کد خبر: ۶۷۶۵
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۴- 25 April 2020
در اینستاگرام منتشر شد؛

جدیدترین گزارش دکتر طحان نظیف از جلسه شورای نگهبان

عضو حقوقدان شورای نگهبان در پستی در اینستاگرام خود گزارش بیست و هفتم از جلسه شورای نگهبان را منتشر کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، دکتر هادی طحان نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان در پستی در اینستاگرام خود با عنوان " گزارش بیست و هفتم" نوشت:

چهارشنبه سوم اردیبهشت ۱۳۹۹ جلسه شورای نگهبان به ریاست آیت‌الله جنتی و با حضور اکثریت فقها و حقوقدانان در تهران - به صورت حضوری- و قم - به صورت ویدئو کنفرانس- برگزار شد.

طبعا کار شورا در خصوص بررسی مصوبات کاملا متاثر از مجلس است و تا مصوبه‌ای از سوی مجلس به شورا ارسال نشود، امکان تشکیل جلسه نیست. البته شورای نگهبان تا آخرین روز‌های سال یعنی ۲۸ اسفندماه ۱۳۹۸، درگیر بررسی بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور بود و جلسات فشرده‌ای برای بررسی آن داشت. در روز‌های پس از تعطیلات نوروزی نیز جلساتی در خصوص بررسی صحت انتخابات در شهر‌های باقیمانده برقرار بود، اما با عنایت به ارسال اولین مصوبات در روز‌های اخیر، این اولین جلسه شورا در سال ۱۳۹۹ برای بررسی مصوبات مجلس بود.

در این جلسه «طرح الحاق یک ماده به قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی» و «لایحه کمک به ساماندهی پسماند‌های عادی با مشارکت بخش غیردولتی» مورد بررسی قرار گرفت که هر دو اعاده شده از سوی شورای نگهبان به مجلس بودند. همچنین به ادامه «اساسنامه کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران» رسیدگی شد که البته بررسی آن به انتها نرسید و ناتمام ماند.
 
جدیدترین گزارش دکتر طحان نظیف از جلسه شورای نگهبان

در خصوص طرح الحاق یک ماده به قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی، اشکال سابق این بود که شورای نگهبان اطلاق واگذاری تصویب آیین‌نامه اجرایی ماده ۳۳ به هیات وزیران را مغایر اصل ۸۵ قانون اساسی شناخته بود چرا که این واگذاری، بدون تعیین ضوابط تشکیل و فعالیت احزاب و تشکل‌ها توسط قانون، امکان تضییع حقوق آن‌ها و مردم را فراهم می‌سازد. در اصلاحیه ارسالی، مجلس محترم به جای تعیین این ضوابط، قسمت مربوط به تصویب آیین‌نامه اجرایی توسط هیات وزیران را حذف و آن را در اختیار وزیر کشور قرار داده بود که به نظر می‌رسد ایراد نه تنها مرتفع نشده بود بلکه شدیدتر شده بود. از نظر شورای نگهبان ضوابط و نظامات حاکم بر فعالیت این تشکل‌ها واجد ماهیت تقنینی است و واگذاری امری با این اوصاف به یک نفر ولو وزیر باشد، مغایر قانون اساسی است.

در اثنای جلسه چهارشنبه نیز مطلع شدم که نخستین ماهواره نظامی ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت. مانند هر ایرانی از اینکه بار دیگر فرزندان ایران مرز‌های علم را درنوردیدند، احساس شور و شعف کردم. در روز‌هایی که برخی از کشور‌ها در بحران کرونا متوقف شده‌اند، دانشمندان ایران به پیشرفت آینده و فتح فضا می‌اندیشند و به خاطر ویروس کرونا عقب ننشسته‌اند. این بسیار ارزشمند و امیدآفرین است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

دکتر طحان نظیف سالروز تاسیس سپاه پاسداران را تبریک گفت

توضیحات سخنگوی شورای نگهبان درباره تایید طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

عملیات «وعده صادق» پاسخ به شرارت‌های رژیم صهیونیستی بود

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پربازدید ها

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است