کد خبر: ۶۸۷۵
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۶- 28 June 2020
دکتر طحان نظیف در گفتگو با «حمایت»:

دستگاه قضا در برخورد بافساد بدون تعارف عمل کرده است

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: برگزاری دادگاه‌های مفاسد اقتصادی و دادگاه اخیر برخی مدیران و قضات متخلف، نشان داد که این قوه، در برخورد با فساد، بدون پرده پوشی عمل می‌کند و با کسی تعارف ندارد.
دستگاه قضا در برخورد بافساد بدون تعارف عمل کرده است
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، دکتر هادی طحان نظیف در گفتگو با روزنامه «حمایت» درباره عملکرد یکسال گذشته قوه قضاییه، اظهار داشت: شاخص ارزیابی عملکرد قوه قضاییه و تشخیص قوت و ضعف آن، همان حکمی است که مقام معظم رهبری برای انتصاب آیت‌الله رییسی ابلاغ کردند و برای ارزیابی عملکرد قوه قضاییه در این مدت اخیر باید به آن ۸ بند ابلاغی رهبری بنگریم. هرچه قدر آن ۸ بند محقق شده باشد، قوه قضاییه متحول‌تر، کارآمدتر و در نزد مردم عزیزتر خواهد شد.

دکتر طحان‌نظیف در ادامه تأکید کرد: اگر بخواهیم اقدامات صورت گرفته در دوره جدید قوه قضاییه را در نظر بگیریم، به چند نقطه برجسته می‌رسیم که در حکم رهبر انقلاب نیز نسبت به آن مطالبه شده است. یکی از این موارد، مردمی بودن، انقلابی بودن و ضدفساد بودن دستگاه قضا بود که جهت کلی قوه قضاییه در این یکسال در این مسیر بوده است و مجموعه دستگاه قضا تلاش کرده این سه مؤلفه را محقق نماید.

بطور مثال یکی از مصادیق برجسته مدیریت مردمی در دوران آیت‌الله رییسی، همین سرکشی‌ها و بازدید‌های میدانی از مجموعه‌های وابسته به قوه قضاییه است. سفر‌های استانی ایشان و سرکشی به دادسراها، مجتمع‌های قضایی و زندان‌ها، آثار و برکات زیادی به همراه داشته است که اشراف و آگاهی خوبی نسبت به مشکلات مردم در ارتباط با دستگاه قضا به رییس قوه قضاییه می‌دهد و راهکار‌های کارآمد پیش پای مدیران می‌گذارد.

وی ادامه داد: علاوه بر این، بازدید میدانی از مجموعه‌هایی که در تولید پرونده‌های کلان قضایی و نارضایتی وسیع مؤثر هستند نیز اتفاق خوبی بود که می‌تواند باعث بسته شدن منافذ اصلی فساد یا تولید انبوه پرونده‌های قضایی شود. مثلاً ایشان در سفری که به بوشهر داشت از گمرک بازدید کرد و در جریان امور قرار گرفت. یا در سفر به تبریز از کارخانه ماشین سازی تبریز بازدید داشت. یا پای صحبت‌های کارگران هپکوی اراک نشستند و برای حل مشکلات قضایی آنان چاره اندیشی کردند و این اقدامات باعث می‌شود که مسئولان کشور از نزدیک درگیر مسائل، معضلات و مشکلات صنایع و مردم شوند و در کاهش پرونده‌های قضایی نیز کمک نماید.

دکتر طحان‌نظیف در بخش دیگری از این گفتگو به مشورت‌پذیر بودن آیت‌الله رییسی اشاره کرد و گفت: تعامل و ارتباط مستمر ریاست قوه قضاییه با کارشناسان، نخبگان، فعالان اقتصادی و اجتماعی و گروه‌های جهادی، نقاط مثبتی است که می‌توان آن را به عنوان نقاط شاخص عملکرد دستگاه قضا به ریاست آیت‌الله رییسی مدنظر قرار داد.

این حقوقدان شورای نگهبان، اظهار داشت: یکی دیگر از مطالبات رهبری، فسادستیزی از درون دستگاه قضا بود که در این دوره جدی‌تر و شفاف‌تر شده است. آمار‌های خوبی از مبارزه با فساد در قوه قضاییه و برخورد با قضات متخلف و همچنین تقدیر از قضات کوشا، دلسوز و سالمی که در دستگاه قضا وجود دارند، منتشر می‌شود که عمل به حکم رهبر انقلاب است.

مطلب دیگری که مقام معظم رهبری از قوه قضاییه مطالبه کردند این بود که در برخورد قضایی، ملاحظه‌ای صورت نگیرد که شاهدیم این اتفاق نیز رخ داده است و برگزاری دادگاه‌های مفاسد اقتصادی و دادگاه اخیر برخی مدیران و قضات متخلف، نشان داد که این قوه، در برخورد با فساد، بدون پرده پوشی عمل می‌کند و با کسی تعارف ندارد و این قطعاً یکی از دستاورد‌های مهم در دوره ریاست آیت‌الله رییسی بر دستگاه قضا است و اعتماد مردم به نظام و قوه قضاییه را برمی‌انگیزد.

دکتر طحان‌نظیف در ادامه این گفتگو با اشاره به حیطه وظایف شورای نگهبان، اظهار داشت: شورای نگهبان با دستگاه‌های مختلف در حوزه قانونگذاری، همکاری دارد و این همکاری با دستگاه قضا نیز وجود داشته و دارد که مصداق آن بررسی لوایح قضایی است. شورای نگهبان تفسیری از قانون اساسی دارد که طبق آن لوایح قضایی باید با هماهنگی قوه قضاییه تنظیم شود، حتی اگر قرار است در دولت تغییری درخصوص این لوایح صورت بگیرد با جلب نظر رییس قوه قضاییه این اتفاق بیفتد. شورای نگهبان هم از این تفسیر قانون اساسی صیانت داشته و دلیل آنهم این است که قوه قضاییه، مجری لوایح قضایی است و تهیه و تصویب لوایح قضایی باید با هماهنگی این قوه صورت گیرد. در این زمینه، طرح‌ها و لوایح قضایی متعددی در یکسال گذشته مورد بررسی قرار گرفته که از جمله آن‌ها، طرح کاهش مجازات حبس تعزیری بود که اخیراً نهایی و تبدیل به قانون شد و این قانون می‌تواند به سیاست حبس‌زدایی قوه قضاییه کمک شایانی کند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از وظایف شورای نگهبان، نظارت بر انتخابات است. سال گذشته، انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شد و یکی از نهاد‌های استعلامی تأیید صلاحیت نامزدها، دادستانی کل کشور است.

در این انتخابات هم استعلامات لازم از سوی شورای نگهبان درخواست شد و دادستانی نیز به این استعلامات در موعد مقرر پاسخ داد که البته جا دارد از همکاری دستگاه قضا با شورای نگهبان در انتخابات اخیر نیز تقدیر کنم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

خون پاک شهدای حادثه تروریستی دمشق، مبدأ تحولات بزرگی می شود

تحقق مشارکت مردم در اقتصاد، وظیفه مسؤولین است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد