کد خبر: ۷۱۳۴
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۴- 15 September 2020
دوستدار خمینی

یادمان| آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی

مجاهدات قریب ۱۹ ساله آیت‌الله خزعلی در شورای نگهبان از نقاط درخشان کارنامه‌ی پربار وی در دوران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به حساب می‌آید.
یادمان| آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی
 
آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی در یکم فروردین ۱۳۰۴ در بروجرد چشم به جهان گشود. ایشان مکتب را در همان بروجرد گذراند و در سنین ۸-۹ سالگی به همراه خانواده به مشهد مقدس کوچ کرده و دوره ابتدایی و متوسطه را در مشهد سپری نمود. پس از سقوط رضاخان در حدود سال ۱۳۲۱ دروس حوزوی را در مشهد شروع کرد. وی دروس مقدماتی را نزد اساتیدی، چون شیخ علی‌اکبر صدرزاده، شیخ محمدرضا دامغانی، محقق قوچانی، سیداحمد یزدی و حاج ابوالقاسم قمی طی کرد. رسائل، مکاسب و کفایه را نیز از محضر دو استاد نام‌آور مشهد، حضرات آیات حاج شیخ مجتبی قزوینی و حاج شیخ هاشم قزوینی بهره گرفت.

آیت‌الله خزعلی برای ادامه و تکمیل تحصیلات، در سال ۱۳۲۷ به قم مهاجرت نموده و دروس سطح عالی را در محضر بزرگانی، چون آیت‌الله العظمی بروجردی، حضرت امام خمینی (ره)، آیت‌الله العظمی سیدمحمد حجت، آیت‌الله العظمی سیدمحمدتقی خوانساری و علامه طباطبایی گذراند. با شروع نهضت امام راحل (ره) به سرعت به صف یاران پیش‌قراول آن حضرت شتافت. مبارزات دامنه‌دار و فعالیت‌های گسترده تبلیغی بر علیه رژیم شاه در طول سال‌های پیش از انقلاب باعث گردید تا به زندان افتاده و بار‌ها به مناطق مختلف تبعید شود. در روز‌های منتهی به پیروزی انقلاب، یکی از فرزندان ایشان به نام حسین در جریان تظاهراتی ضدطاغوتی در قم به شهادت رسید.
 
یادمان| آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی

با پیروزی انقلاب در سنگرهایی، چون مجلس خبرگان تدوین قانون اساسی، شورای نگهبان، مجلس خبرگان رهبری، شورای بازنگری قانون اساسی و مجمع تشخیص مصلحت نظام در خدمت نظام مقدس جمهوری اسلامی قرار گرفت. تقید و ارادت مثال‌زدنی ایشان به ساحت قدسی حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (ع) میراث ارزشمند بنیاد بین‌المللی غدیر را به یادگار گذاشت.
 
یادمان| آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی

مجاهدات قریب ۱۹ ساله در شورای نگهبان از نقاط درخشان کارنامه‌ی پربار وی در دوران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به حساب می‌آید. قضایای تأسف‌بار فتنه‌ی ۸۸ مجال آشکار بروز و ظهور فتوت و مردانگی این مرد خدا در دفاع از ساحت ولایت بود. این شخصیت کم‌نظیر که توأمان حافظ کل قرآن و نهج‌البلاغه بود از شدت علاقه وصیت نمود که بر سنگ قبرش بنویسند «ابوالقاسم خزعلی، دوستدار آیت‌الله خمینی».
 
یادمان| آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی

سرانجام آیت‌الله خزعلی پس از طی دوران سخت بیمار، در ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ دعوت حق را لبیک گفته و به لقاءالله پیوست. حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای طی پیام تسلیتی ایشان را «عالمی عامل و پرهیزگار نامیدند که عمر با برکتش سرشار از نقطه‌های درخشان بوده و دفاع شجاعانه از امام در دوران اختناق، صبر جمیل بر شهادت فرزند و حضور در مسئولیت‌های سنگین پس از انقلاب را از سرفصل‌های مهم زندگی این عالم متقی و پرکار، عنوان نمودند».
 
یادمان| آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی

انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

خون پاک شهدای حادثه تروریستی دمشق، مبدأ تحولات بزرگی می شود

تحقق مشارکت مردم در اقتصاد، وظیفه مسؤولین است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد