کد خبر: ۶۹۴۲
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۶- 13 July 2020
دکتر کدخدایی در برنامه "تهران ۲۰":

مجلس با همت خود قانون انتخابات را اصلاح کند

سخنگوی شورای نگهبان گفت: مجلس با همت خود قانون انتخابات را اصلاح کند.
مجلس با همت خود قانون انتخابات را اصلاح کند
 
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، دکتر کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در گفتگو با تهران ۲۰ در پاسخ به سئوال مجری برنامه درباره دلیل تائید صلاحیت نماینده گچساران در شورای نگهبان و رد اعتبارنامه او در مجلس گفت: شورای نگهبان براساس یک چهارچوب‌هایی، نظر خودش را اعلام می‌کند، که نظرش در جایگاه خودش معتبر است، علی رغم اینکه می‌تواند اشتباه هم باشد، قانونگذار برای مجلس هم اینگونه در نظر گرفته که در هنگام تصویب اعتبارنامه‌ها یک بار دیگر اعتبارنامه‌ها را بررسی کند، اگر مطلب جدیدی هست، به آن پرداخته شود، یا مطلبی که احیاناً از نگاه شورای نگهبان، در واقع عبور کرده است.

وی در همین زمینه اضافه کرد: بنابراین دو مرحله رسیدگی براساس قانون است، قانونگذار براساس یک مصلحت و حکمتی آن را دیده است، تا الآن هم در طول چهل سال گذشته، در مجالس مختلف ما افرادی را داشته‌ایم که شورای نگهبان تأیید کرده، مجلس اعتبارنامه نماینده را تأیید نکرده است، بنابراین هیچ خدشه‌ای نه به آن رأی شورای نگهبان وارد می‌شود و نه به رأی مجلس؛ اگر چه در ماهیت ممکن است اشتباهاتی هم صورت گرفته شده باشد.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه نظر متفاوت شورای نگهبان با مجلس درباره آقای تاجگردون با این مسائل پیش آمده، به نظر می‌رسد که این مسئله عجیبی است؟ اظهار داشت: برخی از دوستان مجلس که آمدند یک جلسه‌ای با دبیر محترم شورا داشتند و بنده هم خدمتشان بودم و جلسه تشکیل شد، در آنجا مدعی بودند که ما مدارک جدیدی داریم، خیلی خب، براساس مدارک جدید تصمیم بگیرید.

مجری در ادامه از دکتر کدخدایی پرسید که آن‌ها مدارکشان را از کجا گرفته بودند؟ که سخنگوی شورای نگهبان پاسخ داد: می‌گفتند یک رأی قضایی داریم، ما ندیدیم، ولی آن‌ها مدعی بودند که رأی قضایی دارند برای سال ۹۹ است، گفتیم خیلی خب اگر دارید بر اساس همین عمل کنید، لازم نیست که شما برگردید و عملکرد شورای نگهبان را بخواهید نقد کنید و یا مطالبی را مطرح کنید.

وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد سازوکار بررسی صلاحیت‌ها از پایه اشتباه باشد، گفت: البته نگوییم سازوکار اشتباه است، سازوکار حداقلی است.

سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: قانون انتخابات به عنوان پایه و اساسش برای دهه ۶۰ است، در زمانی که ما رقابت سیاسی نداشتیم، رقابت‌ها بیشتر محلی بود، براساس احساس وظیفه بود، اما الآن وقتی شانزده هزار نفر می‌آیند ثبت نام می‌کنند برای حدود ۳۰۰ کرسی مجلس، طبیعتاً رقابت‌های سیاسی جدی است و این ابزار دیگر کارآمد نیست. ما باید برویم آن ابزار را اصلاح کنیم، اصلاح آن هم در اختیار مجلس است.

دکتر کدخدایی با بیان اینکه مجلس باید همت کند و قانون انتخابات را اصلاح کند، گفت که تا آن اشکالاتی که برای عملکرد شورای نگهبان هست، بخش عمده آن بتواند اصلاح شود.

وی در پاسخ به سئوال مجری برنامه مبنی براینکه یعنی شما به عنوان یکی از حقوقدانان می‌پذیرید که ساختار و سازوکار‌ها اشکال جدی دارد، بررسی صلاحیت ۱۶۰۰۰ نفر در حدود ۵۰ تا ۷۰ روز، یعنی عملاً زمان کافی نیست؟ تصریح کرد: بله، ما پیشنهاد هم دادیم که قانون اصلاح شود، به هر حال یک پالایشی شود از موقع ثبت نام، هیچ کشوری هم در دنیا نداریم که این تعداد برای یک مجلس حدود ۳۰۰ کرسی ۱۶۰۰۰ نفر ثبت نام کنند.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: ما در مجلس دهم خیلی تلاش کردیم که قانون را اصلاح کنیم، پیشنهاد‌ها هم پیشنهاد‌های عملی بود یعنی خود ما کارشناسی کردیم با کارشناسان مجلس و نمایندگان مجلس، گفتگو کردیم، رئیس محترم مجلس دهم جلسات متعددی را تشکیل دادند، ولی متاسفانه بخاطر یک مباحثی که شورای نگهبان ایراد گرفت، دیگر مجلس قانون را به ما برنگرداند.

دکتر کدخدایی درباره دلیل عدم پیگیری اصلاح قانون انتخابات در مجلس دهم نیز خاطرنشان کرد: آن‌ها (نمایندگان مجلس) یک پیشنهاد داشتند در خصوص استانی شدن و این پیشنهاد خیلی قدیمی بود، چند بار در ادوار مختلف مجلس آمده بود و ما اعلام کرده بودیم که این پیشنهاد قابل قبول نیست بخاطر اینکه حقوق بخشی از مردم نادیده گرفته می‌شود و مجلس اصرار داشت در این بحث استانی شدن، می‌گفتند شما استانی شدن را بپذیرید، تا ما هم بقیه اصلاحات را بپذیریم و طبیعتاً، چون پذیرفته نشد، مجلس هم برنگشت به قانون انتخابات.
 
وی در پاسخ به این سئوال که پیشنهاد عملی شما برای اصلاح قانون انتخابات چیست؟ گفت: ما اگر قانون را بتوانیم اصلاح کنیم، موارد زیادی است که می‌تواند لحاظ کنیم، برخی کشور‌ها تجربیاتی که دارند مثلاً وثیقه‌ای را از داوطلب می‌گیرند که به موجب آن وثیقه شما باید حداقل رأی را داشته باشید. ما الآن افرادی را داریم که تأیید هم می‌شوند و یک رأی هم ندارند. من نمی‌دانم خودشان هم به خودشان رأی نمی‌دهند، ولی می‌آیند هزینه‌ای که به مردم تحمیل می‌کنند، به هر حال این هزینه از جیب مردم می‌روند.
 
مجلس با همت خود قانون انتخابات را اصلاح کند

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: می‌شود برای کاندیدا‌ها وثیقه لحاظ کنیم یا ارائه گواهی سوء پیشینه و یا برخی از روش‌هایی که در کشور‌های دیگر جریان دارد، تعدادی از افراد معتبر، تعدادی از مدیران، گواهی صادر کنند که این فرد شایستگی‌های اولیه را برای نمایندگی مجلس دارد، این‌ها راهکار‌هایی است که اگر در قانون بیاید می‌تواند راهکار باشد آن ورودی را درواقع کنترل کرد.

دکتر کدخدایی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه این سوال هم ممکن است از شما شود که دوازده نفر چرا سر رأی مردم قرار می‌گیرند؟ مردم خودشان قدرت تشخیص دارند، افراد خودشان را معرفی می‌کنند، شما بگذارید گروه‌های سیاسی و رسانه‌ها پشت پرده آدم‌ها را افشا کنند، مردم خودشان مطالعه می‌کنند و تصمیم می‌گیرند؟ چرا شما تصمیم می‌گیرید؟ گفت: من یک سوال می‌کنم حضرتعالی وقتی تشریف می‌آورید پای صندوق‌های رأی همان روز‌های اول و دوم، روز‌های اول منتهی به انتخابات، پنجشنبه، چهارشنبه ذغدغه دارید که لیست‌تان را چگونه تنظیم کنید؛ که مجری پاسخ داد: پرس و جو می‌کنم و لیست‌ها را مطالعه می‌کنم.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: یعنی خود حضرتعالی و غالب شهروندان، از افراد شناختی ندارند، پس باید یک مرجعی باشد، که بتواند آن احراز اولیه را داشته باشد. مثلاً اگر قانون گذار اولیه گفته است که نمایندگان و داوطلبین باید حسن شهرت داشته باشند، یا سوء شهرت نداشته باشند، این را چگونه باید تنظیم کنیم. چگونه باید احراز کنیم، آیا شما می‌توانید، من می‌توانم به عنوان یک شخص به عنوان یک شهروند!

در ادامه، مجری برنامه با بیان اینکه این جزو موضوعات اولیه نیست که مثلاً این فرد یک آدم فاسق و دزد است، از سخنگوی شورای نگهبان پرسید؛ شما گاهی اوقات تا کنه سیاسی طرف می‌روید که آقا، این فلان فرد کجا چه حرفی زده؟ گرایش سیاسی‌اش کدام است؟ که دکتر کدخدایی در پاسخ اظهار داشت: نه، چنین نیست، ما در قانون نه بندی داریم در خصوص گرایش سیاسی، نه عملکرد ما نشان داده که درباره عملکرد سیاسی افراد بحث کنیم، اگر این طور باشد به عنوان مثال گرایش‌های سیاسی مختلف که در مجالس مختلف هستند آیا این‌ها از یک طیف هستند. یا روسای جمهور اگر بخواهیم طیف بندی سیاسی کنیم شما کفه کدام طرف را قوی‌تر می‌دانید همه این‌ها با تأیید شورای نگهبان آمدند.
 
سخنگوی شورای نگهبان درباره بحث عدم التزام عملی به اسلام و عدم التزام به ولایت فقیه که مورد سئوال مجری بود، گفت: عدم التزام به اسلام نیازمند معیار‌های عینی و ملموس و کمی‌تر است، یعنی اگر قانون گذار بیاید و این بند را به اجزای ملموس‌تر تجزیه کند برای ما هم بهتر است.

دکتر کدخدایی در ادامه با اشاره به اینکه اتاق شیشه‌ای شورای نگهبان همین قانون انتخابات است، اگر اصلاح شود ما دیگر خیلی این بحث‌ها را نخواهیم داشت، تاکید کرد: با اصلاح قانون انتخابات دیگر این تهمت‌ها که علیه شورای نگهبان مطرح می‌شود را نخواهیم شنید و به راحتی هم می‌توانیم موارد (دلایل رد صلاحیت کاندیداها) را اعلام کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا شورای نگهبان دلایل رد صلاحیت افراد را روشن به فرد اعلام نمی‌کند، گفت: طبق قانون باید (مستندات رد صلاحیت را) به خود فرد اعلام کنیم، البته بند کلی را در نامه‌ای به وزارت کشور ارسال می‌کنیم و فرمانداری به خود فرد اعلام می‌کند، اما مستندات پرونده را در صورت مراجعه فرد برای خود آن فرد باز می‌کنیم هر مسئله‌ای که باشد حتی خلاف عفت هم باشد؛ چراکه قانون گذار پیش بینی کرده که آن را باید در یک چارچوبی به خود فرد اعلام کنیم، اگر دفاعی دارد، دفاع کند، ما بار‌ها داشتیم افرادی آمدند و توضیحاتی دادند و رفع شبهه شده است و تأیید شده‌اند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سئوال که یعنی همه ۱۶۰۰۰ نفر حق دارند که بیایند و معترض شوند؟ خاطرنشان کرد: طبق قانون باید بیایند اعتراض کنند، افراد اگر اعتراض کردند می‌توانند به دفاترمان مراجعه کنند.

دکتر کدخدایی درباره رد صلاحیت افراد به دلیل اظهار نظر گفت: اتفاقا در خصوص این مسائل ممکن است در پرونده گزارش‌هایی باشد، چون گزارش‌های مختلف از جا‌های مختلف می‌رسد، رقبا می‌فرستند، افرادی که ممکن است مشکلی داشته باشند با آن فرد، ولی این‌ها مواردی نیست که ما به آن استناد کنیم، یعنی تا زمانی که برای ما محرز نشود که فرد ضدیتی با نظام داشته باشد، هیچ گاه ما وارد این بحث‌ها نمی‌شویم دلیل روشن هم این است الان برخی افراد در همین مجلس یازدهم هستند یا در مجلس قبل بودند، حضرتعالی و دوستان رسانه هم شندیدند که معمولاً مقامات نظام را نقد می‌کنند و یا نسبت به خود شورای نگهبان مطالبی را می‌گویند، ولی این‌ها هیچ کدام دلیل رد صلاحیت نبوده و نیست.

وی در پاسخ به سئوال مجری برنامه مبنی بر اینکه یعنی اگر کسی با نظرات مقام معظم رهبری مخالف باشد، رد صلاحیت می‌شود؟ اظهار داشت: نفس مخالفت خیر، حالا اگر اقدماتی انجام داده باشد، مثلاً اکر فردی بگوید نظام جمهوری اسلامی را قبول ندارم، طبیعتاً این بند اول قانون انتخابات است که خود مجلس وضع کرده یعنی عدم التزام به نظام جمهوری اسلامی.

انتهای پیام/
 
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند

گزارش تصویری بازدید آیت‌الله مدرسی یزدی از پژوهشکده شورای نگهبان

شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتما به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند/ ماجرای طبس یکی از بزرگترین شکست‌های آمریکاست و باید به جهانیان معرفی شود

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

پربازدید ها

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است