کد خبر: ۷۱۶۳
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸- 29 September 2020
روایت دکتر طحان نظیف از آنچه در جلسه شورای نگهبان مطرح شد؛

تاکید فقهای معظم شورا بر حضور فعال و موثر جمهوری اسلامی ایران در صحنه‌ها و مجامع بین‌المللی

عضو حقوقدان شورای نگهبان نوشت: تاکید فقهای معظم شورای نگهبان بر حضور فعال و موثر جمهوری اسلامی ایران در صحنه‌ها و مجامع بین‌المللی برایم بسیار جالب و جذاب بود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، دکتر هادی طحان نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان در مطلبی با عنوان «گزارش ۴۸» در اینستاگرام خود نوشت: چهارشنبه دوم مهرماه ۱۳۹۹، شورای نگهبان جلسه داشت.
 
چهار مصوبه مجلس در دستور کار شورا بود. «لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در موسسه بین‌المللی تحلیل سامانه‌های کاربردی»، «طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه محیط زیست»، «لایحه اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان» و «طرح الحاق یک بند به تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور» که همگی مصوباتی بود که در مراحل قبل به خاطر برخی ابهامات و ایرادات، از طرف شورا به مجلس بازگردانده و مجددا پس از اصلاح در مجلس برای شورا ارسال شده بودند.

در بررسی لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در موسسه بین‌المللی تحلیل سامانه‌های کاربردی، مباحث فراوانی در خصوص حق شرط و تحفظ‌هایی که در ماده واحده ذکر شده است، صورت گرفت و اینکه آیا این شروط، رافع اشکال فقهای شورا نسبت به مصوبه هست یا خیر؟ اما در این میان تاکید فقهای معظم شورا بر حضور فعال و موثر جمهوری اسلامی ایران در صحنه‌ها و مجامع بین‌المللی برایم بسیار جالب و جذاب بود.
 
تاکید فقهای معظم شورا بر حضور فعال و موثر جمهوری اسلامی ایران در صحنه‌ها و مجامع بین‌المللی
 
در لایحه اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان، ایراد سابق شورا نسبت به ماده (۱) مصوبه این بود که کلیه اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان باید به رعایت «احکام و ارزش‌های اسلامی و شئون انقلاب اسلامی» مقید گردد. من نیز که به نمایندگی شورا در کمیسیون مربوطه حاضر شده بودم، ضمن ارائه گزارشی از فرآیند اصلاح مصوبه، عرض کردم اکنون ماده (۱) مقید به این امر گردیده است.

در طرح الحاق یک بند به تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور نیز شورای نگهبان ایرادات و ابهامات زیادی را مطرح کرده بود، اما مهمترین ایراد شورا به این طرح، ایراد اصل ۵۲ قانون اساسی بود به این نحو که از نظر شورای نگهبان، تنها احکامی که در قانون بودجه مسبوق به سابقه هستند در اصلاحیه‌های این قانون قابل اصلاح می‌باشند و طرح‌هایی که در قانون بودجه حکمی نسبت به آن‌ها وجود ندارند، دیگر اصلاح بودجه محسوب نمی‌شوند. مجلس هم برای رفع این ایراد شورا، شمول مصوبه را صرفا به احکام مربوط به طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای مذکور در قانون بودجه محدود کرده بود که از نظر اکثریت اعضا، این ایراد اساسی و بسیاری از ایرادات دیگر مرتفع شده بود، اما تعداد کمی از اشکالات و ابهامات سابق همچنان باقی بودند.

همچنین در خصوص طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه محیط زیست مقرر گردید قوانین و احکام مذکور در مصوبه، مورد بررسی‌های کارشناسی بیشتری قرار گیرند.
 
انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

خون پاک شهدای حادثه تروریستی دمشق، مبدأ تحولات بزرگی می شود

تحقق مشارکت مردم در اقتصاد، وظیفه مسؤولین است

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند