کد خبر: ۶۵۵۹
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸- 03 February 2020
یادداشت مهدی نورایی/

انتخابات پیش رو و ضرورت حُرّیت در سیاست‌ورزی

مهدی نورایی نوشت: اینکه روزی برای قدرت از شورای نگهبان بدگویی کنیم و روز دیگر به بهانه دیگری پشت آن پنهان شویم شیوه حُرّیت در سیاست‌ورزی نیست.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، مهدی نورایی حقوقدان در یادداشتی با عنوان " انتخابات پیش رو ضرورت حُرّیت در سیاست‌ورزی" در خبرگزاری فارس نوشت: اگر انتخابات در بسیاری از کشور‌ها موضوعی استثنایی است که هر چند سال یک مرتبه صورت می‌پذیرد در جمهوری اسلامی ایران انتخابات پدیده‌ای رایج است که در طول چهل سال ۳۸ مرتبه با مشارکت فراگیر مردم انجام شده است با این حال شاید بد نباشد گفته شود از فراز و فرود‌های بسیاری که در هر دوره از برگزاری انتخابات وجود داشته و تلاش‌هایی که از سوی برخی دولتمردان برای کم‌رونق کردن آن از یک‌سو و تغییر روند آن به نفع جریانی خاص صورت پذیرفته است.

در طول ادوار مختلف انتخابات، بار‌ها و بار‌ها شاهد آن بوده‌ایم که مقامات دولتی عمدتا از یک جناح سیاسی که از مجموع چهل سال انقلاب اسلامی حدودا ۳۲ سال آن را در مجلس و دولت در مسند قدرت بوده‌اند جاده انتخابات را یک‌طرفه توصیف کرده که صرفا برای جناح مقابل آن‌ها هموار شده است تاکتیکی که به واسطه آن ضمن تخریب شورای نگهبان به تضعیف مقبولیت جناح رقیب نیز توفیق یافته در نهایت توانسته رأی مردم را وارد سبد همان کسانی کند که دم از غیررقابتی بودن انتخابات زده و آن را تشریفاتی می‌خواندند.

جالب‌تر آنکه همان کسانی که در مسند ریاست جمهوری و نمایندگی به اتهام زنی نسبت به شورای نگهبان می‌پردازند عموما افرادی هستند که بار‌ها و بار‌ها با همین سازوکار کرسی نمایندگی مجلس یا مسند ریاست جمهوری را بدست آورده‌اند بنابراین اگر بپذیریم ادعای آنان در خصوص تشریفاتی بودن انتخابات یا غیررقابتی و انتصابی بودن تصدی مسئولیت‌ها صحیح باشد که البته اینگونه نیست اولین اشخاصی که در معرض ان قلت واقع خواهند شد خود آنانی هستند که فضای انتخاباتی کشور و مکانیزم نظارت بر آن را اینگونه توصیف کرده و می‌کنند چه آنکه اساسا رئیس جمهوری که انتخابات در ایران اسلامی را تشریفاتی می‌نامد یا نماینده‌ای که برای فریب افکار عمومی و نادیده انگاشتن تخلفات و جرائم مالی و غیرمالی خود بر پیکره نظام نظارتی انتخابات اینگونه می‌تازد خود نیز با طی این فرایند بر مسند‌های مذکور تکیه زده‌اند و در این صورت چگونه انتظار می‌رود کسی که با انتخاباتی تشریفاتی یا به تعبیر دیگری از همین جنس به نام انتصابات قدرت را به نام مردم و به کام خود و اطرافیان حزبی و خویشی تصرف نموده برای تشریفاتی بودن انتخابات مویه کند.

شاید اتمام دوران قدرت و تکیه بر اریکه آن و گرد حسرت و غربتی که از هم‌اکنون بر چهره آنان نشسته و تصور روز‌های جدایی از قدرت آنان را اینگونه به بیان متعارضات و متباینات کشانیده است.

در هر حال آنچه مهم است حافظه تاریخی مردمی است که چهل سال است با صبر و درایت و بصیرت مانع بر زمین خوردن انقلاب اسلامی با فعل وعدم فعل برخی از همین آقایان شده‌اند. برای نمونه بد نیست اشاره شود با اتمام دوره ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی به عنوان تنها کسی که در طول عمر انقلاب اسلامی برای تصدی منصب ریاست جمهوری به جهت کثرت داوطلبی که نبود با خود رقابت می‌نمود بسیاری از اعوان و انصار حزبی و گروهی آن مقام دست توسل به قانون و بی‌قانونی جستند تا شاید ممرّی برای تمدید دوره ریاست جمهوری وی برای همیشه بیابند همانانی که امروز دم از تشریفاتی بودن انتخابات می‌زنند و سعی در تزلزل پای اراده مردم برای مشارکت در انتخابات دارند.

