کد خبر: ۶۹۷۴
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰- 18 July 2020
دکتر کدخدایی:

شورای نگهبان از انتقاد‌های دلسوزانه استقبال می‌کند

قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه از انتقاد‌های دلسوزانه استقبال می‌کنیم، گفت: در شورای نگهبان اگر جایی ببینیم که رویه‌ها متناسب با شرایط روز نیست، حتماً این رویه‌ها را اصلاح می‌کنیم.
شورای نگهبان از انتقاد‌های دلسوزانه استقبال می‌کند
 
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، دکتر عباسعلی کدخدایی قائم‌مقام دبیر و سخنگوی شورای نگهبان در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سئوال که نظر شما درباره تحریم تعدادی از اعضای شورای نگهبان از سوی آمریکا گفت: دشمنان انقلاب اسلامی کار‌های احمقانه زیادی انجام می‌دهند و این مسأله اولین باری هم نبود که چنین کاری را دولت امریکا انجام داده باشد.

وی افزود: بار‌ها در طول ۴۱ سال گذشته شاهد دخالت‌های امریکا و مقامات امریکایی که خلاف مقررات‌های بین‌المللی است، بوده‌ایم؛ طبیعتاً این مسأله (تحریم اعضای شورای نگهبان) نیز در همان راستا ارزیابی می‌شود که قطعاً دخالت خلاف منشور سازمان بین‌الملل در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران بوده است.

قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان خاطرنشان کرد: جالب اینجاست که شورای نگهبان هیچ‌گونه ارتباطات تجاری و اقتصادی ندارد که امریکا دست به تحریم اعضای شورای نگهبان زده است، آن‌ها به استناد مبانی حقوق بشری خودشان چنین تحریمی را انجام داده‌اند در حالی‌که حوادثی که اخیراً در داخل امریکا رخ داده، نشان از این دارد که مهمترین ناقض حقوق بشر خود دولت امریکا است.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه تحریم امریکا اهمیت جایگاه شورای نگهبان را نشان می‌دهد، گفت: ما از دشمنان انتظار نداریم، اما از دوستان انتظار داریم که حداقل حقایق را به درستی ببینند و اخبار را به درستی رصد کنند و اگر قرار است انتقادی داشته باشند که ما هم انتقادپذیر هستیم، انتقاد‌ها را بر اساس اخبار صحیح به شورای نگهبان داشته باشد.

وی افزود: آنچه مورد گلایه واقع می‌شود و مطالبی که برخی دوستان در قالب انتقاد مطرح می‌کنند، اساس درستی نداشته و طبق خبر صحیح و دقیقی مطرح نشده است بلکه بر اساس خبر کذب تحلیل‌های مختلفی در رسانه‌ها و در برخی تریبون‌های رسمی منتشر و بیان می‌شود.

عضو حقوقدان شورای نگهبان ادامه داد: البته همان‌طور که آیت‌الله جنتی اعلام کردند، هیچ‌کدام از این هجمه‌ها، در اراده و انجام وظایف اعضای شورای نگهبان خللی ایجاد نخواهد کرد.

دکتر کدخدایی با بیان اینکه گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل، ترور ناجوانمردانه شهید سرافراز سپهبد حاج قاسم سلیمانی را نقض قوانین بین‌الملل و منشور سازمان ملل اعلام کرد، افزود: این مسأله نشان می‌دهد اینگونه اقدامات از جهت حقوق بین‌الملل به‌هیچ‌عنوان موجه نیست و خلاف مقررات بین‌المللی است و مردم شریف ایران اسلامی همیشه و در همه مواقع حساس، پاسخ محکمی را به رژیم امریکا و مقامات امریکا داده و می‌دهند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سئوال که در گام دوم انقلاب آیا شورای نگهبان تحولاتی را خواهد داشت، گفت: اساساً تحولات سیاسی-اجتماعی در کشورها، تحولات رو به رشدی است که در کشور ما نیز به این صورت است؛ مثلاً نمی‌توان انتخابات دهه شصت را با انتخابات دهه نود یکسان فرض کرد؛ لذا همه نهاد‌ها باید خودشان را با توجه به شرایط روز و اقتضائات زمان منطبق کنند که بخشی از این‌ها بر عهده خود آن نهاد و دستگاه است و بخشی نیز برگشت پیدا می‌کند به سایر نهادها؛ مثلاً درخصوص وظیفه شورای نگهبان در نظارت بر انتخابات، نیازمند اصلاح قوانین انتخاباتی هستیم و بار‌ها این مطالبه را نیز داشته‌ایم که تاکنون مجالس گذشته، کمتر به این مسأله جامع عمل پوشانده‌اند و البته امیدوارم که در مجلس جدید اصلاحات لازم بر روی دو قانون انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی انجام شود.

وی افزود: اگر قوانین بر اساس سیاست‌های کلی نظام قانونگذاری و سیاست‌های کلی انتخابات که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، اصلاح و منطبق با این سیاست‌های کلی باشند، ما هم بهتر می‌توانیم اقدامات خود را هم در حوزه تقنینی و هم در حوزه نظارت بر انتخابات انجام دهیم؛ و این قول را خواهیم داد که اگر قوانین اصلاح شوند شورای نگهبان هم همراه با اصلاح قوانین، اقدامات شفاف‌تر و روشن‌تری را در حوزه عملکرد خود داشته باشد.

وی اضافه کرد: ایجاد تحولات، پیشرفت و شفاف‌سازی طبیعتاً مورد مطالبه ما هم است و إن‌شاءالله تلاش خواهد شد تحولی را در روند عملکرد شورای نگهبان شاهد باشیم.

قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان در پاسخ به سئوالی مبنی بر این که عملکرد چهل ساله شورای نگهبان را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: البته این را باید ناظران بیرون از شورای نگهبان اعلام‌نظر کنند؛ اما فکر می‌کنم، اندیشه بسیار دقیقی که در ابتدا توسط خبرگان قانون اساسی انجام شد و یک نهاد ناظری را برای پاسداری از جمهوریت و اسلامیت قرار دادند، اندیشه بنیادینی بود.

وی افزود: اگر چنین نهادی در جمهوری اسلامی ایران وجود نداشت، طبیعتاً مشکلات فراوانی می‌توانست برای نظام اسلامی بوجود بیاید؛ کما اینکه برخی از کشور‌هایی که تحولات اساسی در آن‌ها افتاده است، شاید در همسایگی کشور ایران ملاحظه بکنید، می‌بینیم جای یک نهادِ ثابتِ نظارتی خالی است و اگر آن نهاد نظارتی می‌بود این مشکلاتی را که مردم آن کشور دارند، الان نمی‌داشتند.

دکتر کدخدایی ادامه داد: ضمن اینکه در همه کشور‌های دنیا نهاد‌های مشابه شورای نگهبان وجود دارد تا از ارزش‌هایی که در قالب قانون اساسی آمده، حفاظت و حراست کند؛ لذا این موضوع امر مرسومی است و باید التزام به این ارزش‌ها دارای سازوکاری باشد که نهادی مثل شورای نگهبان وظیفه‌ای در این چارچوب دارد.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه قوانین و مقررات باید منطبق با موازین اسلامی باشد، گفت: فقهای شورای نگهبان عامل اصلی پاسداری از اسلامیت نظام هستند و با انطباق مصوبات با موازین اسلامی این وظیفه مهم را انجام می‌دهند.

وی افزود: وقتی پاسداری از جمهوریت یعنی رأی مردم در انتخابات‌ها مطرح می‌شود، باید نسبت به این مسأله نظارت وجود داشته باشد؛ چراکه اگر انتخابات بدون نظارت برگزار شود، می‌تواند انحرافاتی را در کشور به وجود بیاورد.

قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان در پاسخ به این سئوال که بیشترین انتقاد‌ها به شورای نگهبان و دلیل آن چیست، گفت: عمدتاً در امر نظارت بر انتخابات است؛ چرا که این امر در فضای سیاسی کشور انجام می‌شود و مردم با این موضوع بیشتر درگیر هستند و دلایل آن نیز فقدان قوانین لازم و متناسب با شرایط روز است، بخشی نیز مربوط به بی‌اطلاعی افراد می‌شود، اگرچه افراد دلسوز را می‌بینیم که گاهی‌اوقات انتقاد‌هایی را دارند، و بخش دیگر هم مربوط به این است که شورای نگهبان باید رویه‌های خود را تغییر داده و اصلاح کند، به هر حال ما هم در شورای نگهبان باید انتقادپذیر باشیم.

وی افزود: اگر جایی می‌بینیم که رویه‌ها متناسب با شرایط امروز نیست، حتماً باید این رویه‌ها را اصلاح کنیم؛ لذا به همین خاطر از انتقاد‌های دلسوزانه استقبال کرده و تلاش می‌کنیم رویه‌ها را اصلاح نماییم.

دکتر کدخدایی گفت: تمام تلاش شورای نگهبان این است تا با معیار قانون و در چارچوب قوانین، وظیفه پاسداری از جمهوریت و اسلامیت را انجام دهد و اعضای شورای نگهبان نیز در این راستا عمل می‌کنند.

دکتر کدخدایی در پایان یاد و خاطره اعضای فقید شورای نگهبان را گرامی داشت و گفت: جا دارد از زحمات ارزنده بزرگانی که در گذشته عضو شورای نگهبان بودند، تقدیر و تشکر کنیم و از خداوند متعال برای آنانی که به رحمت خدا رفته‌اند، طلب غفران و علو درجات کنیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند

گزارش تصویری بازدید آیت‌الله مدرسی یزدی از پژوهشکده شورای نگهبان

شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتما به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند/ ماجرای طبس یکی از بزرگترین شکست‌های آمریکاست و باید به جهانیان معرفی شود

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

پربازدید ها

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است