کد خبر: ۶۸
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۱:۵۹- 29 July 2006

خاطرات آیت‌الله جنتی از 26 سال حضور در شورای‌نگهبان

آیت‌الله جنتی که از اولین دوره شورای‌نگهبان در این نهاد مقدس حضور داشته، امروز کوله‌باری از تجربه و خاطرات تلخ و شیرین را به‌همراه خود دارد.
آیت‌الله جنتی همیشه نزدیکان واطرافیان را به تقوا، رعایت بیت‌المال، قناعت و صرفه‌جویی و استقامت و خدمتگزاری خالصانه توصیه می‌کند.
شیرین‌ترین و تلخ‌ترین خاطرات آیت‌الله جنتی در شورای‌نگهبان در پی می‌آید.
آیت‌الله جنتی می‌گوید: شیرین‌ترین لحظات شورای‌نگهبان در بررسی مصوبات مجلس زمانی بود که مصوبه‌ای برای کمک به قشر محروم، مستضعف و ایثارگر جامعه تأیید می‌شد، مانند لایحه تأمین زنان و کودکان بی‌سرپرست، لایحه پرداخت حقوق ایام بلاتکلیفی کارگران، طرح تأمین اعتبارات برای جبران خسارت وارده به مناطق حادثه ‌دیده، طرح ایجاد تسهیلات برای ورود رزمندگان و جهادگران داوطلب بسیجی به دانشگاهها و...
ما خیلی خوشحال می‌شدیم امتیازاتی، تسهیلاتی و رفاهیاتی به قشر محروم و مستضعف جامعه داده شود و سعی می‌کردیم خیلی سریع اینگونه مصوبات را بررسی و اظهار نظر کنیم.
اگر ایرادی در اینگونه مصوبات بود،‌ فوراً به مجلس برمی‌گرداندیم و نماینده شورای‌نگهبان نیز به کمیسیون می‌رفت و ایرادات رفع می‌شد و برمی‌گشت و به تأیید شورای‌نگهبان می‌رسید.
اینگونه مصوبات و مصوباتی که مبارزه با فساد در آنها بود ما را خیلی خوشحال می‌کرد، از چیزهایی که ما همیشه روی آن تأکید داشته‌ایم مبارزه با فساد است که واقعاً باید انجام شود. بعضی از مصوبات، مبارزه با فساد در آن گنجانده شده بود که ما با حسن نیت از آن استقبال می‌کردیم و فوراً بررسی و تأیید می‌شد.
آیت‌الله جنتی تلخ‌ترین خاطرات را بررسی مصوباتی از قبیل مصوبه مشهور به "رفع تبعیض علیه زنان" می‌داند که لحظات تلخی را برای شورای‌نگهبان همچون بسیاری از نهادها و مقامات دیگر به‌وجود آورد.
دبیر شورای‌نگهبان می‌گوید: مصوباتی که واقعاً می‌خواست ریشه‌ها را بزند و تحت تأثیر فرهنگ غربی بود و متأسفانه یک عده‌ای هم روی آنها اصرار داشتند، تلخ‌ترین مصوبات برای شورای‌نگهبان بود.
مصوبه غربی "محو کلیه تبعیضات علیه زنان" که من خیلی تعجب کردم که چگونه مجلس آن را در دستور گذاشت و به آن رأی داد. این صد در صد یک کار غربی پسند و تحت نفوذ و تأثیر فرهنگ غرب و برای خوشحال کردن و راضی کردن غربی‌ها بود.
از چیزی که باید همیشه پرهیز کنیم اینکه ما برای رضایت بیگانگان بیائیم یک کاری را بکنیم. ما باید فرهنگ اسلام و حق و حقوق مردم خودمان را تشخیص دهیم و در نظر بگیریم حالا هر کسی که می‌خواهد خوشش بیاید یا بدش بیاید.
غربیها باید بفهمند که ما مستقل هستیم و مجلس ما هم مستقل است و دولت ما هم مستقل است. به هر حال این برای ما خیلی ناراحت کننده بود و اشکالات زیادی هم داشت که شورای‌نگهبان آنرا رد کرد.
ما از این نگران بودیم و غصه می‌خوردیم که بالاترین دفاع را از زن اسلام کرده و اسلامی‌که برای همه حرمت قائل است حتی برای هر جانداری حرمت و احترام قائل است، و بالاترین حرمت را برای زن قائل شده حالا غربیها بیایند اسلام را متهم کنند که احکام اسلامی حقوق زنان را پایمال کرده است.
اساساً غرب می‌خواست القاء کند و به مردم بفهماند که زیر بنای اسلام، زیربنای ظلم است و ما از این ناراحت بودیم. آنها برای مردها هم غیر از شهروندان خودشان حرمتی قائل نیستند تا چه رسد به زنها.
بهترین احکام و عادلانه‌ترین احکام را اسلام راجع به زنان آورده و عملاً هم در زمان حضرت رسول (ص) زنان در جایگاهی بودند که خودشان خیلی خوشحال بودند و شکایتی هم نداشتند.
در غرب دارند بدترین اجحاف‌ها را به زن می‌کنند. زن را ابزار و وسیله شهوات خود قرار داده‌اند و حقوق زن را آشکارا پایمال می‌کنند و عجیب است آنها بیایند خودشان را مدافع حقوق زن و اسلام را پایمال کننده حقوق زن معرفی کنند.
اینها می‌خواستند به اسم حقوق زن، حقوق زن را پایمال کنند و مقاصد سیاسی آن نیز کاملاً روشن بود.
آیت‌الله جنتی از خاطرات تلخ و شیرین زمان انتخابات می‌گوید که در انتخابات سعی ما همیشه بر این بود که درعین حال که قانون باید رعایت شود، بی‌جهت هم رد یا تأیید صلاحیت نداشته باشیم.
سعی همه بر این است که آرامش در میان مردم برقرار باشد. یعنی فضای آرام است که به مردم اجازه می‌دهد درست فکر کنند و درست تصمییم بگیرند.
اگر "جریانی" کارها بخواهد ادامه پیدا کند، فکر مردم آزاد نیست و نمی‌توانند درست فکر کنند و سلامت فکری مردم خدشه‌دار می‌شود. سعی ما بر این بوده که آرامش برقرار شود و معتقدیم که اگر اختلافاتی وجود دارد این اختلافات در یک دایره محدودی قرار گیرد و به صحن مردم و اجتماع کشیده نشود.
ولی بعضی وقت‌ها متأسفانه دستگاههای اجرایی انتخابات این جنبه را رعایت نکردند و مسائلی را مطرح کردند و به صحن عمومی و اجتماع کشاندند که افکار مردم را خیلی مغشوش کرد.
خیلی نگرانیها و دسته‌بندیها و اختلافاتی هم در‌میان مردم به‌ وجود آمد و ما تا آنجا که توانستیم،‌ سعی کردیم پاسخ ندهیم که بعضی‌ها به ما اعتراض می‌کردند چرا شما سکوت می‌کنید و چرا جواب نمی‌دهید؟
ما معتقد بودیم اگر بخواهیم کشمکش راه بیندازیم پایانی ندارد و دور تسلسلی به‌وجود می‌آید که به ضرر مردم و کشور تمام خواهد شد.
از این جهت تا آنجا که می‌توانستیم و ضرر نداشت سکوت می‌کردیم بعضی وقت‌ها که لازم می‌دانستیم، جواب‌هایی دادیم.
بعضی دوره‌ها واقعاً دوره‌های تلخی بود و تلخی آن هم برای ما همین بود که ما می‌خواهیم مردم با فکر آزاد وارد انتخابات شوند و واقعاً تصمیم‌گیر خودشان باشند و نه دیگران به آنها القاء کنند. این انتخابات انتخابات سالمی است اما اگر به درگیریها و لج و لج‌بازیها افتاد، انتخابات دیگر سالم نیست.
بعضی وقت‌ها بین دستگاههای اجرایی و نظارت اختلافات جدی نبود و هماهنگی لازم وجود داشت و اگر هم اختلافاتی بود به صحن مردم و اجتماع کشیده نمی‌شد و در داخل حل می‌شد این موارد وقت‌های آرام و شیرینی بود.
آیت‌الله جنتی به عملکرد 26 ساله شورای‌نگهبان نمره 20 نمی‌دهد ولی می‌گوید نمرة پائین هم نمی‌توانیم بدهیم.
من خودم از شورای‌نگهبان راضی هستم راضی نسبی، که نمی‌خواهم صد در صد نمره 20 بدهم. ولی نمره پائین هم نمی‌توانم بدهم.
به این معنا که به‌جز در موارد خاصی که به دلایل مختلفی شورای‌نگهبان نتوانست آنگونه که باید به وظیفه خود عمل کند و عواقبی هم پیدا کرد، به جز در آن موارد من نمره بالایی به شورای‌نگهبان می‌دهم.
در بررسی مصوبات مجلس نمره بالا و خیلی خوب بوده اما در انتخابات به‌جز در مواردی که عللی پیدا شد و آنچنان که باید و شاید_ من خودم هم شخصاً نگرانی‌هایی دارم_ بدون اینکه تقصیری در کار باشد، قصورهایی صورت گرفت که البته بعد تا حدودی جبران شد.
منهای این موارد عملکرد شورای‌نگهبان را واقعاً عملکرد خوبی می‌دانیم و افراد منصف و معتدل هم غیر از این نظر دیگری ندارند.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی