کد خبر: ۶۶۰۱
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۵- 11 February 2020
در حاشیه راهپیمایی ۲۲ بهمن صورت گرفت؛

حمایت قاطع مردم از عملکرد شورای نگهبان در جریان بررسی صلاحیت‌ها

تعدادی از راهپیمایان تهرانی در حاشیه راهپیمایی ۲۲ بهمن از عملکرد شورای نگهبان در ایستادگی بر اجرای قانون در بررسی صلاحیت‌ها حمایت کردند.
حمایت قاطع مردم از عملکرد شورای نگهبان در مقابله با مفسدان اقتصادی
 
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، در حاشیه راهپیمایی ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ تعدادی از مردم درباره عملکرد شورای نگهبان در رد صلاحیت تعدادی از نمایندگان فعلی مجلس که دارای فساد اقتصادی بوده و یا شرایط قانونی احراز صلاحیت را از دست داده‌اند، چنین اظهارنظر کردند:

یکی از شرکت‌کنندگان حاضر در راهپیمایی ۲۲ بهمن گفت: آن‌هایی که صلاحیت ندارند باید رد شوند، این همه خون شهید دادیم، نمی‌توانیم از این خون‌های ریخته شده بگذریم، هرکسی که برای مملکت اسلامی صلاحیت خدمت‌کردن ندارد، باید رد شود و این افراد در هر مقامی، در هر لباسی که می‌خواهد باشند، نباید تأیید شوند.

یکی دیگر از راهپیمایان گفت: همان‌گونه که حضرت امام (ره) فرمودند: «مجلس در رأس امور است»؛ ما باید کسانی را در رأس امور بگذاریم که صلاحیت‌های لازم را دارند؛ لذا کسی می‌تواند نمایندگی مجلس را عهده‌دار شود که برخوردار از شرایط قانونی باشد. قطعاً تشکیلاتی مثل شورای نگهبان باید مانند فیلتری عمل کند که افراد را بر اساس شرایط لازم که در قانون آمده، پالایش و افردای را تأیید کند که برای آینده کشور و ۸۰ میلیون نفر تصمیم درست و صحیح بگیرد.

وی افزود: اگر شورای نگهبان بگذارد هرکسی که صلاحیت ندارد وارد این عرصه شود فاتحه انقلاب و مردم خوانده خواهد شد؛ عملکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها بسیار درست و خوب بوده است، حتی بیش از این از شورای نگهبان انتظار می‌رود که نگذارد هرکسی وارد این مجلس شود.

وی خاطرنشان کرد: ما در زندگی شخصی نیز اگر بخواهیم ازدواج کنیم، شراکت کنیم و یا منزلی بخریم، می‌رویم بررسی می‌کنم و بعد تصمیم می‌گیریم، به نظرم شورای نگهبان بسیار کار خوبی کرده است و انشاالله موفق باشد. ما پشت نهاد‌هایی که پیرو خط امام و رهبری هستند، ایستاده‌ایم.

یکی دیگر از مردم حاضر در راهپیمایی ۲۲ بهمن گفت: وظیفه شورای نگهبان بررسی صلاحیت‌ها است لذا هرکسی که صلاحیت نمایندگی و توانایی دارد، باید بتواند در رأس کار قرار گیرد. عملکرد شورای نگهبان در رد صلاحیت افرادی که فاقد شرایط بوده‌اند از جمله نمایندگان رد صلاحیت شده، کار درستی بوده است.

وی افزود: شورای نگهبان نباید تحت تأثیر فشار‌ها قرار گیرد، باید افرادی را تأیید کند که کارنامه خوبی دارند.

وی اظهار کرد: آن‌هایی هم که در انتخابات شرکت کرده و به کاندیدا‌های مدنظر خود رأی می‌دهند باید به افرادی رأی بدهند که این افراد واقعاً بیایند در مجلس کارشان را درست انجام دهند، انقلابی باشند و درد مردم را بفهمند؛ ما قبل از انقلاب مشکلات زیادی داشتیم، اما الآن مشکل ما خیلی کمتر است، الآن راحت‌تر هستیم، مشکلات قبل از انقلاب را بزرگتر‌ها باید به بچه‌هایشان تعریف کنند و به بچه‌ها بفهمانند که الآن چقدر راحت‌تر از قبل از انقلاب زندگی می‌کنیم.

یکی دیگر از مردم شرکت‌کننده در راهپیمایی راجع به فشار‌هایی که درخصوص بررسی صلاحیت‌ها به شورای نگهبان وارد می‌شود، گفت: شورای نگهبان در برابر فشار‌ها باید تدبیر داشته باشد، چراکه تدبیر از لازمه نظام است، وقتی آقا فرمایش فرمودند که سردار سلیمانی تدبیر داشت، مقوله‌ای است که همه‌جا باید به آن ایمان داشت.

یکی دیگر از راهپیمایان اظهار داشت: وظایف شورای نگهبان در قانون کاملاً مشخص است، این نهاد به وظیفه‌اش عمل کرده است، اگر قرار باشد در وظایف دیگران مداخله کنیم، این عملی غیرقانونی است. شواری نگهبان با شجاعت آمده است و ورود کرده و وظیفه شرعی و قانونی‌اش را عمل کرده است. قاعدتاً ممکن است کسی که راضی به حکم شورای نگهبان نیست و آن افرادی که مدنظرشان است تأیید نشده‌اند، با نگاه شخصی مطالبی بگوید که اصلاً صحیح نیست.

وی افزود: اگر با نگاه قانونی و قانونمداری به موضوع رد صلاحیت‌ها بنگریم، قطعاً به این موضوع خواهیم رسید که شورای نگهبان نگاه جناحی نداشته است، چون من اخبار را دنبال می‌کردم، واقعاً از تمام احزاب و گروه‌ها، اصولگرایان و اصلاح‌طلبان تعدادی رد صلاحیت شده‌اند و علت آن هم مسائل مختلف از جمله مسائل مالی بوده است.

وی با بیان اینکه افرادی که رد صلاحیت‌شده‌اند اگر به شورای نگهبان هجمه و فشار وارد کنند، شورای نگهبان می‌تواند دلایل ردصلاحیت آن‌ها را علنی کند، گفت: شورای نگهبان اگر بگوید موضوع و دلایل رد صلاحیت این افراد چیست، این افراد کوتاه خواهند آمد؛ بنابراین شورای نگهبان به وظیفه قانونی خودش عمل می‌کند و اگر خدایی نکرده شورای نگهبان در عملکرد خود نگاه شخصی داشته باشد قطعاً از عدالت خارج می‌شود.

یکی دیگر از مردم حاضر در راهپیمایی ۲۲ بهمن گفت: شورای نگهبان مثل دوره‌های قبل بدون هیچ جناح‌بندی و عدم تاثیرپذیری از هیچ فشار و زوری انجام وظیفه می‌کند، این عملکرد مورد انتظار مردم است و شورای نگهبان نباید از وظایف قانونی خود کوتاه بیاید.

یکی دیگر از راهپیمایان گفت: ما خدا را شکر می‌کنیم که شورای نگهبان مثل دوره‌های قبل بدون هیچ‌اغماضی افرادی که مشکل مالی داشتند و صلاحیت نداشتند را رد صلاحیت کرده و طبق قانون انجام وظیفه کرده است، از این لحاظ ما از شورای نگهبان تشکر می‌کنیم.

وی در خصوص فشار به شورای نگهبان نیز گفت: ما مطمئن هستیم شورای نگهبان زیر بار هیچ فشاری نخواهد رفت و صلاحیت برخی از افراد نیز تأیید نخواهد شد.

یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در راهپیمایی ۲۲ بهمن گفت: به نظر من عملکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها که افراد فاقد شرایط مندرج در قانون انتخابات را رد صلاحیت کرده، درست بوده است. شورای نگهبان نباید از موضع قانونی خود کوتاه بیاید و ما مردم هم پشت شورای نگهبان هستیم.

یکی از راهپیمایان نیز گفت: هر آنچه شورای نگهبان تصمیم بگیرد همان صحیح است، چرا که شورای نگهبان طبق قانون و شرع عمل می‌کند و با توجه به بررسی صلاحیت‌ها، استعلامات و تحقیقات انجام شده، تصمیمات شورا صحیح است.

وی تأکید کرد: شورای نگهبان باید محکم کار خود را انجام بدهد و تحت تاثیر فشار هیچ جناح و گروهی قرار نگیرد و هرکسی را که طبق قانون صلاحیت ندارد، رد کند.

یکی دیگر از مردم حاضر در راهپیمایی تأکید کرد: شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها راجع به فساد‌های مالی - هرکس که می‌خواهد باشد، نماینده مجلس یا هر سمتی که دارد- به هیچ‌عنوان نباید کوتاه بیاید و باید افرادی را که فساد مالی داشته‌اند را رد صلاحیت کند.

یکی از راهپیمایان گفت: شورای نگهبان باید نمایندگانی که فساد مالی داشته‌اند را رد صلاحیت می‌کرد. دیدگاه، آگاهی و دانش مردم بالاست و مردم خوب می‌فهمند و این کار شورای نگهبان مثبت بوده است.

یکی دیگر از شرکت‌کنندگان حاضر در راهپیمایی ۲۲ بهمن خاطرنشان کرد: شورای نگهبان باید افرادی که طبق قانون شرایط را دارند احراز صلاحیت کند و باید آن‌هایی که شرایط قانونی را ندارند رد صلاحیت شوند؛ به این نحو اعتماد مردم به شورای نگهبان جلب خواهد شد؛ لذا ما موافق رد صلاحیت افرادی هستیم که دارای فساد مالی، تخلفات و عدم وجود شرایط قانونی برای نمایندگی هستند. مردم همه انتظار ریشه‌کنی فساد را دارند و می‌خواهند که زودتر ریشه فساد از بیخ کَنده شود.

وی افزود: انشاءالله افرادی وارد مجلس شوند که صلاحیت دارند تا کشور ما بتواند موفق باشد و اینگونه مشت محکمی بر دهان آمریکا و استکبار جهانی بزنیم.

این خانم ادامه داد: افرادی هم که به شورای نگهبان فشار می‌آورند، این شورا نباید کوتاه بیاید و همه مردم پشت شورای نگهبان هستند، مردم پای انقلاب ایستاده‌اند و خواهش ما هم این است که شورای نگهبان محکم بایستد تا فقط افرادی که دارای صلاحیت هستند تأیید شوند.

یکی از راهپیمایان تصریح کرد: شورای نگهبان در قانون اساسی حافظ اصلی قوانین نظام است، لذا طبیعی است که شورای نگهبان به وظیفه شرعی و قانونی خود عمل کند؛ یعنی اگر شورای نگهبان رد صلاحیت کند، بر اساس شرع و قانون است نه بر اساس سلایق. اگر شورای نگهبان این کار را نکند زیر سئوال خواهد رفت. شورای نگهبان از گروه یا جناح خاصی نیست، بلکه اعضای آن شامل شش فقیه عادلی هستند که از سوی رهبر معظم انقلاب انتخاب می‌شوند و شش نفر هم حقوقدان هستند که توسط مجلس شورای اسلامی انتخاب می‌شوند که هیچ نظر و سلایق شخصی ندارند لذا این شورا باید به وظایف قانونی خودش عمل کند.

وی ادامه داد: حتماً حضور مردم هم در راهپیمایی علاوه بر تحکیم اصل نظام اسلامی، توجه به این امر مهم یعنی یادآوری اصل عدالت است؛ الان رویکرد و عمل اصلی شورای نگهبان نیز بر اساس عدالت است؛ بنابراین شورای نگهبان حتماً باید صادقانه و عادلانه - چنانچه تاکنون چنین بوده- در همه برهه‌ها دقیقاً طبق قواعد دینی، اخلاقی و قوانین جاری انجام وظیفه نماید. مردم هم یقیناً از عملکرد شورای نگهبان دفاع می‌کنند.

یک مرد پا به سن گذاشته‌ای نیز اظهار داشت: عملکرد شورای نگهبان در رد صلاحیت نمایندگانی که دارای فساد مالی بوده‌اند، حتماً خوب بوده است؛ در این راستا قوه قضائیه نیز باید وارد عمل شده و اقدام نماید. راجع به شرکت در انتخابات نیز همه مردم باید در صحنه حضور داشته و در انتخابات شرکت کنند؛ مردم باید از این نعمت و از این آزادی شاکر باشند.

وی ادامه داد: از انتخاب‌شوندگانی هم که به عنوان نماینده مردم وارد مجلس می‌شوند خواهش دارم از حق مردم دفاع و برای مردم کار کنند؛‌ای کاش می‌شد یک راه قانونی گذاشته شود تا نمایندگانی که در راستای وظایف نمایندگی کار نمی‌کنند و با استفاده از موقعیتی که دارند تخلفاتی مانند فساد مالی را انجام می‌دهند در همان دوره او را از نمایندگی مجلس خلع کنند.

یکی دیگر از راهپیمایان گفت: ابتدا لازم می‌دانم حرکت پرشور مردم در روز راهپیمایی بهمن را به آحاد مردم شریف و دوراندیش کشورمان ایران، تبریک عرض کنم. با عنایت به اینکه همه مردم ایران پایبند قانون اساسی هستند و در چارچوب قانون تمام شرایط لازم برای احراز صلاحیت‌ها به صراحت اعلام شده است، و از طرفی بررسی صلاحیت‌ها در چارچوب قانون و مصداق‌های لازم به نحوه صحیح و به روشنی بررسی شده است بنابراین همه ما باید به قانون احترام بگذاریم و بر مفاد قانون که شرایط احراز صلاحیت‌ها را مشخص کرده است، پایبند باشیم و احترام بگذاریم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

عملیات «وعده صادق» پاسخ به شرارت‌های رژیم صهیونیستی بود

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

مصارف مالیات به خوبی برای شهروندان تبیین شود

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

به دغدغه‌های مراجع عظام تقلید در بانکداری توجه جدی شود

تسلیت آیت‌الله اعرافی در پی درگذشت دکتر پرویز داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

«وعده صادق» ضربِ شست ایران به دنیا بود؛ شورای امنیت نتوانست قطعنامه علیه ما تصویب کند

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد