کد خبر: ۶۷۳۶
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰- 18 March 2020
دکتر کدخدایی در نشست خبری مطرح کرد:

۸۰ ایراد شورای نگهبان به بودجه ۹۹ در دفاع از حقوق مردم

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه شورای نگهبان ۸۰ ایراد به بودجه ۹۹ گرفت، گفت: این ایرادات عموما از سوی مجلس برطرف شده که امیدواریم تا پایان ساعات کاری امروز بررسی و نتیجه را اعلام کنیم.
۸۰ ایراد شورای نگهبان به بودجه ۹۹ در دفاع از حقوق مردم
 
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، دکتر عباسعلی کدخدایی قائم مقام دبیر و سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری امروز (چهارشنبه ۲۸ اسفند) که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد ضمن تبریک ایام رجب و شعبان و آغاز سال جدید گفت: با عنایت به وضع فعلی و شیوع ویروس منحوس کرونا، ناچار شدیم که نشست خبری را به صورت ویدئو کنفرانس برگزار کنیم؛ این روش، روش سالم‌تری برای همکاران رسانه‌ای ما است.
 
بیشتر بخوانید: 
 
 
دکتر کدخدایی درخصوص لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور گفت: لایحه بودجه که از طریق کمیسیون تلفیق برای شورای نگهبان ارسال شد، در جلسات متعدد این شورا مورد بررسی قرار گرفت که گاهی شورا روزانه سه نوبت برای بررسی بودجه، جلسه داشت.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه جلسه‌ای با دوستان اعضای کمیسیون تلفیق داشتیم، اظهار داشت: روز گذشته نیز از ساعت ۳ تا ۸ شب، جلسه داشتیم و نظرات شورای نگهبان را اعلام کردیم.

وی افزود: اصلاحات مورد نظر شورای نگهبان بر روی لایحه بودجه انجام شده و به صورت غیر رسمی به شورا ارسال شده است. امیدواریم تا پایان وقت اداری امروز جمع‌بندی نهایی در مورد لایحه بودجه انجام شود تا مشکل در بودجه سال آینده بوجود نیاید.

دکتر کدخدایی راجع به ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه ۹۹، گفت: تعداد ایرادات نسبتاً زیاد بود و شورا در ۱۹ بند چیزی در حدود ۸۰ ایراد به لایحه بودجه را اعلام کرد. از این تعداد ۸ فقره ایراد شرعی، ۲ مورد مربوط به صندوق توسعه ملی، ۲۷ مورد ابهام، ۶ مورد مربوط به سیاست‌های کلی، ۶ مورد ایراد اصل ۵۳ (عدم تعیین سقف یا ردیف) و ۲۲ مورد اصل ۵۲ (مصوبات غیر بودجه‌ای) بود.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه سه مورد از ایرادات لایحه بودجه درخصوص اصل ۸۵ که در نظر اولیه این شورا به مجلس ارسال شده بود، توسط کمیسیون تلفیق اصلاح شد، ادامه داد: در جلسات بعدی که با اعضای کمیسیون تلفیق داشتیم تعداد اصلاحات صورت گرفته بر روی لایحه بودجه، نظر شورای نگهبان تأمین شد به جز چند مورد که عصر دیروز اصلاحات انجام و امروز برای شورای نگهبان ارسال گردید که سعی می‌کنیم تا پایان وقت اداری امروز لایحه بودجه را بررسی و برای مجلس ارسال کنیم.

وی با بیان اینکه نظرات هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام برای شورای نگهبان ارسال شده بود که به مجلس شورای اسلامی نیز ارسال گردید، افزود: ۷ مورد ایراد وجود داشت که این ایرادات نیز برای مجلس ارسال شد. اعضای کمیسیون تلفیق با هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص جلساتی را داشتند و نظرات آن‌ها را نیز تأمین کردند و مصوبات مجلس اصلاح شد.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان در ادامه درباره بررسی صحت انتخابات در حوزه‌های انتخابی کل کشور، گفت: از ۲۰۸ حوزه انتخابیه، صحت برگزاری انتخابات در ۲۰۴ حوزه انتخابیه تأیید شد و ۴ حوزه دیگر نیازمند ارسال بازرس بود که این کار انجام شد؛ که البته برخی مجدداً نیاز به ارسال بازرس دارد و این کار انجام خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا شورای نگهبان با توجه به شرایط ویژه بررسی بودجه طبق روال عادی لایحه بودجه را مورد بررسی قرار داده یا به توازن و بی‌عدالتی‌های موجود در بودجه رسیدگی خواهد کرد؟ گفت: آنچه در رسیدگی به بودجه از سوی مقام معظم رهبری اذن داده شده بود، مربوط به خود مجلس است. شورای نگهبان با دقت کافی و مانند همه مصوبات بودجه نظرش را اعلام کرد. ما حدود ۸۰ ایراد را به بودجه داشتیم که چند مورد مربوط به حقوق مردم بود که مشخصاً نسبت به آن‌ها اعلام‌نظر و ایراد گرفته شد و کمیسیون تلفیق نیز اصلاح کرد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره رد مصوبه واردات خودرو‌های خارجی از سوی شورای نگهبان گفت: این مصوبه مستقل نبود بلکه در دل مصوبه بودجه ۹۹ بود و یکی از بند‌های آن اجازه واردات خودرو‌های خارجی داده می‌شد و اعضای شورای نگهبان با عنایت به سیاست‌های کلی، این بند را مغایر سیاست‌های کلی که مربوط به حمایت از تولید داخلی بود، دانستند و مورد ایراد شورا قرار گرفت و بعد از ایراد شورای نگهبان، کمیسیون تلفیق آن را حذف کرد.

دکتر کدخدایی در پاسخ به سؤالی پیرامون فساد‌های مالی برخی نمایندگان در جریان انتخابات، اظهار داشت: متأسفانه قانون انتخابات در این بخش اصلاح نشد و شورای نگهبان همکاری‌های زیادی در این بخش داشت. ظرفیت شورای نگهبان برای اصلاح قانون انتخابات در مجلس آینده نیز در اختیار نمایندگان قرار خواهد گرفت. انشاالله در مجلس یازدهم شاهد اصلاح قانون انتخابات باشیم.

وی درباره ایراد شورای نگهبان به مصوبه بودجه افزایش حقوق کارمندان، گفت: بودجه در این زمینه دو بند داشت. یکی خود بند بود که دولت اصلاح کرده بود و بند الحاقی هم داشت که نمایندگان مجلس در مجلس آن را الحاق کرده بودند و تناقضی ایجاد کرده بود و مشخص نبود که این سقف افزایش تا چه اندازه است. ایراد شورای نگهبان به عنوان یک ابهام ارائه شد و دوستان مجلس آن را متوجه شدند و اصلاح کردند و نسبت به کارکنانی که سقف دریافتی آن‌ها پایین است الان بین ۵۰ تا ۸۰ درصد افزایش حقوق خواهند داشت.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه به گفته برخی نمایندگان، امسال نیز مثل سال‌های قبل بودجه شرکت‌های دولتی به صورت کامل در کمیسیون تلفیق بررسی نشده است، گفت: امیدواریم در سال آینده گام‌به‌گام بودجه شرکت‌های دولتی به سمت شفافیت‌های بیشتر حرکت کند.

وی با بیان اینکه در بودجه سال ۹۹ نیز دو بند وجود داشت که ناظر بر شفافیت بودجه شرکت‌های دولتی بود، تأکید کرد: این‌ها مواردی است که بعد از ایرادات شورای نگهبان حاصل شده و امیدواریم برای سال‌های آینده شاهد شفافیت بیشتر در بودجه شرکت‌های دولتی باشیم.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا بررسی بودجه سال ۹۹ در کمیسیون تلفیق تأثیری در روند بررسی شورای نگهبان داشته است؟ گفت: من در مصاحبه‌ای از این اقدام و روشی که منطبق بر قانون اساسی و احکام قانون اساسی است دفاع کردم و از این جهت مشکلی نیست.

وی تأکید کرد: اذن مقام معظم رهبری منطبق بر شرایط قانون اساسی بوده و مشکلی نیست. با توجه به شرایط ضروری که رخ داده ناچار بودند که آقایان در مجلس از روش میان بری استفاده کنند و نیازمند حکم حکومتی بود.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: اینکه بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق و یا مجلس مطلوب‌تر است؟ باید بگویم طبیعتاً در شرایط عادی در مجلس بهتر است، ولی تأثیری در نظرات شورای نگهبان نداشت و آن اذن منحصر به مراحل رسیدگی به مجلس بود و ارتباطی با شورا نداشت و ایرادات را گفتیم و کمیسیون تلفیق آن را پذیرفت و نظر شورای نگهبان نیز تأمین شده است.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با نظر شورای نگهبان درباره مالیات بر خانه‌های خالی گفت: به صورت مطلق وضعیت مالیات نسبت به خانه‌های خالی وجود داشت؛ نه نسبت به افرادی که ممکن است احتکار داشته باشند و بخواهند خانه‌های خالی را اجاره ندهند و یا به فروش نرسانند. ایراد شرعی در این زمینه وجود داشت که اگر کسی برای خودش یک منزل داشته باشد و منزل اضافی برای بستگان و فرزندان داشته باشد آیا آن هم باید مالیات دهد و دفاع از حقوق مردم بود و نظر فق‌های ما هم بود که خوشبختانه مجلس آن را اصلاح کرد و نسبت به بخشی که مربوط به أخذ مالیات از خانه‌های خالی بود، شورای نگهبان ایرادی نداشت و این بند در بودجه با اصلاحی که بوجود آمده باقی است و برای سال آینده اجرا خواهد شد.

