کد خبر: ۶۹۵۴
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰- 15 July 2020

نظر شورای نگهبان راجع به تعیین سن فرسودگی خودرو‌ها چیست؟

کارشناس پژوهشکده شورای نگهبان نظر این شورا درخصوص تعیین سن فرسودگی برای خودرو‌ها را تشریح کرد.
نظر شورای نگهبان راجع به تعیین سن فرسودگی خودرو‌ها چیست؟
 
محسن ابوالحسنی کارشناس پژوهشکده شورای نگهبان در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان با اشاره به نظر شورای نگهبان در خصوص تعیین سن ۲۰ سال برای فرسودگی خودروها، گفت: چندی قبل حسب شکایتی که در دیوان عدالت اداری در خصوص مغایرت یکی از آیین‌نامه‌های مصوب هیات وزیران در خصوص تعیین سن فرسودگی خودرو با موازین شرعی انجام شده بود، موضوع بر اساس قانون، جهت بررسی برای فقهای شورای نگهبان ارسال شد.

وی افزود: مصوبه مورد شکایت که در راستای قانون هوای پاک به تصویب رسیده بود، اقدام به تعیین سن ۲۰ سال برای فرسوده‌شدن خودرو‌ها می‌کرده و بر این مبنا پس از این سن، استفاده از خودرو‌های مذکور به هر عنوان ممنوع اعلام شده بود. در مقابل، ادعای شاکی این بود که تعیین فرسودگی خودرو موضوعی برآمده از وضعیت فنی آن می‌باشد و نمی‌توان بدون درنظر گرفتن شرایط فنی وسیله نقلیه و صرفاً به محض گذشت چند سال از زمان تولید، آن را فرسوده اعلام کرد.

کارشناس پژوهشکده شورای نگهبان تصریح کرد: فارغ از اینکه خودرو در زمره‌ی کالا‌های سرمایه‌ای به حساب می‌آید، نه کالا‌های مصرفی، لذا قطعات آن قابلیت تعویض و نوسازی دارد و از این رو می‌توان به جای تعیین "سن خاص" برای اعلام فرسودگی خودروها، "معاینه فنی" را ملاک تعیین خودرو‌های فرسوده قرار داد.

ابوالحسنی اضافه کرد: همین موضوع در شورای نگهبان مطرح و بررسی شده و در نهایت فقهای شورای نگهبان اطلاق مصوبه را خلاف موازین شرع اعلام کردند. اما بر خلاف آنچه که بعضاً از روی ناآگاهی یا دلایل دیگر مطرح می‌شود، ایراد فقهای شورای نگهبان به این مصوبه اصلا و به هیچ عنوان ناظر به ممنوعیت اعلام فرسودگی خودرو‌ها و در نتیجه به معنای مخالفت با راه‌های عقلانی مبارزه با آلودگی هوا به‌عنوان یکی از مشکلات جدی جامعه نیست.

وی با بیان اینکه برای اثبات این ادعا باید متن نظر فقهای شورا را با دقت بررسی کرد، اظهار داشت: در متن نظر فقهای معظم شورای نگهبان آمده است که، "با توجه به اینکه راه‌های مطمئن دیگری جهت احراز شرایط قانونی لازم برای ادامه فعالیت خودرو‌ها از جمله آلاینده نبودن وجود دارد، اطلاق از رده خارج شدن خودرو‌ها صرفاً با رسیدن به سن مذکور در مصوبه، از جهت اسراف و تضییع حقوق مالکین، به نظر فقهاء معظم شورای نگهبان خلاف شرع شناخته شد. "

کارشناس پژوهشکده شورای نگهبان تصریح کرد: دقیقاً بر خلاف آنچه که بعضی ادعا کرده‌اند، باید این سوال دقیق را مطرح کرد که با این نظر فقهای شورای نگهبان، مقابله با آلودگی هوا بیشتر اتفاق می‌افتد یا با صرف خارج کردن خودرو‌ها از رده به دلیل رسیدن به سن خاص؟ فقها در نظر خود اعلام کرده‌اند که با توجه به اینکه در حال حاضر با توجه به پیشرفت فناوری، امکان بررسی شرایط ادامه فعالیت خودرو‌ها و آلاینده نبودن آن‌ها وجود دارد، پس ملاک سن، ملاک دقیقی نیست چرا که چه بسا خودرویی با سن بسیار کمتر آلاینده باشد و باید از رده خارج شود و از سوی دیگر خودرویی سن مربوطه را نیز رد کرده باشد، ولی به دلایل مختلف اعم از کیفیت بالای خودرو یا تعمیر مناسب قطعات آن یا عدم استفاده در طول سالیان گذشته یا ...، درصد آلایندگی بسیار کمتری داشته و در نتیجه قابل استفاده باشد.

ابوالحسنی همچنین گفت: طبیعتاً عقل سلیم و به دور از غرض‌ورزی‌های سیاسی، می‌پذیرد که چنانچه خودرویی ولو با سن بالا درصد آلایندگی پایینی داشته باشد، خارج کردن آن از رده استفاده نه گامی در راستای مقابله با آلودگی هوا است و نه منطق اقتصادی و حقوق مالکانه افراد اجازه چنین امری را می‌دهد.

وی در پایان تاکید کرد: به نظر می‌رسد نه تنها فقهای شورای نگهبان با این نظر خود گام دقیق‌تری در جهت مبارزه با آلودگی هوا برداشته‌اند بلکه علاوه بر آن، در جهت احقاق حقوق مردم و حمایت از منافع اقتصادی آن‌ها نیز اقدام کرده‌اند هرچند که بعضی افراد معلوم‌الحال بخواهند برای سرپوش گذاشتن برای اتهامات خود با تابلو‌های حمایت از محیط زیست، در پی اهداف دیگری باشند و به نظر می‌رسد سرمنشاء مشکلات آلودگی هوا را در جای دیگری باید دنبال کرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

حق ایران در سایه عهدشکنی دیگران؛ روایت حقوقی ایران از تعلیق همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

با قاطعیت و شجاعت در برابر سیاست‌های زیاده‌خواهانه و جنگ‌طلبانه ایالات متحده و رژیم صهیونیستی ایستادگی کنید

آزادیِ بدون هویت و آزادیِ ریشه‌دار در الگوی غربی و ایرانی

دکتر کدخدایی: آژانس انرژی اتمی و شورای امنیت توسط آمریکا و غرب کارکردزدایی شده‌اند/ باید با همراه‌سازی کشور‌های دیگر پیگیر حقوق‌مان باشیم

دکتر طحان‌نظیف: ملت ایران مصمم به پیگیری آرمان فلسطین است/ طرح «تشدید مجازات جاسوسی» پس از اصلاح، مجدد بررسی می‌شود

نهاد‌های بین‌المللی قتل و کشتار علمای شیعه در سوریه را محکوم کنند/ عاملان و حامیان منطقه‌ای این جنایت باید بازخواست شوند

ابهامات و ایرادات طرح «تشدید مجازات جاسوسی» قابل رفع است/ دغدغه همه ما تدوین قوانین جامع، دقیق و قابل اجراست/ لایحه سامان‌دهی پهپاد‌های غیرنظامی در حال بررسی است

برگزاری چهل و یکمین پیش‌نشست همایش بین‌المللی «حقوق ملت و آزادی‌های مشروع» با حضور حقوقدانان برجسته ایران و ایتالیا

ایران از همه ظرفیت‌های حقوقی برای پیگیری و مطالبه خسارات ناشی از تجاوزات اخیر استفاده خواهد کرد

طرح «تشدید مجازات جاسوسی و همکاری با رژیم صهیونیستی و کشور‌های متخاصم علیه امنیت و منافع ملی» برای رفع برخی ابهامات به مجلس برگشت داده شد

پربازدید ها

طرح «تشدید مجازات جاسوسی و همکاری با رژیم صهیونیستی و کشور‌های متخاصم علیه امنیت و منافع ملی» برای رفع برخی ابهامات به مجلس برگشت داده شد

بررسی طرح تشدید مجازات جاسوسی و همکاری با رژیم صهیونیستی و کشور‌های متخاصم علیه امنیت و منافع ملی در مجمع مشورتی حقوقی شورای نگهبان

دکتر طحان‌نظیف: پویش «به عشق امام حسین (ع) می‌بخشم» تلنگری است تا با الگوبرداری از مکتب عاشورا، روحیه بخشش و دستگیری را در جامعه تقویت کنیم

دکتر کدخدایی: باید برآورد دقیقی از خسارات برای پیگیری‌های بین‌المللی صورت بگیرد/ لزوم تکرار قطعنامه ۴۸۷ علیه رژیم‌صهیونیستی توسط شورای امنیت

فیلم|حضور دکتر کدخدایی در برنامه تلویزیونی «سلام صبح بخیر»

تقدیر و سپاس آیت‌الله اعرافی از مراجع تقلید/ تأکید همه حوزویان و بزرگان اسلام بر احکام و اجماع بر محتوا و مستندات حکم محارب

مطالبه جبران خسارات وارده به تأسیسات صلح‌آمیز هسته‌ای؛ حق مسلم و مشروع ایران

تجاوز رژیم صهیونیستی نقض آشکار منشور ملل متحد بود

مصوبه تعلیق همکاری با آژانس انرژی اتمی لازم الاجراء است

سرداران ایران به رژیم صهیونیستی ضربات سنگینی وارد کردند