کد خبر: ۷۰۳
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۸۶ - ۱۷:۱۲- 10 November 2007
دکترکدخدایی:

انتخابات رایانه‌ای مجلس هشتم منتفی است

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به نزدیکی اتمام مهلت ارائه نرم‌افزار رایانه‌ای انتخابات از سوی وزارت کشور گفت: از نظر شورای نگهبان برگزاری انتخابات رایانه‌ای منتفی است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، دکتر کدخدایی امروز شنبه در نشست خبری با خبرنگاران، گفت:«شورای نگهبان رایانه‌ای شدن انتخابات را یک ضرورت و الزام می‌داند و کسی تردید ندارد که باید برای رایانه ای شدن در انتخابات تلاش کرد، اما این ضرورت نیازمند مقدماتی است که آن هم واجب است و متأسفانه تاکنون محقق نشده است».
وی توجه به سه مقدمه «فرهنگی-اجتماعی»، «امورفنی و اجرایی» و «حقوقی و قانونی» را لازمه رایانه ای شدن انتخابات دانست و گفت: افکار عمومی و احزاب و گروهها، نیازمند اطمینان از صحت و سلامت انتخابات هستند و شورای نگهبان موظف است نسبت به حسن برگزاری انتخابات اطمینان حاصل کند و به جامعه اطمینان بدهد.
وی با اشاره به اینکه برگزاری رایانه‌ای انتخابات، نیازمند توجه به امور فنی و اجرایی و بهبود زیر ساخت‌ها است، گفت: تا آنجایی که اطلاع داریم این زیرساختها در بخشی انجام شده اما برای برگزاری انتخابات سراسری کافی نیست.
وی گفت: برگزاری رایانه‌ای انتخابات نیازمند نیروی انسانی کافی در بعد اجرا و نظارت است که این مسئله نیز تاکنون محقق نشده است.
کدخدایی با اشاره به ضعف‌های قانونی برگزاری انتخابات رایانه‌ای، خاطرنشان کرد: قانون انتخابات موجود، مطابق با روشهای سنتی و دستی است و لازم است مطابق رایانه‌ای برگزار شدن انتخابات، اصلاح گردد. اما تاکنون اقدامی در جهت اصلاح قانون انتخابات و تطبیق آن با شرایط رایانه‌ای شدن به عمل نیامده است.
به گفته کدخدایی انجام انتخابات رایانه‌ای نیازمند اطمینان بخشی به افکار عمومی است که این موضوع نیز باید از قبل مورد توجه قرار گیرد تا احزاب و مردم نسبت به صحت و سلامت انتخابات اطمینان حاصل نمایند.
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به جلسات کارشناسی متعدد شورای نگهبان با وزارت کشور، ضمن تشکر از تلاشهای وزارت کشور، گفت: متأسفانه وزارت کشور تا امروز طرحی را که براساس زمانبندی باید به شورای نگهبان ارائه می‌داد، ارائه نداده است و هنوز نتوانسته است نظرات شورای نگهبان را در این خصوص تأمین کند.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: طبق توافقات آخرین مهلت ارائه برنامه نرم‌افزاری آخر آبان ماه بود که با این حساب فرصت وزارت کشور برای این امر از دست رفته تلقی می‌شود.
کدخدایی گفت: جز کلیاتی در مورد مسائل ابتدایی رایانه‌ای شدن انتخابات تاکنون وزارت کشور برنامه‌ای به شورای نگهبان ارائه نکرده است و موارد ابتدایی و کلیات نیز نمی‌تواند راهگشا باشد. بنابراین، بحث رایانه‌ای شدن انتخابات مجلس هشتم به صورت جامع منتفی است.
وی یادآور شد: شورای نگهبان در مورد تجمیع آراء به صورت رایانه ای پیشقدم بوده است و از انتخابات میاندوره ای مجلس ششم و نیز انتخابات مجلس هفتم، ریاست‌جمهوری نهم و مجلس خبرگان رهبری، تجمیع آراء را به صورت رایانه‌ای انجام داد.
وی افزود: باتوجه به شرایط کنونی، در انتخابات مجلس هشتم تنها در دو مرحله ثبت‌نام داوطلبان و تجمیع آرا می‌توان امور انتخابات را به صورت رایانه‌ای انجام داد.
وی در پاسخ به پرسشی درباره برگزاری انتخابات رایانه‌ای به صورت آزمایشی گفت: چندبار وزارت کشور برای نهادهای داخلی خود انتخابات آزمایشی برگزار کرد و این موارد هم اشکالات متعددی داشت.
وی افزود: پیشنهاد ما این است که در برخی استان‌ها و حوزه های انتخابیه‌ای که تعداد نمایندگان و رای‌دهندگان اندک است، انتخابات رایانه‌ای به صورت آزمایشی و همزمان به صورت دستی صورت گیرد.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

خون پاک شهدای حادثه تروریستی دمشق، مبدأ تحولات بزرگی می شود

تحقق مشارکت مردم در اقتصاد، وظیفه مسؤولین است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد