کد خبر: ۶۷۴۹
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۵- 09 April 2020
آیت‌الله اعرافی:

انقلاب اسلامی پرچم‌دار مهدویت است/ "منتظران" گوشه‌نشین و بی‌تکلیف نیستند

عضو فقهای شورای نگهبان و مدیر حوزه‌های علمیه در سخنانی به مناسبت نیمه‌شعبان در مسجد‌مقدس جمکران اظهار داشت: نیمه شعبان بسیار مهم است و دارای اعمال زیادی است.
انقلاب اسلامی پرچم‌دار مهدویت است/
 
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان به نقل از خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی در ویژه برنامه شب نیمه شعبان در مسجد مقدس جمکران، با تبریک فرا رسیدن سالروز میلاد منجی عالم بشریت، شب نیمه شعبان را شب زنده داری و شب شوق به پیشگاه مولا صاحب الزمان (عج) دانست.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به شرایط پیش آمده در جامعه و شیوع بلیه جهان گیر کرونا، ابراز امیدواری کرد که به برکت مولود عزیز این شب این غم از جهان و بویژه جهان اسلام و جامعه ایران اسلامی برداشته شود.

آیت الله اعرافی گفت: به دلیل همین بلیه شاهد آن حضور گسترده و عاشقانه دلدادگان نیستیم، این برای ما یک غم است، اما علاوه بر این غم ها، غم بزرگ ما غیبت امام عصر و دوری ما از پیشگاه حضرت است، امیدواریم با دعای پاکان و تضرعات صالحان و عاشقان این غم برداشته شود و عالم نور و جمال نورانی حضرت را به تماشا بنشیند.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: امشب ما با دل‌های شادمان از میلاد امام عصر به ایشان عرض می‌کنیم دل‌های ما از غم فراق و شوق لقای تو سوزان و اشک ما از اعماق جان مان روانه است.

انتظار مقوله‌ای ریشه دار در اندیشه تمام مکاتب انسانی، ادیان ابراهیمی و مذاهب اسلامی

آیت الله اعرافی در ادامه به بیان چند مطلب پیرامون انتظار و وظایف منتظران پرداخت و افزود: مقوله مهدویت و انتظار یک مقوله ریشه دار در اندیشه بشری در همه مکاتب انسانی و در ادیان الهی و در همه فرق و مذاهب اسلامی و به طور ویژه در مکتب اهل بیت است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه اضافه کرد: جوانان ما بدانند مقوله مهدویت و انتظار یک مقوله ریشه دار است، در معارف ما این مقوله این پنج دائره را دارد، مهدویت یک اندیشه بشری است، انتظار یک جامعه سالم و پاک و مبرای از همه آفات انتظار یک فصل شکوفای دور از خطا و انحرافات یک آرزو و انتظاری است که در طول تاریخ در اندیشه بشری وجود داشته است.

آیت الله اعرافی افزود: این که این اندیشه به طور ویژه و مشخص‌تر در ادیان ابراهیمی روی آن تمرکز شده و آن‌ها با اسلام در مقوله مهدویت اشتراک دارند. در همه فرق و مذاهب اسلامی مساله انتظار و منجی و پایان بسیار پرشکوه تاریخ بشر کاملا مطرح شده و روایات آن را ترسیم کرده اند.

آیت الله اعرافی گفت: آنچه در متون دینی ما آمده است با آنچه در دایره‌های قبلی بیان کردیم بسیار تفاوت دارد، مساله امام عصر و ظهور ایشان و نقشه‌ای که برای آن جامعه مهدوی و شکوفایی و معنوی ترسیم شده اختصاصی به شیعه ندارد، برادارن اهل سنت و مذاهب اسلامی بر سر اصل مساله انتظار اتفاق نظر دارند.

انتظار و منجی در منابع اهل سنت

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: ۲۶ نفر از صحابه حضرت رسول روایات ظهور را در منابع اهل سنت نقل کرده اند، ۳۸ نفر از بزرگان روات و محدثین اهل سنت در منابع مهم روایی به مساله مهدویت و امام عصر اشاره کرده اند.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: به طور مستقل علمای اهل سنت در ادوار گذشته بیش از ده کتاب مستقل راجع به امام عصر و عصر ظهور و مقوله انتظار و مهدویت به نگارش درآورده اند.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: بیش از هفتصد روایت در منابع شیعه وجود دارد که نظیر آن را می‌توانیم در منابع اهل سنت مشاهده کنیم، این حجم بالای پرداختن فرق و مذاهب اسلامی به این مقوله مهم است.

