کد خبر: ۶۷۲۱
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۷- 14 March 2020
علی فتاحی ظفرقندی:

تعیین زمان انتخابات با وزارت کشور است

وظیفه‌ شورای نگهبان در انتخابات مجلس شورای اسلامی نظارت بر انتخابات بوده و تعیین زمان انتخابات با وزارت کشور است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان به نقل از ایرنا، پژوهشگر حقوق عمومی با اعلام اینکه وظیفه شورای نگهبان در انتخابات مجلس نظارت بر انتخابات بوده است، اظهارداشت: وزارت کشور با در نظر گرفتن ضوابط تعیین شده برای برگزاری انتخابات زمان‌های پیشنهادی خود را به شورای نگهبان اعلام می‌کند و این شورا یکی از این زمان‌ها را به عنوان تاریخ برگزاری به وزارت کشور اعلام می‌کند.
 
تعیین زمان انتخابات با وزارت کشور است

علی فتاحی ظفر قندی در یادداشتی درباره مصاحبه روز گذشته ایرنا با نعمت احمدی و اظهارات وی درباره نقش شورای نگهبان در تعیین زمان انتخابات نوشت:

۱. وظیفه شورای نگهبان در انتخابات مجلس شورای اسلامی مستند به اصل ۹۹ قانون اساسی، نظارت بر انتخابات بوده و تعیین زمان انتخابات با وزارت کشور است. بر این اساس وزارت کشور با در نظر گرفتن ضوابط تعیین شده برای برگزاری انتخابات در قوانین و مقررات، زمان‌های پیشنهادی خود را به شورای نگهبان اعلام می‌کند و شورای نگهبان صرفا زمان‌های پیشنهادی وزارت کشور را با توجه به شرایط نظارت و ضوابط قانونی بررسی کرده و یکی از زمان‌ها را به‌عنوان تاریخ برگزاری انتخابات به وزارت کشور اعلام می‌کند بر این مبنا تعیین زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی در زمره وظایف وزارت کشور قرار دارد.

۲. از یک‌سو مطابق با اصل ۶۳ قانون اساسی «انتخابات [مجلس شورای اسلامی]هر دوره باید پیش از پایان دوره قبل برگزار شود به طوری که کشور در هیچ زمان بدون مجلس نباشد.» از سوی دیگر مستند به اصل ۶۵ برای رسمیت یافتن مجلس شورای اسلامی انتخاب‌شدن دو سوم از نمایندگان مجلس ضروری است. بر این اساس زمان انتخابات باید به‌نحوی طراحی گردد که چنان‌چه در دور اول انتخابات، تعداد لازم برای رسمیت جلسات مجلس انتخاب نشدند، پیش از آغاز دور جدید مجلس دور دوم انتخابات برگزار گردد و افراد مورد نیاز به‌وسیله‌ی مردم انتخاب شوند. از آن‌جا که تاریخ اتمام دوره‌ی قبل مجلس و آغاز دور جدید ۷ خرداد ماه می‌باشد؛ تعیین زمان انتخابات نیز باید با توجه به در نظر گرفتن شرایط واقعی همانند تعطیلات رسمی به ویژه تعطیلات نوروزی، اعیاد و ایام مذهبی همانند ماه مبارک رمضان و همانند آن‌ها باشد تا امکان برگزاری انتخابات، مشارکت عمومی و نظارت بر انتخابات باشد.

۳. بررسی تاریخی زمان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در طول ۴۱ سال گذشته نشان می‌دهد که جز انتخابات ۳ دوره (دوره‌های دوم، سوم و چهارم مجلس) که در فروردین ماه برگزار شده؛ باقی انتخابات‌های مجلس شورای اسلامی در بهمن‌ماه و اسفندماه سالِ قبل از اتمام مجلس برگزار شده است و ادعای مطرح شده در خصوص برگزاری انتخابات در اردیبهشت و اوایل خرداد ماه خلاف واقع است.

نعمت احمدی روز جمعه گفته بود که" شورای نگهبان که می‌دانست مجلس باید ماه پایانی سال تمرکز خود را متوجه لایحه بودجه کند، چرا زمان انتخابات مجلس را اسفندماه قرار داد؟ در حالی که معمولا انتخابات اواخر اردیبهشت و اوایل خردادماه برگزار می‌شد. "

پژوهشگر حقوق عمومی
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

پیام سخنگوی شورای نگهبان در حفاظت از جزایر سه‌گانه با یادآوری اصل ۹ قانون اساسی

چهل‌وپنجمین شماره فصلنامه دانش حقوق عمومی منتشر شد

دکتر صادقی‌مقدم: ناظران انتخاباتی «مدافعان حریم مردم‌سالاری دینی» هستند/مقاومت با قدرت به مسیر خود ادامه خواهد داد

فیلم| نشست خبری دکتر طحان‌نظیف ۲۸ مهر ۱۴۰۳

آزادی مطبوعات در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

جدایی گفتمان‌های علمی از دینی نقیصه اصلی مراکز آموزشی بزرگ است

امروز خاورمیانه جدید با محوریت مقاومت شکل گرفته است

گزارش تصویری نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان ۲۸ مهر ۱۴۰۳

دکتر طحان‌نظیف: ۷ مصوبه مجلس و ۴ اساسنامه دولتی تایید شد/ انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی سال آینده برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس و دولت + جزئیات

پربازدید ها

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس و دولت + جزئیات

حمایت از مستضعفان؛ وظیفه‌ای بر پایه قانون اساسی

آیت‌الله جنتی: مردم تهدیدات رژیم صهیونیستی را بی‌اعتبار کردند/ نمازجمعه نصر نشان‌دهنده پیوند مستحکم امام و امت بود

دکتر طحان‌نظیف: ۷ مصوبه مجلس و ۴ اساسنامه دولتی تایید شد/ انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی سال آینده برگزار می‌شود

آیت‌الله جنتی: حزب‌الله قدرتمندانه در صحنه نبرد با صهیونیست‌ها حضور دارد/ حضرت معصومه (س) برای تبیین مفهوم ولایت مجاهدت کرد

مشروعیت دفاع از مقاومت در حقوق بین‌الملل

تخریب عامدانۀ تأسیسات درمانی، جنایت علیه بشریت است

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

او اجر یک عمر مجاهدت خود در راه خدا را گرفت همان گونه که به دنبال آن بود

پیام آیت‌الله مدرسی یزدی در پی شهادت یحیی السنوار، رهبر شاخه سیاسی حماس