کد خبر: ۶۷
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۰:۵۹- 29 July 2006

سخنگوی شورای‌نگهبان: وجود نظام جامع برای انتخابات ضروری است

سخنگوی شورای‌نگهبان با اشاره به ایرادات و اشکالات اساسی در قانون‌های انتخابات از جمله انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شوراهای اسلامی گفت: همه ضرورت وجود یک نظام جامع برای انتخابات را احساس کرده‌اند.

به گزارش دفتر ارتباطات‌ و اطلاع‌رسانی شورای‌نگهبان، دکتر عباسعلی کدخدایی روز شنبه 1385/07/05در گفتگو با خبرنگاران افزود: وضعیت انتخابات‌های گذشته ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی این الزام را برای همه به وجود آورد که "نظام جامع انتخابات" تهیه شود.
خبرنگاری پرسید: آیا وزارت کشور برای تهیه لایحه نظام جامع انتخابات با شورای‌نگهبان مشورت داشته است؟ که دکتر کدخدایی در پاسخ گفت: هیچ همکاری و مشارکت فعالی بین شورای‌نگهبان و وزارت کشور برای تهیه نظام جامع انتخابات وجود نداشته است.
وی ادامه داد: هیچ نشست منظم کارشناسانه‌ای با وزارت کشور نداشته‌ایم اما در عین حال از تهیه نظام جامع انتخابات مطلع بودیم.
سخنگوی شورای‌نگهبان با اشاره به موارد خلاف قانون‌اساسی لایحه نظام انتخابات گفت: بسیاری از این موارد هنگام طرح در مجلس رفع خواهد شد و اگر مغایرت دیگری با قانون‌اساسی و موازین شرع داشته باشد مورد ایراد شورای‌نگهبان قرار خواهد گرفت.
وی در عین حال گفت: این لایحه هنوز تقدیم مجلس نشده و شورای‌نگهبان درباره آن اظهار نظر رسمی نمی‌کند.
خبرنگاری در خصوص شرایط کاندیداهای ریاست جمهوری در لایحه نظام جامع انتخابات و مغایرت آن با اصل 115 قانون اساسی پرسید که دکتر کدخدایی پاسخ داد: باید بررسی شود که شرایط اصل 115 قانون‌اساسی حصری است یا خیر؟ اما آنچه که مهم است اینست که وضعیت انتخابات در مجلس و ریاست‌جمهوری، وضعیت به سامان و مطلوبی نبود.
وی افزود: راهکارهای قانون برای رفع ایرادات لایحه نظام جامع انتخابات وجود دارد که بخشی از آن از طریق مجلس دفع خواهد شد و اگر مغایرتی با قانون‌اساسی و موازین شرع داشته باشد، مجمع‌تشخیص‌مصلحت نظام می‌تواند آنرا رفع کند.
خبرنگاری با اشاره به بیانات آیت‌الله جنتی در خصوص احراز صلاحیت کاندیداها و انجام تحقیقات محلی پرسید: در قانون به صراحت آمده شورای‌نگهبان باید فقط از مراجع چهارگانه برای بررسی صلاحیت‌ها استفاده کند و تحقیقات محلی غیرقانونی است، که دکتر کدخدایی در پاسخ گفت: شما با استناد به کدام قانون می‌گوئید باید فقط مراجع چهار گانه برای احراز صلاحیت‌ها باشد؟
وی پس از سکوت خبرنگار مربوطه گفت: شورای‌نگهبان باید همه موارد مربوط به صلاحیت افراد از جمله محکومیت‌های قضایی، مسائل سیاسی و امنیتی،‌ مسائل اخلاقی، حسن شهرت و سواد علمی و تحصیلی را مورد بررسی قرار دهد.
برخی از این شرایط از طریق استعلام‌ها قابل دسترسی است مانند مسائلی مثل حسن شهرت یا مدیر و مدبر بودن و ........... را نمی‌توان از طریق استعلام‌ها احراز کرد.
وی افزود: بر اساس ماده 50 قانون انتخابات،‌ هیأت‌های اجرایی مکلف هستند که تحقیقات محلی انجام دهند اما چون در برخی مواقع کوتاهی انجام می‌شود شورای‌نگهبان بر اساس نظارت استصوابی می‌تواند نسبت به داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات ریاست جمهوری این تحقیقات را انجام دهد.
سخنگوی شورای‌نگهبان درباره تمدید قانون هیأت منصفه مطبوعات به مدت 2 سال دیگر گفت: شورای‌نگهبان درباره تصمیم‌گیری‌های مجلس مداخله‌ای ندارد.
وی افزود: مجلس تشخیص داد مصوبه‌ای که به تأیید شورای‌نگهبان رسیده بود را کنار بگذارد و مصوبه جدیدی را به شورای‌نگهبان در‌خصوص هیأت منصفه دادگاه مطبوعات ارسال کرد. شورای‌نگهبان فقط وظیفه دارد که که بگوید این مصوبه خلاف شرع و قانون‌اساسی می‌باشد یا خیر؟
وی به‌عنوان مثال به قانون بودجه اشاره کرد که هر دولتی پس از چند ماه از آغاز سال اصلاحیه‌ای به مجلس ارائه می‌دهد که نمی‌توان گفت صرف اصلاحیه بودن مغایر شرع و قانون‌اساسی است.
دکتر کدخدایی در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره بیانات آیت‌الله جنتی درباره اینکه ما دیگر گول توصیه‌ها را نمی‌خوریم،‌ به رسانه‌ها توصیه کرد گذشته را نبش قبر نکنند.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

خون پاک شهدای حادثه تروریستی دمشق، مبدأ تحولات بزرگی می شود

تحقق مشارکت مردم در اقتصاد، وظیفه مسؤولین است

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

صهیونیسم جهانی از صحنه روزگار محو خواهد شد

ما از مردم غزه تا نابودی رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنیم

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند