کد خبر: ۶۸۶۲
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۶- 10 June 2020
در جلسه امروز شورای نگهبان

آیت‌الله جنتی: بعد نظارتی مجلس جدی گرفته شود/قالیباف: مصممیم اولویت مجلس را از تقنین به نظارت تغییر دهیم

دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه در بعد نظارتی مجلس بر قوه مجریه، باید به گونه‌ای عمل شود که نه مقابل دولت بایستد و نه تسلیم دولت شود، گفت: مجلس باید نظارت مستقل و حرفه‌ای داشته باشد که این مقوله وظیفه سنگینی است و باید جدی گرفته شود.
آیت‌الله جنتی: بعد نظارتی مجلس جدی گرفته شود/قالیباف: مصممیم اولویت مجلس را از تقنین به نظارت تغییر دهیم
 
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، جلسه امروز (چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹) شورای نگهبان با حضور همه اعضای فقیه و حقوقدان به ریاست آیت‌الله احمد جنتی برگزار شد.

در بخشی از این جلسه دکتر محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع اعضای شورای نگهبان حضور یافت و در خصوص قانونگذاری و تعامل میان شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی بحث و تبادل نظر شد.

آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در این جلسه با تبریک به نمایندگان و رئیس مجلس بابت فرصت خدمت رسانی به مردم خطاب به رئیس مجلس گفت: مسئولیت شما و همه نمایندگان مردم چه از حیث قانونی و اخلاقی و چه از حیث اجتماعی بسیار سنگین است.

ایشان تاکیدات و توصیه‌های امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت و وظایف مجلس را بسیار مهم و راهگشا دانست و از رئیس نهاد قانونگذاری خواست این فرمایشات به وی‍‍ژه پیام اخیر مقام معظم رهبری در آغاز به کار مجلس را سرمشق و چراغ راه خود قرار دهد.
 
دبیر شورای نگهبان در ادامه سخنان خود گفت: امید این است که مجلس یازدهم مسائل اصلی و مهم کشور همچون مسائل معیشتی و فرهنگی را در اولویت برنامه ریزی و دستور کار قرار داده و از پرداختن به مسائل حاشیه‌ای و غیر ضروری بپرهیزد.
 
ایشان به مشکلات معیشتی مردم اشاره و تاکید کرد: الان بحث بیکاری و تورم بسیاری از مردم را تحت فشار قرار داده است که امیدوارم با همکاری دولت و نمایندگان تازه نفس مجلس یازدهم و با استفاده از ظرفیت همه دستگاه‌ها در جهت حل هرچه سریعتر این مشکلات برنامه ریزی و اقدام شود.
 
آیت‌الله جنتی: بعد نظارتی مجلس جدی گرفته شود/قالیباف: مصممیم اولویت مجلس را از تقنین به نظارت تغییر دهیم
 
دبیر شورای نگهبان توجه به مسئله فرهنگ و اقتصاد را امر بسیار مهم و اولویت‌دار برای مجلس فعلی دانست و گفت: اگرچه باید برای مسائل معیشتی و اقتصادی مردم تدبیر فوری و آنی صورت بگیرد، اما نباید از مسئله فرهنگ نیز غافل شد چرا که آسیب‌های فرهنگی پایه بسیاری از مشکلات فردی و اجتماعی امروز است.
 
ایشان با توصیه به نمایندگان جدید برای تجربه اندوزی از عملکرد ادوار گذشته مجلس تاکید کرد: ۴ سال به سرعت می‌گذرد و در این زمان باید طوری عمل کنید که خدای متعال و مردم، از شما و عملکردتان راضی و خشنود باشند.
 
آیت‌الله جنتی توجه وی‍‍ژه به سیاست‌های کلی انتخابات را از جمله دیگر موضوعات مهم و مورد توجه عنوان کرد و افزود: اگرچه شورای نگهبان ظرفیت کارشناسی خود را برای اصلاح قانون انتخابات مبتنی بر سیاست‌های کلی انتخابات در اختیار مجلس قبل قرار داد، اما متاسفانه این قانون به سرانجام نرسید که امیدواریم مجلس یازدهم قانون جامع انتخابات را با همکاری دولت و شورای نگهبان به سرانجام برساند.
 
ایشان بر ضرورت حفظ وحدت کلمه و هم افزایی هرچه بیشتر و بهتر در درون مجلس و میان نمایندگان با گرایشات و سلایق مختلف تاکید و متذکر شد: اختلاف نظر همواره وجود داشته و امر طبیعی و لازم است، اما نباید این مساله موجب خدشه به کلیت مجلس شود از این رو در مراقبت از وحدت کلمه در مجلس کوشا باشید.
 
دبیر شورای نگهبان درباره بهبود فرآیند قانون گذاری در مجلس نیز یادآور شد: اگر مجلس در فرآیند قانونگذاری از نظرات فقهی و حقوقی شورای نگهبان استفاده کند، مطمئناً در تسریع و بهبودی کیفیت قانونگذاری تاثیرگذار خواهد بود.
 
آیت‌الله جنتی گفت: در بعد نظارتی مجلس بر قوه مجریه، باید به گونه‌ای عمل شود که نه مقابل دولت بایستد و نه تسلیم دولت شود بلکه باید نظارت مستقل و حرفه‌ای داشته باشد که این مقوله وظیفه سنگینی است و باید جدی گرفته شود.
 
ایشان در آخرین توصیه خود به رئیس مجلس تاکید کرد که روحیه انقلابی و جهادی را در بین نمایندگان و مجلس حفظ کنید تا شاهد موفقیت و کارآمدی مجلس باشیم.
 
آیت‌الله جنتی: بعد نظارتی مجلس جدی گرفته شود/قالیباف: مصممیم اولویت مجلس را از تقنین به نظارت تغییر دهیم
 
در ادامه این جلسه اعضای فقیه و حقوقدان شورای نگهبان به بیان نکات و دغدغه خود نسبت به تعامل هرچه بهتر مجلس با شورای نگهبان و نیز ارتقای کیفیت قانونگذاری در مجلس یازدهم پرداختند که محور‌های این سخنان به شرح زیر است:

- اصلاح هرچه سریعتر قانون انتخابات مبتنی بر سیاست‌های کلی انتخابات
 
- اهتمام به نظارت جدی مجلس در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی

- استفاده از ظرفیت حوزه‌های علمیه و مراکز دانشگاهی در تدوین طرح‌ها و لوایح قانونی
 
- توجه وی‍ژه به موضوع بحران جمعیت و تصویب طرح‌هایی برای تعالی خانواده و حل مسئله جمعیت
 
- تاکید بر اصلاح زبان قانون نویسی با توجه به ادبیات و اصطلاحات حقوقی

- اعلام آمادگی برای حضور کارشناسان شورای نگهبان در جلسات کمیسیون‌های مجلس برای تدوین و اصلاح مصوبات
 
- لزوم بازنگری و بررسی قوانین پیش از انقلاب از منظر انطباق با موازین شرع با تشکیل یک کمیسیون در مجلس شورای اسلامی

- توجه به رویه‌ها و نظرات شورای نگهبان در تصویب طرح‌ها و لوایح
 
- اصلاح ساختار بودجه و رفع اشکالات اساسی آن خصوصاً در مواردی همچون بودجه شرکت‌های دولتی و درج احکام غیربودجه‌ای در لوایح بودجه
 
آیت‌الله جنتی: بعد نظارتی مجلس جدی گرفته شود/قالیباف: مصممیم اولویت مجلس را از تقنین به نظارت تغییر دهیم
 
در ادامه این جلسه دکتر محمد باقر قالیباف، رئیس محترم مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از دبیر و اعضای شورای نگهبان برای تشکیل این جلسه گفت: نکات خوبی توسط اعضای محترم شورای نگهبان مطرح شد که امیدواریم این تعامل و هم افزایی استمرار داشته باشد.
 
وی با تشریح جایگاه بین المللی، منطقه‌ای و داخلی ایران گفت: در شرایطی مجلس یازدهم شکل گرفت که در حوزه بین الملل امروز آمریکای جنایتکار در اوج رفتار خشونت آمیز و تهاجمی با ملت ایران قرار دارد که نمونه بارز آن شهادت سردار سلیمانی به دست آمریکایی‌هاست که اوج عناد خود با ملت ایران را نشان می‌دهد.
 