اینان پیشتر نیز در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم شورای نگهبان را به جهت رد صلاحیت رقیب سرسخت احتمالی‌شان که ریاست جمهوری دوره نهم و دهم را در کارنامه داشت مورد تحسین قرار داده و آنجا هیچ اشکالی بر سیستم نظارتی انتخابات نمی‌دیدند.

به هر حال انتخابات اگر برای مردم و تشخیص اراده مردم و مدیریت جامعه به سبک و سیاقی است که مردم مایلند باید در مدار قانونی باشد که مردم حقانیت آن را در آذر ۱۳۵۸ و بعد‌ها در بازنگری ۱۳۶۸ اعلام داشته‌اند همان قانونی که اگر برای رئیس جمهور عدالت را فرض ننمود و از شرایط نمایندگی نگفت، اما فق‌های شورای نگهبان را امین و حارس سرمایه اجتماعی نظام که همان جمهوریت و اسلامیت است قرار داد لهذا اینکه روزی برای قدرت از شورای نگهبان بدگویی کنیم و روز دیگر به بهانه دیگری پشت آن قایم شویم شیوه حریت در سیاست‌ورزی نیست.

انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

مجمع مشورتی حقوقی شورای نگهبان با حضور نمایندگان مجلس برگزار شد

توضیحات دبیرخانه چهارمین دوره رقابت علمی شبیه‌سازی شورای نگهبان درباره چگونگی فرایند رقابت

گزارش تصویری حضور دکتر طحان نظیف در جمع دانشجویان دوره پیشگامان رهایی بسیج‌دانشجویی

سخنگوی شورای نگهبان: قانون اساسی مهمترین سند مطالبه‌گری دانشجویان است/ تشکل‌های دانشجویی در پیگیری حقوقی مطالبات جنگ ۱۲ روزه نقش‌آفرین باشند

گسترش نظارت بر مقررات راهکار تحقق جامع بند ۳ سیاست‌های تقنین است

تاکید دکتر طحان‌نظیف بر ضرورت توجه به افکار عمومی و جهاد تبیین در نشست با مسئولین روابط عمومی شورای نگهبان؛ تعامل با رسانه‌های ملی و محلی ارتقا یابد

گزارش تصویری دیدار سخنگوی شورای نگهبان با خانواده شهید ناظر «مهدی طالب‌زاده»

تجلیل سخنگوی شورای نگهبان از شهید ناظر مهدی طالب‌زاده؛ نماد اخلاص، صبر و پاسداری از آرای ملت/ دکتر طحان‌نظیف: آشنایی با سیره شهدا حق اجتماعی نسل جوان است

سخنگوی شورای نگهبان: قانون اساسی بالاترین سند ملی برای دفاع از کشور است

اینفوگرافی| عملکرد یکساله انتشارات پژوهشکده شورای نگهبان

پربازدید ها

شهید «حسین کریمی‌دوست»؛ فعال جهادیِ محرومیت‌زدا و همکار دغدغه‌مند شورای نگهبان که «همواره روحیه جهادی و انقلابی داشت» / سخنگوی شورای نگهبان: نوزاد ۲۲ روزه‌اش نشانه مظلومیت شهدای جنگ ۱۲ روزه است

تجلیل سخنگوی شورای نگهبان از شهید ناظر مهدی طالب‌زاده؛ نماد اخلاص، صبر و پاسداری از آرای ملت/ دکتر طحان‌نظیف: آشنایی با سیره شهدا حق اجتماعی نسل جوان است

دکتر پروین: قانون اساسی بر تمام مقررات پیش و پس از انقلاب برتری دارد/ نظارت شرعی شورای نگهبان «فاقد محدودیت زمانی» است

آیت‌الله جنتی: میراث موشکی شهید طهرانی‌مقدم عامل اقتدار ایران در برابر رژیم صهیونیستی است

سخنگوی شورای نگهبان: قانون اساسی بالاترین سند ملی برای دفاع از کشور است

مهلت ثبت نام در چهارمین دوره رقابت علمی شبیه‌سازی شورای نگهبان تمدید شد

برخی کشور‌ها با سلطه بر پلتفرم‌ها اهداف خود را پیاده می‌کنند/ باید از این استعمار نوین رهایی پیدا کنیم

مجمع مشورتی حقوقی شورای نگهبان با حضور معاون علمی ریاست جمهوری برگزار شد

سیاست‌های کلی قانون‌گذاری «نقشه راه نظام تقنین» است/ ضرورت تدوین قانون جامع و راهکار‌های اجرایی

تاکید دکتر طحان‌نظیف بر ضرورت توجه به افکار عمومی و جهاد تبیین در نشست با مسئولین روابط عمومی شورای نگهبان؛ تعامل با رسانه‌های ملی و محلی ارتقا یابد