به گزارش پایگاه اطلاعرسانی شورای نگهبان، نشست تخصصی چالش های نهادی و حقوقی تبلیغات سیاسی در فضای مجازی با حضور دکتر ابوالفضل درویشوند، معاون پژوهشکده شورای نگهبان و دکتر سید صادق امامیان، رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) و در مرکز همایش های سازمان صدا و سیما برگزار شد.
در این نشست دکتر درویشوند معاون پژوهشکده شورای نگهبان به اهمیت تبلیغات در فرآیند انتخابات اشاره کرد و گفت: تبلیغات جزئی از انتخابات است، قانونگذار تا به حال در این حیطه توفیق چنداني در ساماندهی حوزه تبليغات انتخاباتی نداشته است، البته در چند دوره تلاشهايی برای تصويب قوانين مناسب صورت گرفت، اما اين تلاش ها نتیجه نداد و آخرین مصوبه ای كه توسط مجلس شورای اسلامی، البته متعاقب خواست و مطالبه عمومی تصويب شد قانون شفافیت و نظارت بر تأمين مالی فعاليت های انتخاباتی بود.
این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود، با توجه به ماهيت فضاي مجازي اعمال قوانین و دستورالعملهای موجود بر فضای مجازی را به طريق سنتی سخت يا ناممکن دانست و اظهار کرد: «حجم عمدهای از حضور مردم و تبلیغات سیاسی در پلتفرمهایی انجام میشود که خارجی هستند و به ما پاسخگو نیستند. ما این پلتفرمها را محدود [فیلتر]کردهایم؛ اما آیا دیگر در آن فضاها تبلیغات نمیشود؟»
درویشوند با اشاره به دستورالعمل فعالیت تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی كه بر اساس ضوابط مقرر توسط شورای عالی فضای مجازی در سال ۹۶ تصویب و ابلاغ شده بود، این آیین نامه را فاقد ضمانت اجرایی دانست و گفت: سیاست هایی که در شوراهای عالی تصویب می شوند، اگر مطابق نظر دولت باشند، اجرایی می شوند وگرنه عمدتاً به جایی نمی رسند. مجلس هم خود را موظف به نظارت بر اجرای این مصوبات نمی داند.
معاون پژوهشکده شورای نگهبان افزود: «سیاستهای کلی نظام در زمینه انتخابات در سال ۹۵ ابلاغ شده؛ اما مجلس در مصوبه اصلاح قانون انتخابات اجرای الزامات اين سياستها را به استانی شدن انتخابات گره زد و زمانی که شورای نگهبان موضوع استانی شدن انتخابات با كيفيت مقرر در مصوبه مجلس را مغاير قانون اساسی دانست، موضوع اجرايی شدن سیاستهای کلی انتخابات از دستور كار مجلس خارج شد.»
درویشوند با اشاره به دستورالعمل ۱۴ مادهای مرکز ملی فضای مجازی برای ساماندهی تبلیغات سیاسی در فضای مجازی گفت: «اینکه هر الزامی را كه در فضای وحقيقی وجود دارد به فضای مجازی تسری بدهیم، ممکن نیست. زیرا الزامات اين فضا متفاوت از فضای مجازی است و به عنوان مثال نمیتوان ثابت کرد مطلبی که حاوی توهین به یک کاندیدا است را چه کسی منتشر کرده است و يا در صورت مشخص شدن ابزار لازم براي جلوگيری از تكرار آن وجود ندارد.»