رئیس مجلس ادامه داد: اگرچه در حوزه منطقه شرایط کمی سخت است، اما قدرت انقلاب اسلامی به گونه‌ای عمل کرده که به ویژه طی ۲۰ سال گذشته اجازه به غلبه ه‍ژمونی آمریکا و رژیم صهیونیستی نداده است.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه داخلی سطح اعتماد مردم به اصل نظام اسلامی و باور‌های آن بالاست، اما نارضایتی‌ها از بعضی عملکرد‌ها اجرایی وجود دارد، خاطرنشان کرد: بعضی فکر می‌کنند مردم از نظام اسلامی خسته شده‌اند که ابدا چنین چیزی نیست؛ نمونه‌اش بیش از ۵ میلیون نفر در تشییع جنازه سردار سلیمانی در تهران است، اما نباید از این نکته غافل بود که مردم از عملکرد بعضی مسئولان ناراضی هستند.

دکتر قالیباف افزود: در  چنین شرایطی مجلس یازدهم شکل گرفته است؛ مجلسی انقلابی که هم در حوزه نظری و هم در حوزه عملی ترکیب خوبی دارد. به عبارتی عمده منتخبان این دوره مجلس افراد انقلابی و بسیار باتجربه هستند که در میان آن‌ها مدیران ارشد نظام، وزرا، استانداران، مدیران کل، اساتید برجسته حوزه و دانشگاه دیده می‌شود.

وی در ادامه سخنان خود به نحوه اداره کشور اشاره کرد و یادآور شد: در دفاع مقدس و پس از آن افرادی نظیر حاج قاسم سلیمانی مبتنی بر باور‌ها و سنت‌های الهی ماموریت خود را به خوبی انجام دادند و منشا برکات فراوان شدند، اما متاسفانه در برخی مقاطع در اداره اجرایی کشور از سنت‌های الهی فاصله گرفتیم که نمونه آن را می‌توان در وضعیت امروز فرهنگ و اقتصاد کشور دید.
 
آیت‌الله جنتی: بعد نظارتی مجلس جدی گرفته شود/قالیباف: مصممیم اولویت مجلس را از تقنین به نظارت تغییر دهیم
 
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وظیفه مجلس، اجرایی نیست، اما اگر در بعد نظارت و تقنین درست عمل کند اتفاقات مبارکی می‌افتد، تاکید کرد: با شناختی که در این سالیان در حوزه اجرا دارم می‌گویم ما در خیلی از حوزه‌ها نیاز به قانون جدید نداریم بلکه باید قانون به درستی اجرا شود.
 
وی با بیان اینکه پیاده سازی قانون با دولت است، گفت: باید قوانین مبتنی بر شرایط موجود کشور، قابلیت اجرایی شدن داشته باشد.

دکتر قالیباف در ادامه سخنان خود بر لزوم اصلاح ساختار مجلس تاکید و خاطرنشان کرد: مجلس در حوزه تقنین دارای ایراداتی است و باید تحول را از درون خود مجلس شروع کنیم.
 
وی گفت: مصمم هستیم اولویت مجلس را از تقنین به نظارت تغییر دهیم؛ چراکه در بسیاری از موارد نیازی به قانون جدید نداریم و با نظارت دقیق مشکلات در حوزه اجرا حل و اعتماد مردم هم به نظام بیشتر می‌شود.

رئیس مجلس با تاکید بر ضرورت اصلاح روند قانونگذاری و درگیر شدن نظرات شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام از ابتدای فرایند قانونگذاری تصریح کرد: فرایند قانونگذاری اشکال جدی دارد که باید اصلاح شود.
 
دکتر قالیباف در پایان گفت: باید تلاش کنیم مشکلات را حل کنیم و با همه تجربیاتی که دارم معتقدم مشکلات را می‌توان در یک برنامه ۵ ساله البته با اصلاح مدیریت سروسامان داد.
 
انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

فیلم| آخرین نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی