به گزارش پایگاه اطلاعرسانی شورای نگهبان به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، دکتر کدخدایی در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما افزود: در این دوره از انتخابات بیش از ۱۶ هزار نفر ثبت نام کردند که باعث تأسف است هنوز نتوانسته ایم روشی را برای ثبت نام اولیه از داوطلبان داشته باشیم و شرایط را مدیریت کنیم.
وی گفت: اگر میخواهیم انتخابات روشنی داشته باشیم باید همه دستگاهها بتوانند در چارچوب اختیاراتشان وظایف خود را عملی کنند و ثبت نام گسترده، شورای نگهبان را از انجام وظایفش به نحو احسن باز میدارد.
دکتر کدخدایی افزود: از تعداد بیش از ۱۶ هزار ثبت نام کننده به ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر رسیدیم و تعدادی انصراف دادند و تعدادی هم که صلاحیتشان تأیید نشده بود شکایت نکردند و ما باید صلاحیت این ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر را در این زمان کم رسیدگی کنیم.
وی از همکاری خوب مراجع چهارگانه در این دوره از انتخابات قدردانی کرد و گفت: برای همه افرادی که ثبت نام کرده بودند اعلام نظر صورت گرفت.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: در این دوره از انتخابات، شورای نگهبان به ویژه در هفتههای اخیر شبانه روزی فعالیت کرده است و زمان کوتاهی برای استراحت داشته ایم.
دکتر کدخدایی گفت: برای بررسی صلاحیت بیش از ۱۴ هزار ثبت نام کننده، مدت زمان ۷۰ روز بسیار اندک است و ما پیشنهاد داده بودیم که این مدت زمان یک سال شود.
وی افزود: نباید شرایط به گونهای باشد که همین که داوطلبی احساس کرد میتواند ثبت نام کند به امر ثبت نام بپردازد و من قصد زیر سوال بردن نامزدها را ندارم، اما یکی از ثبت نام کنندگان انگیزه خود را از ثبت نام؛ بیکار بودن اعلام کرده بود یا نامزدی دیگر گفته بود که رد شدم و دیدم خوب است ثبت نام کنم.
دکتر کدخدایی گفت: ما در شورای نگهبان فقط ثبت پرونده را داریم و چقدر هزینه باید کنیم و در وزارت کشور و مراجع چهارگانه هم هزینههای بسیار آشکاری صورت میگیرد که علاوه بر آن؛ هزینههای پنهانی هم بر مردم تحمیل میشود و باید قانون و روشها به گونهای اصلاح شود که افراد موثری را در مجلس و ریاست جمهوری داشته باشیم.
وی افزود: با این وجود، بیش از ۵۰ درصد ثبت نام کنندگان تأیید صلاحیت شده اند و اگر فرصت بیشتری داشته باشیم این رقم اضافهتر هم میشود و ما تا ۲۲ بهمن صلاحیت افرادی را که تأیید نشده اند مجدد بررسی میکنیم.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با آن دسته از کسانی که ادعا میکنند شورای نگهبان تحت تأثیر لابیهای سیاسی برخی نامزدها را تأیید میکند چه پاسخی دارید؟ گفت: شورای نگهبان تابع ادله و قانون انتخابات است و اگر به این نتیجه برسد مطالبی که علیه کسی مطرح شده است صحت ندارد یا وی تبرئه شده است یا وضع او تغییر کرده است؛ قانوناً و شرعاً آن نامزد را تأیید صلاحیت میکند.
دکتر کدخدایی افزود: برخی اوقات مشورتها در شناسایی افراد کمک میکند و اگر مثلاً فرد موجهی شهادت دهد که فلان نامزد انسان موجهی است شک و شبهه ما را برطرف کرده است و این را نباید تعبیر به فشار کرد.
وی گفت: ما از چارچوب قانون خارج نمیشویم و شورای نگهبان فشارناپذیر است.
دکتر کدخدایی افزود: هر کسی بتواند برای تأیید صلاحیت یک نامزد شهادت دهد و ما را قانع کند، او را میپذیریم و در شورای نگهبان به روی آنها باز است و در این دوره از انتخابات از همه گرایشها در شورای نگهبان رفت و آمد داشتند و هفته گذشته افرادی به شورای نگهبان آمدند که اگر نامشان را بگویم تعجب میکنید.
وی درباره عدم احراز صلاحیت تعدادی از نمایندگان فعلی مجلس هم گفت: ما طبق قانون موظفیم که همه ادلهها را بشنویم و پس از اعلام نظر هیأت نظارت مکانهایی را در نظر گرفتیم و شکایات را دریافت کردیم و برخی هم با اعضای شورای نگهبان یا کارشناسان شورا دیدار کردند.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: نمایندگان فعلی مجلس هم رفت و آمد داشتند و ما مطالبی را به عرض آنها رساندیم و حتی با وجود اینکه در قانون آمده است که فقط باید درخواست ملاقات کسانی را بپذیریم که به صورت مکتوب درخواست کرده باشند، اما در این دوره حتی نمایندگانی که درخواست ملاقات نکرده بودند، اما اعتراض داشتند دعوت کردیم.
دکتر کدخدایی گفت: نتیجه برخی از این دیدارها هم منجر به تأیید صلاحیت شد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه تعدادی از نامزدان به دلیل دو تابعیتی بودن رد صلاحیت شدند، افزود: تعداد اینها کم بود و در میان نمایندگان فعلی فقط یک نفر مطرح شد که البته ادعاهایی داشت، اما چون نهادهای رسمی اعلام کرده بودند ما بررسی کردیم و دو نفر هم از بین نامزدانی که اکنون نماینده نیستند اعلام کرده بودند که تابعیت غیرایرانی دارند و طبق قانون ما اینها را نمیتوانیم تأیید کنیم.
سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی گفت: یکی از اقدامات ما در بررسی صلاحیت ها؛ استفاده از ظرفیت تحقیقات محلی است که در این دوره کسانی که صلاحیتشان از این طریق تأیید شد، بیشتر بوده است.
دکتر کدخدایی در ادامه سخنانش در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مهمترین دلایل رد صلاحیت تعدادی از نامزدهای انتخابات که هم اکنون نماینده مجلس هستند چه بوده است؟ افزود: وقتی ما اعلام کردیم که مهمترین علت رد صلاحیت نمایندگان فعلی؛ مباحث اقتصادی و مالی بوده است به ما اعتراض کردند که چرا حیثیت مجلس را خدشه دار کرده ایم؟ در حالی که ما از حیثیت نمایندگان محترم و مجلس باید دفاع کنیم و انسانهای پاکدست و موثر در مجلس بسیار هستند و به هیچ وجه شورای نگهبان قصد نداشته است مجلس را مخدوش کند و اگر در این جهت کوتاهی کرده ایم، عذرخواهی میکنم.
وی گفت: به هر حال ما هستیم و قانون و ادله موجود در پروندهها و طبق قانون، نمیتوانیم علت رد صلاحیتها را در رسانهها اعلام کنیم و ما محرمانه به اطلاع داوطلبان میرسانیم، اما از طرف دیگر جامعه و افکار عمومی هم از ما مطالبه میکنند و شبههای ایجاد شد که برخی نمایندگان یا افراد شاخص به دلایل سیاسی رد صلاحیت شده اند.
دکتر کدخدایی افزود: یکی از نمایندگان همین اتهام را به ما زد که ما به او گفتیم شما چند دوره نماینده مجلس بوده اید و اگر ما نگاه سیاسی داشتیم آن دورهها نیز شما را رد میکردیم و وقتی ادله را به او گفتیم پذیرفت که شورای نگهبان کار سیاسی نمیکند.
وی گفت: غالب نظرات شورای نگهبان درباره این نمایندگان رد صلاحیت شده حول محورهای اقتصادی بوده است.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر نمایندهای مرتکب جرم شده پس چرا با او در همین دوران نمایندگی اش برخورد نمیشود؟ افزود: یکی از دشواریهای کار شورای نگهبان این است که باید یک پدیده سیاسی را با ابزار حقوقی نظارت کند و مرتب از شورای نگهبان سوال میشود که با مشارکت چه میخواهید کنید؟ در حالی که ما بر اساس قانون باید شرایط افراد را بررسی کنیم و نمیتوانیم بگوییم، چون در بررسی ما سهم یک جناح کمتر یا بیشتر میشود پس چشممان را به قانون ببندیم و برای اینکه سهمها متوازن باشد چشممان را به روی قانون ببندیم.
دکتر کدخدایی گفت: شورای نگهبان را به سوگیری متهم میکنند در صورتی که ما در انتخابات نگاه سیاسی نداریم.
وی افزود: در قانون انتخابات جرایمی را در نظر گرفته اند که میتواند در محکمه مطرح شده باشد یا حکم محکمه را نگرفته باشد و مثلاً در خصوص سوء شهرت، کدام دادگاه است که میتواند در این خصوص رأی دهد، وقتی میگوییم کسی ملتزم به قانون اساسی و نظام سیاسی نیست، آیا کسی را سراغ دارید که در دادگاه به این علت مجازات شده باشد؟
دکتر کدخدایی گفت: مثلاً اگر کسی مرتکب گناه غیبت شود آیا در قانون جرم انگاری شده است یا اگر کسی غیبت کرد میگوییم مسلمان نیست؟
وی افزود: به کسی که برخی احکام اسلام را رعایت نمیکند نمیگوییم غیرمسلمان است و میگوییم برخی احکام را رعایت نکرده است و اگر در علت رد صلاحیت؛ عدم التزام به اسلام را ذکر میکنیم به این معنا نیست که مسلمان نیست چرا که شاید برخی احکام مانند نماز و روزه را رعایت کند، اما مرتکب کلاهبرداری شده باشد.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: برخی نمایندگان میگویند که اگر مرتکب جرمی شده ایم ما را به قوه قضائیه معرفی کنید، در حالی که ما موضوع سوء شهرت را به کدام دادگاه میتوانیم ببریم؟
دکتر کدخدایی افزود: برخی افراد در محل سکونت خود سوء شهرت دارند و قانون به ما اجازه میدهد که از طریق تحقیقات محلی هم اقدام کنیم و این تحقیقات به ما کمک زیادی کرده است و از این طریق، تعداد زیادی عدم احراز صلاحیت داشتیم به این ترتیب که یا نامزدان را نمیشناختیم یا نشانی که داده بودند غلط بود، اما با این حال در این دوره از انتخابات تعداد کسانی که صلاحیتشان در تحقیقات محلی تأیید شد بیشتر بوده است.
وی گفت: ما صلاحیت را برای چهار سال آینده یعنی از خرداد ۹۹ به بعد اعلام میکنیم و اظهار نظر ما از این تاریخ به بعد است و صلاحیت نمایندگان کنونی هم در چهار سال گذشته مطرح شده است.
دکتر کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چند درصد از نمایندگان فعلی به دلایل مالی یا اخلاقی رد صلاحیت شده اند؟ گفت: ما چندی پیش اعلام کردیم که بیشتر به دلایل مالی و اقتصادی بوده است، ولی از سوی رئیس مجلس و برخی نمایندگان مجلس مورد اعتراض واقع شدیم.
وی افزود: افرادی را داشتیم که هفت تا هشت جرم مرتکب شده بودند و ثبت نام کردند.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: ما آماری در خصوص درصد رد صلاحیت شدگان بر مبنای مسائل اقتصادی و اخلاقی و تعرض به حاکمیت نداریم، اما در حوزه تعرض به حاکمیت، تعداد رد صلاحیت شدگان بسیار اندک بوده است.
دکتر کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا در هیأتهای اجرایی رد صلاحیت کمتر از شورای نگهبان است؟ گفت: یکی از دلایل؛ وقت کم هیأتهای اجرایی است و حتی مراجع چهارگانه هم در فرصت قانونی نمیتوانند مطالب را به هیأت اجرایی بدهند و ما پروندههایی داریم که بر اساس نظر مراجع چهارگانه حکم به رد صلاحیت داده ایم و آن زمان که صلاحیت این افراد در هیأتهای اجرایی بررسی میشد، مراجع چهارگانه فرصت پیدا نکردند نظر خود را به آن هیأتها بدهند و وقتی زمان بررسی در شورای نگهبان آغاز شد آنها به ما نظرشان را اعلام کردند.
وی افزود: البته گاهی اوقات در هیأتهای اجرایی، سو گیریهای سیاسی نیز دیده میشود و ما در یک دوره از انتخابات شاهد عملکرد خوب هیأتهای اجرایی و در دورهای دیگر شاهد غیر از این بوده ایم.
دکتر کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چگونه اثبات میکنید که شورای نگهبان سوگیری ندارد؟ گفت: نتیجه کار شورای نگهبان را باید دید و در همین ایام ما از معاون حقوقی ریاست جمهوری خواستیم حضور پیدا کنند و پروندهها را بررسی کنند و هر کدام از مقامات بخواهند بیایند پروندهها را بررسی کنند آمادگی داریم.
وی افزود: ما نسبت به سهمیه جناحهای سیاسی مسئولیتی نداریم و سهم بندی به نوعی توهین به افراد مستقلی است که نمیخواهند در هیچ جناح سیاسی مطرح باشند.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با چه انگیزهای در فضای مجازی ورود و اطلاع رسانی میکنید؟ گفت: ما در طول چند سال گذشته همیشه متهم میشدیم که چرا شورای نگهبان از خودش دفاع نمیکند و آن زمان فضای مجازی نداشتیم و از طریق فضای رسانهای سنتی اعلام نظر میکردیم.
دکتر کدخدایی افزود: شورای نگهبان مانند دولت و برخی نهادهای دیگر روزنامه و سایت ندارد و البته نباید هم داشته باشد، اما ما وظیفه روشنگری داریم و حالا که روشنگری میکنیم نباید برخیها ناراحت شوند و وقتی ما را به سیاسی نگری متهم میکنند و به ما افترا میزنند باید توضیح بدهیم.
وی گفت: در یکی دو هفته گذشته یک سری مقامات دولتی اتهاماتی زدند و گفتند که مثلاً ما فلان فرد را به دلیل حمایت از دولت رد کرده ایم یا گفتند که کسانی که از برجام حمایت کرده اند در شورای نگهبان رد شده اند در حالی که هر کسی از نمایندگان مجلس در مورد مصوبات میتواند نظر داشته باشد.
دکتر کدخدایی افزود: ما از آن مقام دولتی متعجبیم که وقتی آن اتهام را به ما زد، رسانه دولتی آن را با تیتر بزرگ منتشر کرد، اما پاسخ ما را در یک ستون کوچک درج کردند.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: فکر میکنم هیچ ارادهای از سوی نهادهای متولی برای اصلاح قانون انتخابات وجود ندارد و سعی میکنند فقط وضع موجود را داشته باشند.
دکتر کدخدایی در ادامه سخنانش در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پروندههای اقتصادی رد صلاحیت شدگان چه جزئیاتی دارد؟ افزود: مثلاً فردی از طریق تأسیس موسسه اقدام به کلاهبرداری کرده است یا اینکه فرد دیگر از اعتبار خود سوء استفاده و از شرکتی حمایت کرده که مثلاً وامی در اختیار شرکت قرار گیرد و از طریق این شرکت در تبلیغات انتخابات هزینه کند.
وی گفت: یا در موارد دیگر ما شاهدیم که برخی مسئولان موسسات پولی و بانکی از این افراد گلایه میکنند که ما را تحت فشار قرار میدهند که به فلان شخص وامی بدهیم یا در بازپرداخت بدهیها تعویق ایجاد کنیم.
دکتر کدخدایی افزود: شاید ما نتوانیم در چارچوب قضایی رأی درباره این افراد بگیریم، اما آیا این تخلفات به مثابه سوء استفاده از جایگاه هست یا نیست؟
وی گفت: ما نمیتوانیم این گونه افراد را تأیید صلاحیت کنیم و مسئول هستیم، اما اگر عدهای مستندات خود را بیاورند و ما را قانع کنند شاید نظرمان برگردد.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا قانون انتخابات اصلاح نمیشود؟ افزود: سوال را از کسانی بپرسید که مسئولیت اصلاح را دارند و ما هر موضوعی در این خصوص به ما ارجاع شود پاسخ میدهیم، اما فکر نمیکنم ارادهای از سوی نهادهای متولی برای اصلاح وجود داشته باشد و ما باید قبول کنیم که ۴۱ سال از انقلاب گذشته است و نگاه ما به فضای سیاسی و کنشهای اجتماعی و سیاسی باید تغییر کند و نباید در گذشته سیر کنیم و اکنون جوانان زیادی داریم که در فضای سیاسی و اجتماعی اثرگذار هستند و مطالبه جوانان ما مطالبه دهه ۶۰ نیست.
دکتر کدخدایی گفت: در این خصوص مقاومتی صورت میگیرد و نهادهای مسئول حاضر نیستند تحولات سیاسی و اجتماعی را بپذیرند و شاید حس میکنند که اگر جوانان بیایند جای آنها را خواهند گرفت.
وی افزود: اصولاً فرهنگی شکل نگرفته است که ما نگاهمان به آینده باشد و همه باید یک روز که میآییم یک روز هم برویم و اگر آمدن ما واجب و تکلیف باشد در یک مقطعی رفتنمان هم واجب است.
دکتر کدخدایی گفت: مثلاً دوستان ما در خصوص مناطق آزاد هفت تا هشت بار ایراد گرفتند و مجلس مجدد اصرار داشت و مواردی بین مجلس و شورای نگهبان رد و بدل شد، اما در خصوص قانون انتخابات ما یک بار ایراد گرفتیم، اما در مجلس از دستور خارج شد و این برای ما محل سوال است.
وی افزود: اگر انتخابات اصلاح شود جوانان ما حضور موثرتری خواهند داشت و خیلی از ماها باید بازنشسته شویم البته قصد جسارت به اهل تجربه را ندارم و معتقدم باید از هر کسی در جای خودش استفاده شود.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شورای نگهبان چگونه بر تبلیغات نامزدان نظارت میکند؟ گفت: ما هیچ ابزاری در این خصوص نداریم و تبلیغات در گذشته منحصر به عکس و پوستر و توزیع فیزیکی بود، اما اکنون فضای مجازی مطرح است و ما در مورد برخی نامزدان از همان روز ثبت نام دیدیم که عکسی در زمان ثبت نام گرفتند و آن را توئیت کردند و بعد از آن هم برنامههای خود را در فضای مجازی ارائه کردند.
دکتر کدخدایی افزود: چه باید کرد؟ آیا این کارها تبلیغات هست یا نیست؟ خوشبختانه مجلس بحث شفافیت مالی تبلیغات را مصوب کرد و این منصفانه است که برای هزینههای تبلیغاتی هم سقفی در نظر گرفته شود و اصولاً اگر فردی ثروتمند است آیا اجازه دارد هر قدر خواست تبلیغ کند؟
وی گفت: در همه کشورها سقفی برای هزینههای انتخابات وجود دارد و ما امیدواریم مصوبه مجلس در این انتخابات اجرایی شود.
دکتر کدخدایی افزود: نظارت ما در بحث تبلیغات حداقلی است، اما اگر سوء استفادهها روشن شود و مثلاً شاهد تبلیغات زودهنگام باشیم میتوانیم ورود کنیم، ولی نظارت ما بسیار حداقلی و ناکارآمد است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا شورای نگهبان با الکترونیکی شدن کامل انتخابات مخالفت میکند؟ گفت: لازم است رفع اتهام کنم در صورتی که ما مخالف الکترونیکی شدن نیستیم و اتفاقاً خودمان مطالبه میکنیم و به وزارت کشور هم بارها اعلام کردیم، اما باید شما به ما به عنوان مرجع صیانت کننده رأی مردم حق دهید که آرای مردم دستخوش ترفندهای الکترونیکی نشود و باید به مردم اطمینان دهیم که آیا همان رأیی که در صندوق الکترونیکی میدهند همان خوانده میشود.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: اکنون در حوزه الکترونیکی مسائلی مطرح میشود و در انتخابات آمریکا یکی از دلایل استیضاح ترامپ همین موضوع است و شاهد تقلبهای گسترده در الکترونیکی شدن انتخابات در کشورهای پیشرفته هستیم که آنها رویه اصلاحی داشتند.
دکتر کدخدایی گفت: ما باید رو به جلو باشیم، اما روشها و دستگاههایی که برای انتخابات الکترونیک استفاده میشود اطمینان بخش باشد و اگر شروط مورد نظر ما محقق شود بدون تردید از انتخابات الکترونیکی حمایت میکنیم.
وی افزود: در این بخش ما گلایه داریم که چرا از جوانان استفاده نمیشود و ما همیشه یک سال مانده به انتخابات به فکر الکترونیکی کردن میافتیم و به جای این که از دانش بومی و توانمندی جوانان استفاده کنیم نگاهمان به خارج است و وقتی از خارج کشور هم میآید اطمینانی نداریم.
انتهای پیام/