وی اضافه کرد: مساله پایان تاریخ و ظهور انسان کامل که جهان را پر از عدل و داد و بصیرت می‌کند هم ریشه در فطرت بشری، هم ریشه در ادیان و هم ریشه در ادیان ابراهیمی و الهی دارد و این از معارف مشترک مذاهب مختلف اسلامی است.

آیت الله اعرافی اظهار داشت: جوانان عزیز باید در ارتقای معرفت خود نسبت به امام عصر بیفزایند، مقوله مهدویت یک مقوله اسلامی است، انتظار می‌تواند خیمه‌ای باشد که تمام امت را در سایه خود جمع کند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به آیات قرآن کریم، تصریح کرد: اگر بخواهیم تفسیر علمی قرآن را یکجا ببینیم باید امام معصوم را بیاوریم، امام معصوم و قرآن دو نسخه منطبق بر هم هستند، پیامبر قرآن بود و بالعکس و اهل بیت نیز در شعاع پیامبر هستند. به این تعبیر همه قرآن یعنی پیامبر و امام.

آیت الله اعرافی با اشاره به آیاتی که تطبیق بر امام عصر و رستاخیز بزرگ ظهور می‌کند، اظهار داشت: آیات بسیاری وجود دارد که دلالت‌های روشن بر رستاخیز ظهور دارد، آیات مختلفی داریم که دلالت‌های مختلفی بر مساله ظهور و منجی جهان بشریت دارند. یک دسته از روایات هم داریم که اساسا بدون ظهور و امام عصر قابل تفسیر نیست.

آیت الله اعرافی تاکید کرد: مقوله مهدویت و موعود یک مقوله انسانی، ادیانی، ادیان الهی و ابراهیمی و یک مقوله همگانی امت اسلام است.

تمام حقایق دین در مهدویت و انتظار جمع است

وی با اشاره به مقوله انتظار و مهدویت در اندیشه مکتب اهل بیت اظهار داشت: ملکوت این شب امام عصر است، وقتی به معارف اهل بیت نگاه می‌کنیم تمام حقایق دین در مساله مهدویت و انتظار جمع شده است.

آیت الله اعرافی تاکید کرد: انتظار آینه‌ای است که در دل خود یک منظومه فکری و تمدن بزرگ الهی را باز می‌تاباند، انتظار یک کلمه است، اما در دل خود دنیایی از معارف دارد و مقوله مهدویت در این دایره شیعی به صورت دقیق تصویر شده است.

انتظار یک چشم به راهی و گوشه گیری بدون تکلیف نیست

وی تاکید کرد: همه معارف در کلمه انتظار و مهدویت جمع شده است، در باب انتظار البته شاهد تفاسیر مختلفی در طول تاریخ بوده ایم، گاهی افرادی انتظار را به گونه‌ای تفسیر کرده اند که انتظار به جای تکالیف است، این تفسیر قطعا اشتباه است. انتظار موتور محرکه جامعه مهدوی است، انتظار یک چشم به راهی و گوشه گیری بدون تکلیف نیست؛ انتظار حیات بخش و حرکت آفرین است.

آیت الله اعرافی با بیان این که مهدویت و انتظار در مقوله تفکر اهل بیت یک مساله رها نیست، اظهار داشت: وقتی به روایات نگاه می‌کنیم مسؤولیت منتظران که همان شناخت امام و شناخت جامعه مهدوی و تلاش برای نزدیک شدن به آن است، بیان شده است.

ویژگی‌های جامعه منتظر

وی ابراز کرد: جامعه منتظر جامعه‌ای است که اغنیا به فقرا رحم می‌کنند، دل‌ها به عشق امام عصر می‌تپد، قلوب لبریز از عشق به امام است، جامعه منتظر جامعه تلاش گر و مجاهد در راه حق است.

آیت الله اعرافی تاکید کرد به فضل الهی ملت ما پرچمدار احیای انتظار و مهدویت شد و امروز این شعار و شور و اندیشه تمدنی به برکت شما ملت بزرگ و انقلاب اسلامی طنین افکن شده و باید آن را به خوبی پاس بداریم.

مراقب رهزنان عرصه مهدویت و مدعیان دروغین باشیم

آیت الله اعرافی تاکید کرد: در مسیر انتظار رهزانی هستند که باید مراقب شان باشیم، باید مراقب انحرافات و رهزنان و مدعیان باشیم، امروز حرف‌های سطحی و دروغین راجع به امام عصر زیاد است، راه امام عصر راه ولایت، ولایت فقیه و مرجعیت و پیمودن مسیر در مسیری است که خودشان ترسیم کرده اند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

خون پاک شهدای حادثه تروریستی دمشق، مبدأ تحولات بزرگی می شود

تحقق مشارکت مردم در اقتصاد، وظیفه مسؤولین است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

صهیونیسم جهانی از صحنه روزگار محو خواهد شد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد