کد خبر: ۶۹۳۴
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱- 13 July 2020
ویژه نامه "عماد ملت"-۱۳

چرا باید ۱۲ عضو شورای نگهبان برای ۸۰ میلیون نفر تصمیم بگیرند؟

"چرا باید ۱۲ عضو شورای نگهبان برای ۸۰ میلیون نفر تصمیم بگیرند؟ " این سوالی است که بعضاً پرسیده می‌شود؛ در این گزارش به این شبهه پاسخ داده شده است.
چرا باید ۱۲ عضو شورای نگهبان برای ۸۰ میلیون نفر تصمیم بگیرند؟
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، با گسترش زندگی اجتماعی و تشکیل نظام‌های سیاسی در دنیا، امکان تصمیم‌گیری افراد در همه حوزه برای خودشان میسر نیست و اداره اکثر جوامع از طریق نظام نمایندگی و مدیریتی صورت می‌گیرد. در نظام نمایندگی افرادی از سوی ملت، اداره امور اجتماع را بر عهده می‌گیرند و بر اساس قواعد و ضوابط مشخصی، امور اجتماعی را پیش می‌برند. این نمایندگان می‌توانند بصورت مستقیم یا غیر مستقیم از طرف مردم انتخاب شده باشند و قواعد و ضوابطی که با عنوان «قانون» شناخته می‌شوند را اعمال نمایند. در حقیقت افرادی از جانب مردم عهده دار مسئولیت‌های اجتماعی می‌شوند و امور اقتصادی، فرهنگی، قضایی، سیاسی، آموزشی، نظارتی، امنیتی و ... را سیاستگذاری و اجرا می‌نمایند؛ لذا بدیهی است که در یک نظام اجتماعی بزرگ، برای انجام امور مختلف همه مردم نمی‌توانند در تک تک امور قانون وضع کنند، یا اجرای هرکاری را خودشان به عهده گیرند یا بر همه موضوعات نظارت نمایند.

در نظام جمهوری اسلامی ایران مردم با رأی به قانون اساسی، شیوه اداره حکومت، ساختار کلان و نهاد‌های اساسی آن را معین کردند. بر همین اساس مسئولان و مدیران، وظایف و اختیارات خود را اعمال می‌کنند و تصمیماتی برای کلان کشور می‌گیرند. دیگر اینجا این شبهه مطرح نیست که چرا مثلا یک نفر برای سایرین تصمیم می‌گیرد؛ این شبهه درباره رئیس‌جمهور، وزرا، نمایندگان مجلس، استانداران و فرمانداران نیز می‌تواند مطرح باشد؛ چراکه آنان نیز تصمیماتی می‌گیرند که بر سایرین اثر می‌گذارد؛ در نتیجه اینکه یک نفر برای دیگران تصمیم می‌گیرد اشکالی ندارد، مهم این است که تصمیمی که گرفته است مبتنی بر اختیارات و وظایف قانونی او باشد و مشروعیت اتخاذ آن تصمیم را داشته است یا خیر؟ و آیا توانسته است این وظایف قانونی خود را به خوبی انجام دهد یا خیر؟

در ایران، قانون اساسی با رأی مردم، نهادی به نام شورای نگهبان را شکل داده و برای عضویت در آن فرآیند و ترکیبی را پیش‌بینی کرده و اختیارات و وظایفی را بر شمرده است. پاسخ به این پرسش که چرا شورای نگهبان مرکب از ۱۲ نفر است و چرا ۱۵ نفر نیست؟ یا اینکه چرا فقط فقها و حقوقدانان عضو این نهاد هستند؟ و چرا شورای نگهبان مرجع نظارت بر انتخابات یا مصوبات است و... را باید در همین قانون اساسی جست‌وجو کرد.

همان‌طور که در اصل ۷۱ قانون اساسی، اختیار قانون‌گذاری به مجلس سپرده شده و ریاست قوه مجریه در اصل ۱۱۳ برعهده رئیس‌جمهور گذاشته شده است؛ وظایف و اختیارات شورای نگهبان نیز در اصول ۴، ۹۱، ۹۴، ۹۶، ۹۸ و ۹۹ قانون اساسی ذکر شده است. پس پاسخ این پرسش را که چرا شورای نگهبان این وظایف را برعهده دارد، باید در قانون جست‌وجو کرد. اگر زمانی قانون به نحوی اصلاح شد که این وظیفه برعهده دستگاه دیگری گذاشته شد، مسئله‌ای نیست، از آن به بعد باید همان دستگاه این وظیفه را انجام دهد؛ اما تا زمانی که قانون این مسئله را بر عهده شورای نگهبان قرار داده است، نباید انتظار داشت این وظیفه و تکلیف قانونی رها شود و انجام نشود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

آیت‌الله جنتی: سواستفاده رژیم‌صهیونیستی از وضعیت این روزهای سوریه جنایت بزرگی است/ آمریکا و هم‌پیمانانش باید پاسخگو باشند

آیت‌الله یزدی از ابتدای نهضت اسلامی نقش مهمی در روشنگری‌ها داشت/ در مقابل انحرافات و جریان نفوذ فریاد می‌کشید

باید نسبت به رعایت احکام دین تعصب داشته باشیم/مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با رسیدن به نقطه مطلوب، الگوی خوبی برای جهان اسلام خواهد بود

بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور در مجمع مشورتی حقوقی شورای نگهبان

جدیدترین آثار پژوهشکده شورای نگهبان منتشر شد

فیلم|حضور دکتر طحان‌نظیف در نشست علمی «حقوق ملت در قانون اساسی» در دانشگاه شهید باهنر

دکتر طحان نظیف: جریان دانشجویی همواره در تحولات اجتماعی ایران حضور موثر داشته/ قانون اساسی ترسیم کننده آرمان‌های جنبش دانشجویی است

سخنان آیت‌الله مدرسی یزدی پیرامون برخی مسائل روز

عَلَم مبارزه با استکبار از دست دانشجویان نمی‌افتد

نخستین شماره ماهنامه خبری پژوهشی پژوهشکده شورای نگهبان منتشر شد

پربازدید ها

سومین دوره آزمون ملی قانون اساسی برگزار می‌شود

آزمون ملی قانون اساسی چیست؟

برگزاری نشست علمی«لایحه بودجه ۱۴۰۴ و پی‌ریزی اقتصاد صحیح و عادلانه» در پژوهشکده شورای نگهبان

«حتی اعدام هم برای اینها کم است»

الزامات و بایسته‌های اصلاح ساختار بودجه

نشست علمی«ظرفیت‌های شورای نگهبان و هیأت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام در اصلاح ساختار بودجه با نگاهی بر لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور»

دکتر مولابیگی: قانون اساسی کشورمان مبتنی بر جهان‌بینی اسلامی است و اقتباسی نیست

دکتر طحان‌نظیف: «قانون اساسی» محور تعامل قوا و سند انسجام ملی است

گزارش تصویری حضور دکتر طحان‌نظیف در دانشگاه شهید باهنر کرمان

گزارش تصویری حضور دکتر طحان‌نظیف در دانشگاه الزهرا (س)