دکتر کدخدایی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه شورای نگهبان در سال جاری قبل و بعد از انتخابات یازدهم دوره مجلس شورای اسلامی با مشکلات، انتقادات و اتهاماتی از سوی برخی افراد و جناح‌ها روبه‌رو بوده، این شورا برای هرچه بهتر برگزار کردن مرحله دوم انتخابات و کاهش انتقادات چه تدابیری اندیشیده است؟ گفت: مرحله دوم انتخابات، ادامه مرحله اول است و فقط برگزاری انتخابات است و با توجه به شرایط کشور و پیشنهاد وزیر کشور زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات از ۲۹ فروردین به ۲۱ شهریور منتقل شد و امیدواریم که همه مردم در صحت و سلامت باشند و آن موقع انتخابات را در حوزه‌هایی که باقی مانده برگزار کنیم.

وی افزود: تهمت و افترا‌های زیادی نسبت به شورای نگهبان وارد می‌شود که بسیاری از این‌ها می‌تواند با اصلاح قانون برطرف شود، بنده اخیراً در دفاع از مقامات و رویه‌هایی که در قانون اساسی معتبر و لازم‌الاجراست، صحبتی درباره جایگاه مقامات در قانون اساسی را مطرح کردم که برخی از نمایندگان به آن اعتراض کردند که این افراد عجله کردند و به مطالب بنده دقت نکردند و دیروز یک‌باره همه اهل مصاحبه شدند و بیشترین کارشان این بود که پاسخ بنده را بدهند که باید بگویم صحبت‌های بنده در دفاع از روند قانونگذاری و جایگاه مجلس بود که امیدوارم این دوستان صحبت‌های خود را اصلاح کنند. خبرگزاری‌ها نیز با شفاف‌سازی تأمل بیشتری در انعکاس مطالب داشته باشند و امیدواریم این مطالبه را داشته باشند که قانون انتخابات اصلاح شود تا بسیاری از این مسائل و مشکلات برطرف گردد.

دکتر کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شیوع ویروس کرونا چه تأثیری در برگزاری جلسات شورای نگهبان برای بررسی بودجه ۹۹ داشت، گفت: شورای نگهبان به وظایف خود به صورت کامل عمل کرد و تمام تلاش ما این بود که وقفه‌ای در کار ایجاد نشود و جلسات ما با حضور اکثریت اعضاء برگزار شد و برخی از اعضا نیز از طریق ویدئو کنفرانس با ما در ارتباط بودند.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: ما جلسات فشرده خود را برای بررسی بودجه سال آینده برگزار کرده‌ایم و نظر خود را در موعد قانونی اعلام کردیم و انشاءالله با اصلاحاتی که باید در بودجه انجام شود، بودجه سال آینده مراحل نهایی خود را امروز طی کند.

دکتر کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه برخی از نمایندگان مجلس یازدهم انتخاب نشده‌اند، آیا مشکلی برای تشکیل مجلس جدید پیش خواهد آمد، اظهار داشت: مجلس یازدهم حد نصاب لازم را برای آغاز کار دارد و صرفاً ۱۱ نفر از کاندیدا‌ها باید در انتخابات مرحله دوم انتخاب شوند و دو نفر از منتخبان هم متأسفانه فوت شدند که با احتساب این تعداد در کل ۱۳ کرسی مجلس یازدهم فعلاً مشخص نشده و این مسئله تأثیری در شکل گیری مجلس ندارد.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: برای انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی نیازی به بررسی مجدد صلاحیت کاندیدا‌های انتخابات نیست، اما انتخابات میان‌دوره‌ای مانند انتخابات اصلی است و نیاز است که صلاحیت کاندیدا‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

دکتر کدخدایی با بیان اینکه انتخابات میان‌دوره‌ای بر اساس قانون با هر انتخابات سراسری برگزار می‌شود، گفت: بر این اساس در دو حوزه انتخابیه تهران و آستانه اشرفیه، انتخابات میان دوره‌ای خواهیم داشت که با انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد، اما انتخاب ۱۱ نفری که به مرحله دوم رفته‌اند، ۲۱ شهریور برگزار می‌شود.
 
انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

خون پاک شهدای حادثه تروریستی دمشق، مبدأ تحولات بزرگی می شود

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد