایی و تجمع اربعین محذوری به وجود آمده و وظیفه شرعی ما این است که بدان محذورات توجه داشته باشیم؛ اما باید زیارت از راه دور و مجالس روضه به صورت مجازی یا برگزاری مراسم عزاداری با رعایت پروتکل های بهداشتی و با فاصله اجتماعی برگزار شود.

آیت الله شب زنده دار بیان کرد: در مسأله عاشورا باید قدم صدق با امام حسین(ع) و یاران او داشته باشیم و اهداف، مقاصد و آرمان‌های سید الشهدا را از قیام خود یادآوری کنیم و همچنین باید هر فردی با وصل شدن به فرهنگ و معارف عاشورا و اربعین خود را در معنویت ترقی دهد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ابزار داشت: نباید بگذاریم واقعه عاشورا و اربعین به فراموشی سپرده شود و حتی این شعائر شیعی در برخی جوامع اسلامی مورد محجوریت قرار گیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات