کد خبر: ۷۱۷۵
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۵- 09 October 2020
دکتر طحان نظیف در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

نمایندگان مجلس صرفاً حوزه انتخابیه خود را در نظر نگیرند/ برخی نامزد‌های نمایندگی با تفکر ملی رأی نمی‌آورند!

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: نماینده با نگاهی کلان در قانون‌گذاری و نظارت، نباید صرفاً حوزه انتخابیه خود را در نظر بگیرد.

نمایندگان مجلس صرفاً حوزه انتخابیه خود را در نظر نگیرند/ برخی نامزد‌های نمایندگی با تفکر ملی رأی نمی‌آورند!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان دکتر هادی طحان‌نظیف، عضو حقوقدان شورای نگهبان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با یادآوری اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دو حوزه قانون‌گذاری و نظارت کلان صلاحیت دارند، گفت: قانون‌گذاری بهتر در خلال یک نظارت بهتر رخ می‌دهد؛ چراکه در مقام عمل، مشکلات و مسائل مختلف دیده می‌شود.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با تأکید بر اینکه سطح آگاهی مردم باید از قانون اساسی، قوانین دیگر و صلاحیت مسئولان و مقامات کشور بالا برود، بیان کرد: طبیعتاً نماینده با نگاهی کلان در قانون‌گذاری و نظارت، نباید صرفاً حوزه انتخابیه‌ خود را در نظر بگیرد، البته از یک نگاه این مراجعات مردمی را هم نمی‌توان بی وجه دانست؛ زیرا ممکن است همین مراجعات، نظارت را تا حدودی رقم بزند و نماینده را از وجود ایراد در قانون یا سیستم نظارت با مطالباتی ملی‌تر، آگاه کند.

دکتر طحان‌نظیف افزود: البته میان نمایندگان دوره‌های پیشین، افرادی بودند که در امور اجرایی مداخلاتی می‌کردند، در نتیجه با اعمال فشار به قوه مجریه، می‌توان گفت خارج از صلاحیت خود عمل کرده‌اند. در این شورا صلاحیت نامزدهای نمایندگی مجلس بر اساس قانون انتخابات بررسی می‌شود و در قانون، نوع برنامه‌های کاندیداها به عنوان مؤلفه بررسی صلاحیت ذکر نشده است.

او ادامه داد: از نمایندگان انتظاری بیش از قانون‌گذاری و نظارت نباید داشت؛ یعنی افراد در روز انتخابات باید بدانند از نماینده چه می‌خواهند و توقعی جز قانون‌گذاری و نظارت کلان نداشته باشند. رأی دادن به نماینده برای آسفالت کردن جلوی خانه‌ها یا موارد جزئی دیگر اشتباه است. به علاوه اگر نامزدی در انتخابات برای مردم چنین مسائلی را بیان کرده باشد، او هم ندانسته از نمایندگی چه می‌خواهد و در نتیجه تصور درستی از جایگاهش نداشته است.

دکتر طحان‌نظیف یادآور شد: در برخی ادوار به موضوع قانون‌گذاری و در برخی دوره‌ها به نظارت توجه بیشتر شده است که در این دوره از مجلس هم شاهد تأکید بیشتر بر نظارت هستیم. این نگاه مطلوب و مثبت است، قانون‌گذاریِ صرف باعث تورم قانونی می‌شود و حتی گاهی بر ابهام‌ها و تعارض‌ها می‌افزاید.

او افزود: برای نمونه اخیرا به دلیل مراجعه کشاورزان به نمایندگان مجلس و اعتراض به نحوه نرخ گذاری دولت در محصولات اساسی کشاورزی، شاهد فعال شدن مجلس در مسیر اصلاح قیمت گذاری‌ این محصول بودیم. از این‌گونه مراجعات است که مجلس به نظارت کلان و پس از آن به قانون‌گذاری کلان می‌رسد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه افراد در مراجعاتشان توقع داشته باشند مسائل شخصی خود را حل کنند، چندان با وظایف نمایندگی سازگار نیست، گفت: البته از نگاه فرهنگی باید در این زمینه برنامه ریزی و فعالیت کرد. ضمناً در نظام حقوقی ما مردم با نمایندگانشان نسبت به دیگر مسئولان و نهادها مانند وزیران یا غیره ارتباط بیشتری دارند و همین دلیلی بر مراجعات مذکور است.

دکتر طحان‌نظیف ادامه داد: سازوکارها باید به نحوی قرار داده شود که دسترسی مردم به مسئولان افزایش یابد و البته لزوماً این دسترسی حضوری نیست. با در نظر گرفتن سطوحی در سیستم اجرایی مانند شورای شهر، بخشداری و ... دیگر نیاز نیست، افراد برای طرح نیازهای شخصی و درستشان، حتماً به نماینده مراجعه کنند و از سویی نماینده هم می‌تواند به وظایف کلانش رسیدگی کند. زیرا اگرچه ممکن است یک نماینده از شهری کوچک انتخاب شود، اما باید درباره کل کشور تصمیم بگیرد، قانون‌گذاری کند و نظارت کلان داشته باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

عملیات «وعده صادق» پاسخ به شرارت‌های رژیم صهیونیستی بود

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

مصارف مالیات به خوبی برای شهروندان تبیین شود

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

به دغدغه‌های مراجع عظام تقلید در بانکداری توجه جدی شود

تسلیت آیت‌الله اعرافی در پی درگذشت دکتر پرویز داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

«وعده صادق» ضربِ شست ایران به دنیا بود؛ شورای امنیت نتوانست قطعنامه علیه ما تصویب کند

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد